865 läst · 35 svar
865 läst
35 svar
Borra och spräcka sten med kilar
Biltemas borrar är förvånansvärt bra och prisvärda.
Fyra vs två skär hör man lite olika om. Jag upplever att fyrskäriga borr går jämnare men långsammare då kraften från maskin sprids över en större yta.
Borrmaskin bör man ha en med slirkoppling för att skydda handleder och annat. Detta saknas på de billigare maskinerna.
Man ska absolut inte hänga på maskin utan trycka lite lagom för att låta borret jobba sig ner.
Jag roterade mellan 5-8 borr när jag spräckte som mest, många kbm med berg.
Det kan vara skillnad på kilar men jag har både HME och noname som funkar bra. Största grejen är att ha tillräckligt stora (har 20 mm).
50x50x50 cm sten är rätt smått. Borde räcka med 6-8 hål per sten beroende på sort och geometri.
Fyra vs två skär hör man lite olika om. Jag upplever att fyrskäriga borr går jämnare men långsammare då kraften från maskin sprids över en större yta.
Borrmaskin bör man ha en med slirkoppling för att skydda handleder och annat. Detta saknas på de billigare maskinerna.
Man ska absolut inte hänga på maskin utan trycka lite lagom för att låta borret jobba sig ner.
Jag roterade mellan 5-8 borr när jag spräckte som mest, många kbm med berg.
Det kan vara skillnad på kilar men jag har både HME och noname som funkar bra. Största grejen är att ha tillräckligt stora (har 20 mm).
50x50x50 cm sten är rätt smått. Borde räcka med 6-8 hål per sten beroende på sort och geometri.
Redigerat:
De billigaste man kan hitta är ofta korta, och i sprödare material än de lite dyrare. De i sprödare material spricker med tiden. En kortare kil har sämre verkan än en längre.F flonaldo skrev:
Kyla med vattenslang under borrning är inte att rekommendera. Det går trögare och blir i stort sett slippasta som nöter ner borren. Detta gäller alltså när man spolar uppifrån. En maskin där man spolar nerifrån genom ett ihåligt borr, med luft eller vatten, är alltid att föredra men overkill för så små stenar.
Om du inte kan blåsa rent med tryckluft rekommenderar jag en grovdammsugare, gärna med extra cyklonfilter, och en bit 16 mm VP-rör som du tejpar i munstycket.
Om du inte kan blåsa rent med tryckluft rekommenderar jag en grovdammsugare, gärna med extra cyklonfilter, och en bit 16 mm VP-rör som du tejpar i munstycket.
Har kört med tryckluft nu,inte för att kyla utan mest när hålet är klart för att det inte ska vara fullt med stenmjöl. Skapar dock ett visst arbetsmiljöproblem då jag ju befinner mig inomhus och det ju skapar en del damm. Har tyvärr ingen grovdammsugare här ännutommib skrev:
Vid ett enda tillfälle. För kort tid och få tillfällen för att kunna utvärdera. Jag blev så djävla skitig och blöt att gav upp... Hellre lite dammig. 😅F flonaldo skrev:
Du bör ha mask med P3-filter när du borrar oavsett.F flonaldo skrev:
Grovdammsugare lär du ju behöva ändå och de är inte så dyra.
En fråga till. Jag har sett att en del rekommenderar att man ska ha fett eller olja för att kilens metallytor inte ska kärva. Jag har inte provat det , men jag har svårt att se att det skulle ha så stor betydelse och bara medför att det blir kladdigt i kombination med stenmjöl. Är det någon som har erfarenhet?
Låter mina kilar ligga i oljebad och tycker det fungerar bra Mao bara torka av dom. Sedan använder jag en cyckelpump när jag blåser ut dammen i hålen.Kör alltid med pt3 munslydd när jag borrar.Svärfar var gammal bergsprängare som hade dammlunga .
När jag körde på som mest intensivt blåste (högtryck) jag av kilarna mellan användningar, och gjorde rent dem mer ordentligt med några dagars mellanrum (3-5). I samband med rengöring fettade jag in kilarna.
Sedan dess har jag gjort rent och fattat in kilarna i slutet av varje dag under vilken jag använt dem.
Garanterat over-kill, men det går ju snabbt.
Sedan dess har jag gjort rent och fattat in kilarna i slutet av varje dag under vilken jag använt dem.
Garanterat over-kill, men det går ju snabbt.
jag kör också med halvmask med P3, men när jag blåser ur hålen med kompressor så får jag stenmjöl i hela huset som jag renoverar, jag kör ju inomhus just nu. Måste vara ganska ovanligt att spräcka berg i köket. Ska testa cykelpump då det ju är lite mildareV växelventil skrev:
Som sagt, skaffa en grovdammsugare och en bit 16 mm VP-rör. Fungerar väldigt bra för att rensa 20 mm hål. Som en bonus kan du lägga dammsugaren nära borrhålet och hålla fast den med foten så blir det inte så mycket damm av själva borrandet heller.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECAoQAQ&usg=AOvVaw3T6BGU5_uaZO7Wo8Mlj9KoT trojlee skrev:
Brukar jag köpa ifrån.
kan inte svara på om de är mest prisvärda, men billiga. De har funkat för mig när jag börjat spräcka. Jag har kört på 20 mm kilar. 5 st för 399 kr. Känns ju lite konstigt att köpa spräckkilar från Partypunkten ;-).T trojlee skrev:
https://cdon.se/produkt/5-pack-sprackkilar-20mm-stenkil-for-stensprackning-kilar-bd74550963e7483e/