Har sökt runt här på forumen men inte riktigt hittat det jag söker. När det pratas om bordssågar här hamnar det oftast på att det enda vettiga är att köpa en såg för minst 4000:- och uppåt.
Det är jag inte riktigt intresserad av.
Givet, jag förstår att många egenskaper blir bättre i förhållandet till pris, men jag har inga ambitioner av millimeterprecision, jag vill kunna klyva brädor hyggligt nära strecket utan att behöva hyvla till mina misstag efteråt. Inte heller är jag vän av cirkelsåg, skulle kunna bli det om jag köpte en vettig cirkelsåg och skenor, men nu är tanken låst på bordssåg...
De trådar som finns behandlar oftast dyra maskiner, eller så är tråden flera år gammal.
Så, är det någon som har erfarenheter av någon av dessa maskiner?
De är förvillande lika varandra så jag misstänker att de produceras mer eller mindre i samma fabrik.
Den första är Cocraft HT 10 från Claes Olsson.
Nummer två är en Einhell TC-TS 2025/2 U
Och nummer tre är från Biltema.
Priserna är snarlika, ca1400-1700 kr. Effekten är snarlik på alla tre.
Genom åren har det muttrats mycket på lågprisbord, med all rätt antar jag, har de blivit bättre, eller är det fortfarande samma skräp som tidigare?
Primärt skall jag som sagt mest klyva brädor och en och annan regel, inte bygga en fåtölj.
Det är jag inte riktigt intresserad av.
Givet, jag förstår att många egenskaper blir bättre i förhållandet till pris, men jag har inga ambitioner av millimeterprecision, jag vill kunna klyva brädor hyggligt nära strecket utan att behöva hyvla till mina misstag efteråt. Inte heller är jag vän av cirkelsåg, skulle kunna bli det om jag köpte en vettig cirkelsåg och skenor, men nu är tanken låst på bordssåg...
De trådar som finns behandlar oftast dyra maskiner, eller så är tråden flera år gammal.
Så, är det någon som har erfarenheter av någon av dessa maskiner?
De är förvillande lika varandra så jag misstänker att de produceras mer eller mindre i samma fabrik.
Den första är Cocraft HT 10 från Claes Olsson.
Nummer två är en Einhell TC-TS 2025/2 U
Och nummer tre är från Biltema.
Priserna är snarlika, ca1400-1700 kr. Effekten är snarlik på alla tre.
Genom åren har det muttrats mycket på lågprisbord, med all rätt antar jag, har de blivit bättre, eller är det fortfarande samma skräp som tidigare?
Primärt skall jag som sagt mest klyva brädor och en och annan regel, inte bygga en fåtölj.
Jag har nåt liknande, fast från Jula. Som sagt var är det ju en "byggsåg", inte ett snickeriverktyg. För att klyva brädor och skivor med den precision man behöver för att bygga stommen i ett hus duger dom gott och väl.
Problemet jag har med min såg är att förlängningsskivorna på bordet hålls uppe av smäckiga plåtstag så dom böjs av minsta lilla belastning. Jag har kompletterat med några rullstöd som tar hand om långa/breda arbetsstycken.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Det finns ju även en Skil som diskuteras här https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-har-testat-skil-1340-aa-bordssag.414368/ som tyvärr bara finns på Bauhaus men som säljs för 3k.
Samma problem med litet bord, men stativ ingår, smidigt hopfällbar såg med en del bra funktioner.
Samma problem med litet bord, men stativ ingår, smidigt hopfällbar såg med en del bra funktioner.
Jo, jag har sneglat på den och den verkar bra, helt klart.T trycklös skrev:
Närmaste Bauhaus ligger 7 mil bort så det är en aspekt, visst, kan ju få den hemfraktad, men då ökar priset än mer.
Är den så mycket bättre att det är värt det mån tro?
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Det kan ju bara du avgöra . Men den har några fördelar jämfört med de du listade, sen om det är något du har nytta av är upp till dig.
* Den är hopfällbar.
* Anhållet är låst både i framkant och i bakkant (det här är väl egentligen den stora grejjen med denna typ av sågar vs de du listade)
* 254mm klinga.
Jag har själv inte köpt någon (ännu) men eftersom jag inte har råd med en Dewalt eller Bosch så kommer det att bli denna snart.
* Den är hopfällbar.
* Anhållet är låst både i framkant och i bakkant (det här är väl egentligen den stora grejjen med denna typ av sågar vs de du listade)
* 254mm klinga.
Jag har själv inte köpt någon (ännu) men eftersom jag inte har råd med en Dewalt eller Bosch så kommer det att bli denna snart.
Äsch... jag visst det!(Allt blir alltid dyrare när man frågar om råd)T trycklös skrev:Det kan ju bara du avgöra . Men den har några fördelar jämfört med de du listade, sen om det är något du har nytta av är upp till dig.
* Den är hopfällbar.
* 254mm klinga.
Efter att kollat på videon inser jag att Skil-maskinen har rätt många fördelar. Främst, med tanke på mitt begränsade snickerbodsutrymme att den var smidig att fälla ihop, anhållet och sättet att justera det hela är ju inte heller en nackdel.
Så... nu lutar det år den istället. Om jag struntar i att köpa typ 45 chipspåsar så är mellanskillnaden mot Einhellen betald, skall väl inte vara omöjligt.
Tips!Litengubbe skrev:Äsch... jag visst det!(Allt blir alltid dyrare när man frågar om råd)
Efter att kollat på videon inser jag att Skil-maskinen har rätt många fördelar. Främst, med tanke på mitt begränsade snickerbodsutrymme att den var smidig att fälla ihop, anhållet och sättet att justera det hela är ju inte heller en nackdel.
Så... nu lutar det år den istället. Om jag struntar i att köpa typ 45 chipspåsar så är mellanskillnaden mot Einhellen betald, skall väl inte vara omöjligt.
Om du bestämmer dig för Skil så boka sågen på det varuhuset du åker till.
Då slipper du åka 14 mil i onödan.
Bauhaus lagersaldo är världsberömt! Egen upplevelse!
Har en enkel såg men byggt ett sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det viktiga för mig var också att minimera spåndamm. Har en spånsug jag ansluter, som också används till rikt/planhyvel.
Ska jag såga mycket åker grovdammsugaren in på skyddet ovanpå klingan. Med den här lösningen försvinner nästan allt spåndamm i snickarrummet.
Ska jag såga mycket åker grovdammsugaren in på skyddet ovanpå klingan. Med den här lösningen försvinner nästan allt spåndamm i snickarrummet.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 311 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 311 inlägg
Jo men så är det, de som är mest nöjda med sina grejer är ofta de som först köpt billigt och sen köpt braLitengubbe skrev:
Och visst är det så att hade du haft råd med den dyra fina Bosch/Dewalt/eller vilken du nu siktat på, så hade den här tråden inte funnits utan du hade redan haft den fina dyra sågen hemma och du hade varit nöjd och sågar massvis med raka fina snitt.
Men eftersom vi inte alltid har råd, så frågar man om den billiga "är värt det"