Har sökt runt här på forumen men inte riktigt hittat det jag söker. När det pratas om bordssågar här hamnar det oftast på att det enda vettiga är att köpa en såg för minst 4000:- och uppåt.
Det är jag inte riktigt intresserad av.
Givet, jag förstår att många egenskaper blir bättre i förhållandet till pris, men jag har inga ambitioner av millimeterprecision, jag vill kunna klyva brädor hyggligt nära strecket utan att behöva hyvla till mina misstag efteråt. Inte heller är jag vän av cirkelsåg, skulle kunna bli det om jag köpte en vettig cirkelsåg och skenor, men nu är tanken låst på bordssåg...
De trådar som finns behandlar oftast dyra maskiner, eller så är tråden flera år gammal.
Så, är det någon som har erfarenheter av någon av dessa maskiner?
Tre bordscirkelsågar i olika färger med ställningar och justerbara sågblad för träbearbetning.
De är förvillande lika varandra så jag misstänker att de produceras mer eller mindre i samma fabrik.
Den första är Cocraft HT 10 från Claes Olsson.
Nummer två är en Einhell TC-TS 2025/2 U
Och nummer tre är från Biltema.
Priserna är snarlika, ca1400-1700 kr. Effekten är snarlik på alla tre.
Genom åren har det muttrats mycket på lågprisbord, med all rätt antar jag, har de blivit bättre, eller är det fortfarande samma skräp som tidigare?

Primärt skall jag som sagt mest klyva brädor och en och annan regel, inte bygga en fåtölj.

Jag har nåt liknande, fast från Jula. Som sagt var är det ju en "byggsåg", inte ett snickeriverktyg. För att klyva brädor och skivor med den precision man behöver för att bygga stommen i ett hus duger dom gott och väl.

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Problemet jag har med min såg är att förlängningsskivorna på bordet hålls uppe av smäckiga plåtstag så dom böjs av minsta lilla belastning. Jag har kompletterat med några rullstöd som tar hand om långa/breda arbetsstycken.

Verkstadsrum med bordsåg och olika verktyg, dammsugare och byggmaterial i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en sådan här cotec 10 år gammal fungerar mycket bra har sågat allt på den både reglar o finsnickeri kanske lite bättre kvalitet har gjutet bord har tagit bort klingskyddet för att kunna såga allt

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
T
  • Gilla
Bossekossa
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Det finns ju även en Skil som diskuteras här [länk] som tyvärr bara finns på Bauhaus men som säljs för 3k.

Samma problem med litet bord, men stativ ingår, smidigt hopfällbar såg med en del bra funktioner.
Jo, jag har sneglat på den och den verkar bra, helt klart.
Närmaste Bauhaus ligger 7 mil bort så det är en aspekt, visst, kan ju få den hemfraktad, men då ökar priset än mer.
Är den så mycket bättre att det är värt det mån tro?

T
Det kan ju bara du avgöra ;). Men den har några fördelar jämfört med de du listade, sen om det är något du har nytta av är upp till dig.

* Den är hopfällbar.
* Anhållet är låst både i framkant och i bakkant (det här är väl egentligen den stora grejjen med denna typ av sågar vs de du listade)
* 254mm klinga.

Jag har själv inte köpt någon (ännu) men eftersom jag inte har råd med en Dewalt eller Bosch så kommer det att bli denna snart.

Om priset är viktigt så kolla på Jula.
Ännu lite billigare några dagar till.
Jag vet vad jag skulle köpt. SKIL alla dagar.

Bild på en bordscirkelsåg från webbsida, med produktinformation och pris, inklusive flera vybilder.
Skapa konto

T trycklös skrev:
Det kan ju bara du avgöra ;). Men den har några fördelar jämfört med de du listade, sen om det är något du har nytta av är upp till dig.

* Den är hopfällbar.
* Anhållet är låst både i framkant och i bakkant (det här är väl egentligen den stora grejjen med denna typ av sågar vs de du listade)
* 254mm klinga.

Jag har själv inte köpt någon (ännu) men eftersom jag inte har råd med en Dewalt eller Bosch så kommer det att bli denna snart.
Äsch... jag visst det!(Allt blir alltid dyrare när man frågar om råd)
Efter att kollat på videon inser jag att Skil-maskinen har rätt många fördelar. Främst, med tanke på mitt begränsade snickerbodsutrymme att den var smidig att fälla ihop, anhållet och sättet att justera det hela är ju inte heller en nackdel.
Så... nu lutar det år den istället. Om jag struntar i att köpa typ 45 chipspåsar så är mellanskillnaden mot Einhellen betald, skall väl inte vara omöjligt.:p

• Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Om priset är viktigt så kolla på Jula.
Ännu lite billigare några dagar till.
Jag vet vad jag skulle köpt. SKIL alla dagar.

[bild]
Var och pillade på denna maskin och nej, den skulle jag inte köpa. På tok för sölig i konstruktionen...

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Efter att kollat på videon inser jag att Skil-maskinen har rätt många fördelar. Främst, med tanke på mitt begränsade snickerbodsutrymme att den var smidig att fälla ihop, anhållet och sättet att justera det hela är ju inte heller en nackdel.
Så... nu lutar det år den istället. Om jag struntar i att köpa typ 45 chipspåsar så är mellanskillnaden mot Einhellen betald, skall väl inte vara omöjligt.:p
Tips!

Om du bestämmer dig för Skil så boka sågen på det varuhuset du åker till.
Då slipper du åka 14 mil i onödan.
Bauhaus lagersaldo är världsberömt! Egen upplevelse!

• Gilla
Herrmelit och 3 till
  • Laddar…
Har en enkel såg men byggt ett sågbord.
Bordssåg inbyggd i arbetsbänk, röd sågklingsskydd, träverkstad, hjul på bänkben.
Skapa konto
Träarbetsbord med inbyggd dammuppsamlare och insats för verktyg. Verkstadsmiljö.
Skapa konto
Träarbetsbänk i verkstad, förvaringshylla under, verktyg och lådor, ren och organiserad yta.
Skapa konto

• Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild] [bild]
A AndersS skrev:
[bild] [bild] [bild]
Snyggt! Ser dock ut som att jag skulle behöva en bordssåg för att få till något liknande(y)

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga för mig var också att minimera spåndamm. Har en spånsug jag ansluter, som också används till rikt/planhyvel.
Ska jag såga mycket åker grovdammsugaren in på skyddet ovanpå klingan. Med den här lösningen försvinner nästan allt spåndamm i snickarrummet.

T
Litengubbe Litengubbe skrev:
Jo men så är det, de som är mest nöjda med sina grejer är ofta de som först köpt billigt och sen köpt bra :D
Och visst är det så att hade du haft råd med den dyra fina Bosch/Dewalt/eller vilken du nu siktat på, så hade den här tråden inte funnits utan du hade redan haft den fina dyra sågen hemma och du hade varit nöjd och sågar massvis med raka fina snitt.

Men eftersom vi inte alltid har råd, så frågar man om den billiga "är värt det" :D

• Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.