27 182 läst · 47 svar
27k läst
47 svar
Borrhål för bergvärme, problem?
Borrade för bergvärme för ca ett år sedan och de två borrhålen ligger med ca 20 meters mellanrum och ca 5 meter från granntomten.
Största negativa erfarenheten blev att mitt vatten blev totalförstört...
Jag har min färskvattensbrunn över 40 meter från borrhålen, brunnen är 6 meter djup och stensatt... plötsligt en dag på sensommaren blev vattnet extrem-salt så att det skummade.
Går ej att dricka, ej att tvätta sig i och knappt att diska i.
Den sommaren löste vi det med att berg-borrarfirman var här och gjöt mera runt borrhålen och fyllde upp färskvattenbrunnen med mer vatten.
Nu häromdagen var det dags igen, så just idag väntar jag på tankbilen som ska komma och fylla på brunnen och förhoppningsvis späda ut saltvattnet så att det ej förstör alla vattenledningar
Största negativa erfarenheten blev att mitt vatten blev totalförstört...
Jag har min färskvattensbrunn över 40 meter från borrhålen, brunnen är 6 meter djup och stensatt... plötsligt en dag på sensommaren blev vattnet extrem-salt så att det skummade.
Går ej att dricka, ej att tvätta sig i och knappt att diska i.
Den sommaren löste vi det med att berg-borrarfirman var här och gjöt mera runt borrhålen och fyllde upp färskvattenbrunnen med mer vatten.
Nu häromdagen var det dags igen, så just idag väntar jag på tankbilen som ska komma och fylla på brunnen och förhoppningsvis späda ut saltvattnet så att det ej förstör alla vattenledningar
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Är det styrkt att borraren är skyldig är det bara att jaga honom för detta ska han åtgärda.
På något sätt har brunnen och borran fått hydralisk kontakt och det ända raka är att fylla borrhålet med bentonit lera eller liknande hela vägen.
Tips ring miljö kontoret så kommer dom jaga borraren iom hans borra fördärvar grundvattnet och det är inget dom släpper från problemet är åtgärdat och det bästa av allt är att du inte behöver göra något själv.
På något sätt har brunnen och borran fått hydralisk kontakt och det ända raka är att fylla borrhålet med bentonit lera eller liknande hela vägen.
Tips ring miljö kontoret så kommer dom jaga borraren iom hans borra fördärvar grundvattnet och det är inget dom släpper från problemet är åtgärdat och det bästa av allt är att du inte behöver göra något själv.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Nu är det helt o intressant vad han har för brunn för borran "förorenar" grund vattnet vilket är ett klart miljö brott och där med punkt.CarMan skrev:
Det som troligen har hänt är att borran har stött på relikt vatten med högre tryck än sötvattnet så sötvattnet inte klarar hålla i mot det relika vattnet utan det trycks upp och ut i sprickorna i berget längre upp och då kommer på sikt allt grundvatten förstöras innom ett mycket stort område och det kan komma att bli enormt stora skadestånds anspråk.
Det ända raka är att fylla hålet med bentonit lera när slangarna sitter på plats för att stoppa föroreningen.
Som jag skrev innan kontakta miljö kontoret så tar dom tag i det på studs.
Skulle man i detta fallet borra en brunn för att ersätta den grävda får man antagligen ännu mer salt vatten.
Det finns fördelar med både grävda och borrade dock brukar oftast borrade ge bättre vatten.
Sitter själv med är grävd på 6,3 meter som går en bit ner i skiffern och ger vid provpumpning 80 liter i minuten i 12 timmar med en avsänkning av 1 cm.
Vattner är tjänligt utan anmärkning.
Borrade en brunn ett stenkast bort med o tjänligt vatten pga hög järn och mangan halter och jag kan intyga att vattnet smakade apa.
Grannen 100 meter borrt har även han o tjänligt vatten av samma anledning.
Så i mitt fall är en grävd det bästa.
Men oftast så brukar borrade brunnar ge bra och gott vatten men att dömma ut grävda brunar helt ska man inte göra.
Kan du borra, om du skulle vilja, 17,5m från detta hål, och utan att behöva ev. grannmedgivande så är det väl eg. inget problem?Gurra nyfiken skrev:
Jag skulle inte ha nåt emot att grannen borrade i tomtgränsen bara jag iom det inte målar in mig själv i ett hörn vad det gäller egna borrmöjligheter.
Det kan jag INTE!!
Ska det låta sig göras blir MIN borrning betydligt dyrare pga att borrigg måste lyftas över mitt hus!!!
Så att borra i vår gemensamma tomtgräns blir bara till ekonomisk nackdel för mig och till ALL fördel för grannen!!
Så i det läget målar jag verkligen in mig vilket inte du heller skulle göra om jag fattat dig rätt?
Har ingen större lust att "medfinansiera" grannens borrning/installation som du säkert förstår?
Ska det låta sig göras blir MIN borrning betydligt dyrare pga att borrigg måste lyftas över mitt hus!!!
Så att borra i vår gemensamma tomtgräns blir bara till ekonomisk nackdel för mig och till ALL fördel för grannen!!
Så i det läget målar jag verkligen in mig vilket inte du heller skulle göra om jag fattat dig rätt?
Har ingen större lust att "medfinansiera" grannens borrning/installation som du säkert förstår?
Om du nekar din granne att borra för att du inte kan ha borrhål, hur blir det då du skall söka för borrhål?
Kan du borra 4,5 m från tomtgräns? Kommer din granne ge igen med samma mynt?
Hitta en lösning där ni båda kan få var sitt hål, har du överhuvud inte tänkt borra så låter det lite som bråka för bråkandets skull.
Kan du borra 4,5 m från tomtgräns? Kommer din granne ge igen med samma mynt?
Hitta en lösning där ni båda kan få var sitt hål, har du överhuvud inte tänkt borra så låter det lite som bråka för bråkandets skull.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Grada är borrarna inte så förtjusta i för det sliter betydligt mer på utrustningen och då i synerhet på borrsträngen.
Det är dessutom tyngre för borraren att hantera stängerna.
Vid placering av borrhålet ska följande beaktas
Om avståndet till tomtgräns mot granne är mindre än 10 m krävs grannintyg. Undantag:
Om borrhålet kommer att gradborras så att avståndet till tomtgräns vid halva borrdjupet är minst 10 m behövs inget intyg. Grannen ska dock informeras om projektet
Citat från http://www.vallentuna.se/dok/publik...bergvrmeinforma/Bergvrme_informationsblad.pdf
Det är dessutom tyngre för borraren att hantera stängerna.
Vid placering av borrhålet ska följande beaktas
Om avståndet till tomtgräns mot granne är mindre än 10 m krävs grannintyg. Undantag:
Om borrhålet kommer att gradborras så att avståndet till tomtgräns vid halva borrdjupet är minst 10 m behövs inget intyg. Grannen ska dock informeras om projektet
Citat från http://www.vallentuna.se/dok/publik...bergvrmeinforma/Bergvrme_informationsblad.pdf