Hej Ola!

Varför föredrar du bandsågen framför bordsåg?

Ola C Ola C skrev:
Ska det klyvas massivt trä och man har en rikt- o planhyvel (vilket du i princip måste ha för att göra limfogar) föredrar jag bandsåg framför bordsåg alla dar i veckan. Så länge du håller dig till 45 tjockt granvirke funkar väl en sån där portabel bordsåg men tjockare och/eller hårdare trä kommer den börja få det tufft.
 
En bandsåg klarar (oftast) mycket högre arbetsstycken - 100 mm och uppåt. Dessutom är sågbladet smalare än en klinga så det är inte lika mycket trä som måste tuggas upp till spån och mindre yta som skapar friktion vilket gör att det blir mindre motstånd för sågen (och mindre mängd spån att ta hand om).
 
  • Gilla
Jonas Fjällström1 och 2 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hej Ola!

Varför föredrar du bandsågen framför bordsåg?
Ola får svara för sig själv. Men en stor fördel med bandsåg är att det är betydligt säkrare än en bordssåg. Särskilt om man skall klyva grovt halvtjurigt massivträ.

Personligen tycker jag en stor fördel är att man förlorar mindre material än med bordssågen. Sågbladet tar knappt en mm av träet medans bordssågen tar drygt 3 (eller drygt 2 med thin-kerf blad då).
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Kan man säga något om hållbarheten när det gäller skärpan på en sågklinga jämfört med sågbandet (jag förstår att det i första hand beror på vilket typ av träslag man sågar)? Jämförpris på klinga och band? Kan man såg på en klinga av bättre modell även slipa/vässa ett sågband?
 
Bordssågen med klinga kräver mindre underhåll och färre inställningar än bandsågen. Så har man den som en möbel i garaget man plockar fram nån gång varje sommar för att klyva några 2"-brädor så är borddsågen ett bättre val.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Kan man säga något om hållbarheten när det gäller skärpan på en sågklinga jämfört med sågbandet (jag förstår att det i första hand beror på vilket typ av träslag man sågar)? Jämförpris på klinga och band? Kan man såg på en klinga av bättre modell även slipa/vässa ett sågband?
En modern sågklinga på en bordssåg har alltid tänder av hårdmetall medans det normala på en bandsåg är vanligt härdat stål. En sågklinga håller skärpan längre än sågbladet på en bandsåg.

Ett bandsågsblad kostar väldigt olika beroende på längd främst, men för en mindre såg ligger det någonstans runt 150kr. De går att slipa ett bandsågsblad men det är inget jag brukar göra främst för att jag inte kan men också för att de är så pass billiga att köpa nytt.

En bordssågsklinga kostar betydligt mer, räkna med mellan 300 - 1000 kr beroende på storlek, kvalité och antal tänder. Dock kan man lämna in dem på slipning för ca 100kr, den blir då som ny igen. En kvalitétsklinga går att slipa om minst 10 ggr, det räcker en livstid för de flesta hobbysnickare.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för utförligt svar och info (y)

V vectrex skrev:
En modern sågklinga på en bordssåg har alltid tänder av hårdmetall medans det normala på en bandsåg är vanligt härdat stål. En sågklinga håller skärpan längre än sågbladet på en bandsåg.

Ett bandsågsblad kostar väldigt olika beroende på längd främst, men för en mindre såg ligger det någonstans runt 150kr. De går att slipa ett bandsågsblad men det är inget jag brukar göra främst för att jag inte kan men också för att de är så pass billiga att köpa nytt.

En bordssågsklinga kostar betydligt mer, räkna med mellan 300 - 1000 kr beroende på storlek, kvalité och antal tänder. Dock kan man lämna in dem på slipning för ca 100kr, den blir då som ny igen. En kvalitétsklinga går att slipa om minst 10 ggr, det räcker en livstid för de flesta hobbysnickare.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Varför föredrar du bandsågen framför bordsåg?
Nu har du ju fått en massa bra svar redan men här e mina.

1. Med bandsågen går det att frihandssåga en krokig planka efter en linje. Bordsågen kräver (i princip) ett justerbord för att kunna klyva en planka utan någon rak referenskant. Även tex en småsned regel går att såga säkert i bandsågen, och då använda sig av anhållet. En småsned regel i bordsågen är inte att rekommendera.

2. Känns som bandsågen har det betydigt lättare än bordsågen när det klyvs lite större saker (mer höjd och/eller hårdare träslag). Känns helt enkelt "inte rätt" när jag matar igenom nåt sånt på bordsågen.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Tack för bra svar ;)

Det är lite roligt vad alla har olika erfarenheter och tycke/smak för vad som är bäst att "maskin"såga med :giggle: Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare på vad jag ska inhandla men fått lärt mig en massa i alla fall:geek:

Ola C Ola C skrev:
Nu har du ju fått en massa bra svar redan men här e mina.

1. Med bandsågen går det att frihandssåga en krokig planka efter en linje. Bordsågen kräver (i princip) ett justerbord för att kunna klyva en planka utan någon rak referenskant. Även tex en småsned regel går att såga säkert i bandsågen, och då använda sig av anhållet. En småsned regel i bordsågen är inte att rekommendera.

2. Känns som bandsågen har det betydigt lättare än bordsågen när det klyvs lite större saker (mer höjd och/eller hårdare träslag). Känns helt enkelt "inte rätt" när jag matar igenom nåt sånt på bordsågen.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Tack för bra svar ;)

Det är lite roligt vad alla har olika erfarenheter och tycke/smak för vad som är bäst att "maskin"såga med :giggle: Jag vet inte om jag har blivit så mycket klokare på vad jag ska inhandla men fått lärt mig en massa i alla fall:geek:
Jag tror dock ingen som svarat tycker du ska köpa en bandsåg till det som du nämner som dina användningsområden!
 
Val av bordsåg?

Som jag förstår det så är det bäst med en bordsåg om jag ska klyva vanlig bräder? Bandsågen är bra om det är tjockare stycken eller ojämna stycken jag ska såga, samt om jag ska göra smörknivar:crysmile:

Har jag förstått era synpunkter rätt då?

Då är det valet av bordsåg då som kvarstår:thinking: Jag tänker INTE betala 10 000 för en hobbysåg och kanske inte heller 5. Vad rekommenderar ni under 5000 kr :rolleyes:
 
Någon idé om en bra och pålitlig borssåg som inte kostar en månadslön :oops:

Det är ju en djungel av "sågar", med sågdjup här, vinkelställning där, ett uttag för spånsug eller två, olika watt, höjd på bord eller utan bord att ha på bänk osv osv :dizzy::dizzy::dizzy:
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Val av bordsåg?

Då är det valet av bordsåg då som kvarstår:thinking: Jag tänker INTE betala 10 000 för en hobbysåg och kanske inte heller 5. Vad rekommenderar ni under 5000 kr :rolleyes:
Om smärtgränsen är 5 000 kr rekommenderar jag att du tittar på begagnat. Via blocket kommer det ut mycket men de prisvärda försvinner fort.
 
Jag bor tyvärr i en mindre stad i Norrland så chansen att det kommer upp en såg där är näst intill obefintlig och är det för långt bort så blir det ju lika dyrt som att köpa en ny

nanowire nanowire skrev:
Om smärtgränsen är 5 000 kr rekommenderar jag att du tittar på begagnat. Via blocket kommer det ut mycket men de prisvärda försvinner fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.