Hej!
Jag är hobbysnickare och klyver någon planka ibland men det blir ja ALDRIG riktigt bra med en sticksåg så nu vill jag köpa mig något annat. Jag vill inte köpa mig en cirkelsåg utan antingen en Bodsskap eller en Bandsåg. Fördelar/Nackdelar med dessa två vet jag inte och eftersom jag är hobbysnickare så vet jag inte skillnaden mer än jag förstår att man kan kapa mer på "frihand "med en bandsåg och att det kanske går fortare att klyva med en bordskap. Sedan kanske man kan köra tjockare stycken i en bandsåg men så mycket mer än så vet jag inte..
Så lär mig gärna så jag kan köpa det jag behöver ha och slipper gissa
Jag är hobbysnickare och klyver någon planka ibland men det blir ja ALDRIG riktigt bra med en sticksåg så nu vill jag köpa mig något annat. Jag vill inte köpa mig en cirkelsåg utan antingen en Bodsskap eller en Bandsåg. Fördelar/Nackdelar med dessa två vet jag inte och eftersom jag är hobbysnickare så vet jag inte skillnaden mer än jag förstår att man kan kapa mer på "frihand "med en bandsåg och att det kanske går fortare att klyva med en bordskap. Sedan kanske man kan köra tjockare stycken i en bandsåg men så mycket mer än så vet jag inte..
Är det hyvlade och/eller sågade plank från byggvaruhuset då främst tänker klyva? Varför ska du klyva planken? Är det till allmänt husfix hemma eller aspirerar du att bli möbelsnickare?Nobbe_1 skrev:Hej!
[bild]
Spontant känns det som att du vill ha en bordssåg/byggsåg/klyvsåg (bordskap har jag aldrig hört dem kallas, har nog aldrig ens hört det ordet). Den lämnar ett snyggt snitt som du kan använda direkt i byggsammanhang.
Jag föredrar visserligen oftast att klyva stora plank på bandsågen men då pratar vi ohyvlat och oftast okantat virke som inte har 90 grader mellan några sidor. Ett sådant snitt blir aldrig en slutlig yta utan är mer en grovklyvning inför hyvling.
PS. Att kapa innebär att såga av ett trästycke tvärs fibrerna medans att klyva innebär att man sågar av längs fibrerna. En bordssåg som på bilden ovan är främst tänkt att klyva med även om man självklart också kan kapa med den.
Jag har en kap som jag använder flitigt till olika "jobb". Fel redan från början som vanligt ! Borssågen vill jag ha när jag ska klyva en bräda längst med utan att behöva "handjaga" och att det ska bli rakt. Som t ex nu då jag bygger en trappa åt en vän och både planstegen och sättstegen måste klyvas för att passa in.
Sedan kanske jag lurar mig själv men tror att en bandsåg skulle ge mig fler möjligheter att utforska "byggsidan" som hobby och ta ut svängarna lite. Men det vill säga om man kan klyva lika bra med en bandsåg? Går oftast bandsågen på mindre varvantal och därmed mer "slö" eller är det samma/lika?
Sedan kanske jag lurar mig själv men tror att en bandsåg skulle ge mig fler möjligheter att utforska "byggsidan" som hobby och ta ut svängarna lite. Men det vill säga om man kan klyva lika bra med en bandsåg? Går oftast bandsågen på mindre varvantal och därmed mer "slö" eller är det samma/lika?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
V vectrex skrev:Är det hyvlade och/eller sågade plank från byggvaruhuset då främst tänker klyva? Varför ska du klyva planken? Är det till allmänt husfix hemma eller aspirerar du att bli möbelsnickare?
Spontant känns det som att du vill ha en bordssåg/byggsåg/klyvsåg (bordskap har jag aldrig hört dem kallas, har nog aldrig ens hört det ordet). Den lämnar ett snyggt snitt som du kan använda direkt i byggsammanhang.
Jag föredrar visserligen oftast att klyva stora plank på bandsågen men då pratar vi ohyvlat och oftast okantat virke som inte har 90 grader mellan några sidor. Ett sådant snitt blir aldrig en slutlig yta utan är mer en grovklyvning inför hyvling.
PS. Att kapa innebär att såga av ett trästycke tvärs fibrerna medans att klyva innebär att man sågar av längs fibrerna. En bordssåg som på bilden ovan är främst tänkt att klyva med även om man självklart också kan kapa med den.
Generellt så är det svårare att klyva lika rakt med en bandsåg som med en bordssåg. Men visst, med ett rejält brett blad och ett anhåll så går det att klyva riktigt rakt även på en bandsåg. Snittytan blir dock inte lika snygg med en bandsåg, men kanske tillräcklig för det du vill göra.Nobbe_1 skrev:Jag har en kap som jag använder flitigt till olika "jobb". Fel redan från början som vanligt ! Borssågen vill jag ha när jag ska klyva en bräda längst med utan att behöva "handjaga" och att det ska bli rakt. Som t ex nu då jag bygger en trappa åt en vän och både planstegen och sättstegen måste klyvas för att passa in.
[bild]
Angående hastigheten så är en bandsåg nog lika bra som en bordssåg, det går fort med så pass tunt virke som 45mm. Gran och furu är dessutom väldigt mjukt.
Jag skulle nog ändå råda dig till en bordssåg, det är nog betydligt vanligare att byggare använder en sådan.
En bandsåg är sällan portabel på samma sätt som en (liten) bordssåg är heller.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Sticksåg och bandsåg är nästan samma lika, det blir alltid krokigt.
Naturligtvis är det en bordssåg du behöver.
Protte
Naturligtvis är det en bordssåg du behöver.
Protte
Jag tror du har överbevisat mig att det är en bordssåg jag behöver Och är det något riktigt "finlir" man ska svänga och såga så får jag väl köpa mig en liten liten bandsåg också då
V vectrex skrev:Generellt så är det svårare att klyva lika rakt med en bandsåg som med en bordssåg. Men visst, med ett rejält brett blad och ett anhåll så går det att klyva riktigt rakt även på en bandsåg. Snittytan blir dock inte lika snygg med en bandsåg, men kanske tillräcklig för det du vill göra.
Angående hastigheten så är en bandsåg nog lika bra som en bordssåg, det går fort med så pass tunt virke som 45mm. Gran och furu är dessutom väldigt mjukt.
Jag skulle nog ändå råda dig till en bordssåg, det är nog betydligt vanligare att byggare använder en sådan.
En bandsåg är sällan portabel på samma sätt som en (liten) bordssåg är heller.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 696 inlägg
Montera sticksågen uppochner på ett bord så har du typ en bandsåg
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ska man göra limfog duger inte snitten från sågen.
Jovisst kan man tvinga ihop några bitar men bra blir det inte.
Så då är inköpslistan:
Bordsåg
Hyvel
Bandsåg
Jovisst kan man tvinga ihop några bitar men bra blir det inte.
Så då är inköpslistan:
Bordsåg
Hyvel
Bandsåg
Ska det klyvas massivt trä och man har en rikt- o planhyvel (vilket du i princip måste ha för att göra limfogar) föredrar jag bandsåg framför bordsåg alla dar i veckan. Så länge du håller dig till 45 tjockt granvirke funkar väl en sån där portabel bordsåg men tjockare och/eller hårdare trä kommer den börja få det tufft.