Claes Sörmland
CecBT CecBT skrev:
Ja det har du rätt i, det verkar konstigt. Så här skriver Lantmäteriet i mejl till mig:

XX Samfällighetsförening som är förvaltare för XX XX ga:2 har tidigare inte gjort någon anmälan om lagfartsändring berörande XX XX 15:2 efter att NN (kvinnan i Sydeuropa) sålde fastigheten.

Detta har troligtvis glömts bort.

Vänligen kontakta styrelsen i samfälligheten för information så att lagfartsändring kan göras berörande fastigheten XX XX 15:2.

Vid frågor berörande lagfartsansökan vänligen kontakta vår fastighetsinskrivning."
Svaret från Lantmäteriets kundtjänst går inte ihop med vad som har framgått av tråden. Jag förstår helt enkelt inte varför Lantmäteriet blandar ihop samfällighetsföreningen som förvaltar GA med lagfartsändring för den fastighet som GA ligger (XX XX 15:2) på och samfällighetsföreningen inte förvaltar (eftersom den inte är en marksamfällighet). Kanske menar Lantmäteriet vara att samfällighetsföreningen endast ska vara behjälplig med information om ni vill gå vidare med lagfartsändringen och inte mer än så? Då passar svaret med vad som vi lyckats nyckla ut i tråden.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
En sak som känns oklar (för mig i alla fall):

Ert radhus, ligger det på:
1. Egen fastighet. Dvs varje radhus ligger på sin egen fastighet (inkluderande nämnda tomtplätt framför radhuset).
2. På samma fastighet som de andra radhusen, dvs på en fastighet som inte är densamma som G:An förvaltar. Dvs det finns (minst) två fastigheter.
3. En fastighet som omfattar både radhusen och det område som G:An förvaltar. Dvs det finns endast en fastighet i sammanhanget.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret från Lantmäteriets kundtjänst går inte ihop med vad som har framgått av tråden. Jag förstår helt enkelt inte varför Lantmäteriet blandar ihop samfällighetsföreningen som förvaltar GA med lagfartsändring för den fastighet som GA ligger (XX XX 15:2) på och samfällighetsföreningen inte förvaltar (eftersom den inte är en marksamfällighet). Kanske menar Lantmäteriet vara att samfällighetsföreningen endast ska vara behjälplig med information om ni vill gå vidare med lagfartsändringen och inte mer än så? Då passar svaret med vad som vi lyckats nyckla ut i tråden.
Kan bero på viss otydlighet i hur frågan till kundtjänst formulerats. Det är ju ett väldigt allmänt svar av typen "kontakta oss om det är någon som vill gå vidare med att göra något åt saken".

Min gissning är att de uppfattat det så att det frågats för samfällighetens räkning, eller med anledning av uppgifter som kommer från dem?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
En sak som känns oklar (för mig i alla fall):

Ert radhus, ligger det på:
1. Egen fastighet. Dvs varje radhus ligger på sin egen fastighet (inkluderande nämnda tomtplätt framför radhuset).
2. På samma fastighet som de andra radhusen, dvs på en fastighet som inte är densamma som G:An förvaltar. Dvs det finns (minst) två fastigheter.
3. En fastighet som omfattar både radhusen och det område som G:An förvaltar. Dvs det finns endast en fastighet i sammanhanget.
Jag har uppfattat det så här:

Fastighetsskiss med markägare, fastighetsbeteckningar och notering om samägande och anläggningssamfällighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
CecBT och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg

[bild]
Ja när jag tänker efter borde det vara så, eftersom TS nämner äganderätt. Hade annars tanken att TS ägde bara själva huset men att marken under inte ingick.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
GA ägs av de 4 fastigheter som fanns vid bildandet.Typ 1/4 var
GA följer respektive fastighet vid ägo byten automatiskt , d v s ägs av samma fastighet som vid bildandet.
GA LIGGER KVAR HOS DE FYRA RADHUSFASTIGHETER VID FÖRSÄLJNING FÖLJER EJ NÅGON PERSON
GA ägs ej av av personerna personligen

• Gilla
CecBT
  • Laddar…
B Bror9 skrev:
GA ägs av de 4 fastigheter som fanns vid bildandet.Typ 1/4 var
GA följer respektive fastighet vid ägo byten automatiskt , d v s ägs av samma fastighet som vid bildandet.
GA LIGGER KVAR HOS DE FYRA RADHUSFASTIGHETER VID FÖRSÄLJNING FÖLJER EJ NÅGON PERSON
GA ägs ej av av personerna personligen
Precis så uppfattar jag också när det gäller GA. Vare sig man har byggt på fastighet tillhörande GA eller att man har byggt något på annans fastighet. I annat fall är det väl en ekonomisk förening eller bolag, som ägs av privatpersoner, som anlägger något på annans eller egen fastighet? I fallet annans fastighet har man då servitutsrätt för viss anläggning.

[bild]
exakt så! Ursäkta att jag inte svarat på ett par dagar, nu ska jag läsa ikapp.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Kan bero på viss otydlighet i hur frågan till kundtjänst formulerats. Det är ju ett väldigt allmänt svar av typen "kontakta oss om det är någon som vill gå vidare med att göra något åt saken".

Min gissning är att de uppfattat det så att det frågats för samfällighetens räkning, eller med anledning av uppgifter som kommer från dem?

Jag har pratat tfn också med handläggaren på Lantmäteriet och tillsammans gick vi igenom delar av anläggningsbeslutet. Därefter skulle hon kolla vidare, sa hon, och mejla mig, vilket hon gjorde, det svar jag skrivit i tråden. Därför fick jag känslan att hon menade att styrelsen faktiskt kunde ansöka om ändring, men hon kanske bara menar att styrelsen kan få information och kanske kan hjälpa oss vidare.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Ja när jag tänker efter borde det vara så, eftersom TS nämner äganderätt. Hade annars tanken att TS ägde bara själva huset men att marken under inte ingick.
Vi äger även våra egna små tomter. Vår är cirka 196 kvm och grannarnas liknande.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
CecBT CecBT skrev:
Jag har pratat tfn också med handläggaren på Lantmäteriet och tillsammans gick vi igenom delar av anläggningsbeslutet. Därefter skulle hon kolla vidare, sa hon, och mejla mig, vilket hon gjorde, det svar jag skrivit i tråden. Därför fick jag känslan att hon menade att styrelsen faktiskt kunde ansöka om ändring, men hon kanske bara menar att styrelsen kan få information och kanske kan hjälpa oss vidare.
Löste sig detta? Nyfiken på om vi missade något i tråden.

Löste sig detta? Nyfiken på om vi missade något i tråden.

Hej! Nej, inget har hänt. Vi har pratat med ordförande i samfälligheten och hon blev lika förvånad som vi, men vi vet inte om vi ska börja rota i det eller låta det vara.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.