23 863 läst · 74 svar
24k läst
74 svar
Borg utan bygglov måste rivas
Det är ett fint hus. Att man inte kan få bygglov för en sådan byggnad visar bara hur stelbenta bygglovsreglerna är.Calle Kula22 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 267 inlägg
Jag tycker i så fall hela systemet är på väg åt fel håll om man inte ska få bygglov så fort man vill bygga något som faller utanför normen.Calle Kula22 skrev:
Ett land fullt av kataloghus vore rätt tråkigt…
Ja det kan man ju säga.Staffans2000 skrev:
Jag tänker mig att om någon bygger något som sticker ut något jävulskt i kvarteret så lär man ha skytteltrafik.
Sen är jag för att man får bygga nästan hur som. Men att sätta en borg mitt i villakvarter med "vanliga" villor är jag emot.
Allvetare
· Östergötland
· 4 267 inlägg
Just denna inställning är ju hemsk. Så fort någon ska bygga något som inte passar in så ska det ”stoppas direkt” och anmälas hit och dit. Vilken kul likformig väg vi hamnar i då. Innovation- och kreativiteten i ett sådant samhälle måste ju verkligen flöda…? Rkarlsson skrev:
Till syvende sist får man nog acceptera att smaken är som baken och att därför försöka lagstadga god smak rätt kört…
En granne till mig har slagit upp ett, enligt mig urtråkigt älvsbynhus, som jag inte alls tycker passar in här på landet. Kanske skulle jag anmäla och bråka lite så han ev. får riva skiten? Eller kanske acceptera att han verkar trivas och gilla huset och det är ju trots allt hans tomt, liv och pengar…
Hemskt är det inteS Styrman_jansson skrev:Just denna inställning är ju hemsk. Så fort någon ska bygga något som inte passar in så ska det ”stoppas direkt” och anmälas hit och dit. Vilken kul likformig väg vi hamnar i då. Innovation- och kreativiteten i ett sådant samhälle måste ju verkligen flöda…
Till syvende sist får man nog acceptera att smaken är som baken och att därför försöka lagstadga god smak rätt kört…
En granne till mig har slagit upp ett, enligt mig urtråkigt älvsbynhus, som jag inte alls tycker passar in här på landet. Kanske skulle jag anmäla och bråka lite så han ev. får riva skiten? Eller kanske acceptera att han verkar trivas och gilla huset och det är ju trots allt hans tomt, liv och pengar…
Lägger upp 2 bilder för jämförelse. Ja den ena är överdriven storlek.
Men att bygga en borg/slott i ett kvarter med älsbyhus som är mer diskret gör ett extremt fult kvarter.
Om man nu vill bygga en borg så kan man ju göra det där det är ok. Nu var inte den OK i Ekerö, vilket inte kan ha varit en överraskning.
Din granne har säkert byggt enl konstens regler.
Ingen får avvika? Det blir ganska tråkigt med rader av likadana kataloghus.? Rkarlsson skrev:
Klart det får avvika. Men inom rimliga gränser. Jag kan ju tycka att en längre ner på gatan borde flytta till hyresrätt för det ser ut som ett sopupplag och sticker ut något jävulskt. Men han har ju rätt att ha det så.P pmd skrev:
Men jag tror inte många hade uppskattat om någon byggt något så stort som tråden handlar om inne i villakvarteret.
Men du tycker annorlunda och det är okej.
Va
vad tråkig du låter? Rkarlsson skrev:Klart det får avvika. Men inom rimliga gränser. Jag kan ju tycka att en längre ner på gatan borde flytta till hyresrätt för det ser ut som ett sopupplag och sticker ut något jävulskt. Men han har ju rätt att ha det så.
Men jag tror inte många hade uppskattat om någon byggt något så stort som tråden handlar om inne i villakvarteret.
Men du tycker annorlunda och det är okej.