Hej!
Jag är hobbysnickare och klyver någon planka ibland men det blir ja ALDRIG riktigt bra med en sticksåg så nu vill jag köpa mig något annat. Jag vill inte köpa mig en cirkelsåg utan antingen en Bodsskap eller en Bandsåg. Fördelar/Nackdelar med dessa två vet jag inte och eftersom jag är hobbysnickare så vet jag inte skillnaden mer än jag förstår att man kan kapa mer på "frihand "med en bandsåg och att det kanske går fortare att klyva med en bordskap. Sedan kanske man kan köra tjockare stycken i en bandsåg men så mycket mer än så vet jag inte..
Så lär mig gärna så jag kan köpa det jag behöver ha och slipper gissa
Jag är hobbysnickare och klyver någon planka ibland men det blir ja ALDRIG riktigt bra med en sticksåg så nu vill jag köpa mig något annat. Jag vill inte köpa mig en cirkelsåg utan antingen en Bodsskap eller en Bandsåg. Fördelar/Nackdelar med dessa två vet jag inte och eftersom jag är hobbysnickare så vet jag inte skillnaden mer än jag förstår att man kan kapa mer på "frihand "med en bandsåg och att det kanske går fortare att klyva med en bordskap. Sedan kanske man kan köra tjockare stycken i en bandsåg men så mycket mer än så vet jag inte..
Är det hyvlade och/eller sågade plank från byggvaruhuset då främst tänker klyva? Varför ska du klyva planken? Är det till allmänt husfix hemma eller aspirerar du att bli möbelsnickare?Nobbe_1 skrev:Hej!
[bild]
Spontant känns det som att du vill ha en bordssåg/byggsåg/klyvsåg (bordskap har jag aldrig hört dem kallas, har nog aldrig ens hört det ordet). Den lämnar ett snyggt snitt som du kan använda direkt i byggsammanhang.
Jag föredrar visserligen oftast att klyva stora plank på bandsågen men då pratar vi ohyvlat och oftast okantat virke som inte har 90 grader mellan några sidor. Ett sådant snitt blir aldrig en slutlig yta utan är mer en grovklyvning inför hyvling.