Nu skäms jag, har också en liten men dyrare bordsåg i fritidshuset men den måste vara mera mobil och flexibel, används mest för att klyva. :oops:

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jo men så är det, de som är mest nöjda med sina grejer är ofta de som först köpt billigt och sen köpt bra :D
Och visst är det så att hade du haft råd med den dyra fina Bosch/Dewalt/eller vilken du nu siktat på, så hade den här tråden inte funnits utan du hade redan haft den fina dyra sågen hemma och du hade varit nöjd och sågar massvis med raka fina snitt.

Men eftersom vi inte alltid har råd, så frågar man om den billiga "är värt det" :D
Exakt så är det ja!
Man önskar alltid att någon skall säga att den billigare varianten är nästan lika bra som den dyra.
(Vilket de så klart sällan är, vidare är det ju som så, ju bättre grejer, desto roligare är de att använda av någon anledning. Sitter nöjet i vetskapen av att prylen är dyr och rätt märke, eller att de faktiskt är så mycket bättre?)
Såg att Bauhaus har en fet kampanj på Dewalt just nu, lockande med hela 34 kr i rabatt...
Kampanj för DeWALT bordssåg, 210mm, 1850W, prisnedsättning, röd markering, teknisk utrustning, försäljningsannons, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man gissa att det finns ett parallellt erbjudande "gäller ej redan nedsatta priser" eller liknande?

Jag brukar handla begagnad kvaliet då pengarna inte räcker till ny kvalitet. Sågen som jag har med mig på byggen är en Electra-Beckum med 3kw trefasmotor från 80-talet som jag köpte begagnad. Den var obetydligt använd och kostade 300 eller 400 euro om jag minns rätt.

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag brukar handla begagnad kvaliet då pengarna inte räcker till ny kvalitet. Sågen som jag har med mig på byggen är en Electra-Beckum med 3kw trefasmotor från 80-talet som jag köpte begagnad. Den var obetydligt använd och kostade 300 eller 400 euro om jag minns rätt.
Vet man vad är ute efter och har förmågan att fixa maskiner skulle jag inte tveka på att köpa begagnat. Min historik av begagnade prylar, mestadels bilar i och för sig, är sorgliga historier av ständiga bekymmer vilket gör att en bordssåg är inget jag ger mig in på begagnat. För 3-400 euro får jag en ny hygglig såg som fyller mina kriterier väl(y)

Har haft en såndär Einhell på besök hemma hos mig en vecka, fick den gratis. Och skulle inte önska skräpet på någon annan stackare, så den ligger i delar i ena hörnet av vårat lilla skjul.

Köpte en SCM Minimax SC2 Classic istället efter att ha sparat en stund till.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Köpte en SCM Minimax SC2 Classic istället efter att ha sparat en stund till.
Ja det är klart att en justersåg för 100 000:- är bättre än en byggsåg för 2 000:-. Men jag tror inte det hjälper TS i jakten på en bra och billig såg att klyva lite reglar med.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja det är klart att en justersåg för 100 000:- är bättre än en byggsåg för 2 000:-. Men jag tror inte det hjälper TS i jakten på en bra och billig såg att klyva lite reglar med.
Var mer att den inte vart mycket att hänga i julgranen... Alltså, avrådan från köp och att det är väl värt att köpa något bättre. Det var min första egna bordssåg.

Sen är det ju rätt självklart att ts troligen inte springer ut och köper en ny SCM... Men det tog jag för givet. Tack och lov är den inga 100k.

PeterFalun
Spana på begagnat

Skill verkar vara det första steget på bordssågstrappan som har förmågan att ge mer nytta än frustration. Om det ska vara nyköp.

Utgå från vad huvudsakliga användningsområde kommer att vara?
Är det viktigt att snabbt kunna ställa om anhåll och även dess noggrannhet.
Den jag har i snickarrummet har det ingen betydelse om det tar en minut.

Ok, tackar för all input!
Då jag behöver maskinen snabbt, var egentligen från början Biltemasågen mitt förstahandsval, då det finns runt knuten. Men, då min snickarbod är liten och Biltemasågen, med stativ, blir rätt så skrymmande och inte direkt flyttvänlig föll den bort till slut. Plus att ingen verkar äga den för att delge erfarenheter...

Då många är nöjda med denna och den faktiskt inte var fasligt mycket dyrare beställde jag denna.
Röd och svart bordscirkelsåg med stativ och utdragbar arbetsyta. Märke synligt. Verktyg för snickeri och träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med 199:- i frakt och leverans imorgon tänker jag att den kommer att fylla mina syften väl.(y)

• Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Du gjorde ett mycket bra val, har kört min snart 1 år och är otroligt nöjd. Använder den till "finsnickeri" och kör crosscut sled och jiggar till full belåtenhet

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Litengubbe Litengubbe skrev:
Ok, tackar för all input!
Då jag behöver maskinen snabbt, var egentligen från början Biltemasågen mitt förstahandsval, då det finns runt knuten. Men, då min snickarbod är liten och Biltemasågen, med stativ, blir rätt så skrymmande och inte direkt flyttvänlig föll den bort till slut. Plus att ingen verkar äga den för att delge erfarenheter...

Då många är nöjda med denna och den faktiskt inte var fasligt mycket dyrare beställde jag denna.
[bild]
Med 199:- i frakt och leverans imorgon tänker jag att den kommer att fylla mina syften väl.(y)
Du kommer inte ångra det köpet om du inte är pedantisk möbelsnickare.
Har snart byggt färdigt nya huset och sen är det bara att ge sig på att renovera det gammla och sågen har fungerat bra.
Koppla i en mjukstart så känns och låter den bättre när du startar sågen

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Fick maskinen idag, kalasbra leverans av Bauhaus, och djäklars vad jag gillar sågen! Kompakt och stabil, bra anslag. En behaglig maskin helt enkelt.

Det enda jag är ledsen över nu är alla timmar av slit och vrede jag lagt på att klyva brädor med handsåg tidigare, vad poänglöst!;)

• Gilla
  • Haha
VLJ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.