Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK då är det med säkerhet en samägd fastighet som det ligger en gemensamhetsanläggning (GA) på.

En gemensamhetsanläggning är en anläggning som inrättas av Lantmäteriet. GA är samfällt ägd av de fastigheter som Lantmäteriet beslutar och har bästa servitutsrätt att använda marken som den ligger på. Lantmäteriet kan ta beslut om detta med grund i anläggningslagen. Lantmäteriet kan också inrätta en samfällighetsförening för att förvalta en eller flera GA. Båda dessa saker har skett för ert grannskap och ni är nu medlemmar i samfällighetsföreningen som förvaltar er GA, det kom automatiskt med ert fastighetsköp.

Men vad omfattar då er GA? d v s vilka anläggningsdelar omfattar den, t ex väg, garage, belysning, grönområde o s v? Det har också beslutats av Lantmäteriet vid den förrättning som inrättade aktuell GA. Allt detta står i ett beslut som Lantmäteriet tog, det så kallade anläggningsbeslutet. Det finns att läsa om du loggar in på Lantmäteriets webtjänst min fastighet, ligger som ett öppningsbart scannat dokument, se @Nötegårdsgubben instruktion ovan. Var beredd på att det är ganska tung förvaltningssvenska så det kan kräva sin läsare för att förstå vad som står där.

Grannen som kanske är ordförande i er samfällighetsförening har troligen koll på vad GAn omfattar men grannen kan inte veta mer än vad som faktiskt står i anläggningsbeslutet så jag skulle läsa det först.

Borde du då bli delägare av grannfastigheten som GA ligger på? Mitt förslag är att att du struntar i det eftersom att det inte ger dig några fördelar. I alla fall inte om GAn omfattar väg, grönområde o s v. Du har ju rätt via samfällighetsföreningen till att förvalta och återuppföra allt detta utan att äga marken. Att äga marken innebär i praktiken inget om en omfattande GA ligger på den.

(Det stora undantaget är väl om man vill dra ledningar i marken men inte heller detta verkar vara ett problem i praktiken. Ingår grönområde i GA får man också fälla träd och ta bort buskar samt plantera desamma utan markägarens inblandning.)
Stort tack för ditt engagemang och bra upplysningar. Jag ska leta rätt på anläggningsbeslutet i första hand.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nu har jag fått anläggningsbeslutet från Lantmäteriet.

Samfälligheten för gemensamhetsanläggningen bildades 1985. Som tredje punkt i protokollet, från det möte då samfälligheten bildades, avhandlas "Utredning". Det står: "Delägare i anläggningssamfälligheten är ägarna till fastigheterna XX 15:8-15:11".
Vi äger 15:11.
Som jag nu förstår det är vi inte markägare till gemensamhetsanläggningen, det är grannarna + kvinnan i Sydeuropa, men vi har rätt att bruka den eftersom vi är medlemmar i samfälligheten.

Frågan är då om vi ska börja krångla för att ta över lagfarten, eller bara strunta i det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
CecBT CecBT skrev:
Frågan är då om vi ska börja krångla för att ta över lagfarten, eller bara strunta i det?
Ni är delägare av gemensamhetsanläggningen på samma nivå som era grannar. Men ni är inte delägare av den fastighet som anläggningen ligger på.

Mitt råd har du redan, strunta i det. Är ni nöjda med de rättigheter som ni får via GAn så finns ingen anledning att börja strula med detta. Ni vinner ju inget på det.

Och ska ni gräva i det så måste ni blanda in kvinnan utomlands och få henne att överlåta sin andel i den överblivna fastigheten. Hon kanske inte alls vill lägga tid på detta utan att ni betalar rätt bra? Och vem vet, kanske sålde hon sin andel i fastigheten men köparna missade att söka lagfart. Då är det en annan delägare av fastigheten än vad som står i fastighetsregistret som ska hittas och blandas in. Och när människor blir osäkra eller känner en risk att de kan bli lurade så vill de säkert att ni betalar för juridisk hjälp i frågan. T ex en mäklare som vill ha sina tiotusentals kronor för besväret.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp här. Oron har lagt sig. Nu har Lantmäteriet tittat närmare på det här och skriver, som ni också skriver, att den som köpte vårt radhus av kvinnan i Sydeuropa troligen glömde att skicka in lagfartsändringen. Det låter på Lantmäteriet som att styrelsen i samfälligheten kan ansöka om att lagfarten korrigeras, och att vi kanske kan slippa blanda in kvinnan i Sydeuropa.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
CecBT CecBT skrev:
Tack för all hjälp här. Oron har lagt sig. Nu har Lantmäteriet tittat närmare på det här och skriver, som ni också skriver, att den som köpte vårt radhus av kvinnan i Sydeuropa troligen glömde att skicka in lagfartsändringen. Det låter på Lantmäteriet som att styrelsen i samfälligheten kan ansöka om att lagfarten korrigeras, och att vi kanske kan slippa blanda in kvinnan i Sydeuropa.
Låter konstigt om styrelsen i samfällighetsföreningen kan ansöka om att lagfarten ändras så att du blir ägare. Du har ju inte köpt den fastigheten, den ingår inte i ditt fastighetsförvärv. Men om kvinnan i sydeuropa faktiskt har sålt sin andel av den samägda fastigheten så kan ju lagfarten korrigeras så att köparen i den tidigare affären blir lagfaren ägare. Och den ägaren kan i sin tur överlåta fastigheten vidare. Är den personen din säljare, eller finns det fler steg emellan?

Eller finns det någon ventil här som gör processen mindre omständlig? Låter otroligt att Lantmäteriet skulle kunna besluta om överlåtelse av fastighet utan att informera ägarna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta en dum fråga : När fastigheterna är ägare till samfällighet, så följer det väl alltid med fastigheten - eller kan man sära på fastighet och samfälligheten ? Normalt är väl samfälligheten ägare av markfastigheten, men det kanske finns undantag ?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En samfällighet kan mycket väl ligga på annans mark. Vägar är ett typexempel, de kan ofta ligga på stamfastigheten samtidigt som medlemmarna i GA:n är ett koppel avstyckade fastigheter.
 
CecBT CecBT skrev:
Delägare i anläggningssamfälligheten är ägarna till fastigheterna XX 15:8-15:11".
Vi äger 15:11.
Har jag missförstått, eller var det så att GA:n inte stod listad på er på Min fastighet under 15:11?

Det låter i så fall som ett fel värt att ta tag i.
 
Claes Sörmland
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ursäkta en dum fråga : När fastigheterna är ägare till samfällighet, så följer det väl alltid med fastigheten - eller kan man sära på fastighet och samfälligheten ? Normalt är väl samfälligheten ägare av markfastigheten, men det kanske finns undantag ?
Ja precis. Delägarskap i en GA eller marksamfällighet följer alltid automatiskt med vid ett fastighetsköp eftersom det är fastigheten man köper som utgör grunden för det gemensamma ägandet.

I det här fallet är dock inte fastigheten samfällt ägd, utan ägs av ett antal delägande personer som vilken fastighet som helst med flera ägare. Om jag har förstått TS rätt.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En samfällighet kan mycket väl ligga på annans mark. Vägar är ett typexempel, de kan ofta ligga på stamfastigheten samtidigt som medlemmarna i GA:n är ett koppel avstyckade fastigheter.
Ordet samfällighet är lite knepigt här, jag antar att du menar en gemensamhetsanläggning (synonymt begrepp: anläggning som inrättats enligt anläggningslagen).
 
  • Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
Det är riktigt. Borde uttryckt mig bättre.
 
  • Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter konstigt om styrelsen i samfällighetsföreningen kan ansöka om att lagfarten ändras så att du blir ägare. Du har ju inte köpt den fastigheten, den ingår inte i ditt fastighetsförvärv. Men om kvinnan i sydeuropa faktiskt har sålt sin andel av den samägda fastigheten så kan ju lagfarten korrigeras så att köparen i den tidigare affären blir lagfaren ägare. Och den ägaren kan i sin tur överlåta fastigheten vidare. Är den personen din säljare, eller finns det fler steg emellan?

Eller finns det någon ventil här som gör processen mindre omständlig? Låter otroligt att Lantmäteriet skulle kunna besluta om överlåtelse av fastighet utan att informera ägarna.
Skulle möjligen kunna vara att de andra i egenskap av delägare i fastigheten skulle kunna begära en äganderättsutredning eller något liknande?

Eventuellt skulle det kunna vara så att båda fastigheterna nämns i den tidigare ägarens köp, men att bara en fastighetsbeteckning skrevs på lagfartsansökan? Då kanske någon sådan administrativ åtgärd kan fixa saker. Frågan är vad det skulle kosta? Skulle gå att börja med att beställa kopia av underlaget till tidigare ägares lagfart (på huvudfastigheten) för att se exakt vad som står i de köpen
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har jag missförstått, eller var det så att GA:n inte stod listad på er på Min fastighet under 15:11?

Det låter i så fall som ett fel värt att ta tag i.

GA står inte listad under "min fastighet" för min och makens del.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter konstigt om styrelsen i samfällighetsföreningen kan ansöka om att lagfarten ändras så att du blir ägare. Du har ju inte köpt den fastigheten, den ingår inte i ditt fastighetsförvärv. Men om kvinnan i sydeuropa faktiskt har sålt sin andel av den samägda fastigheten så kan ju lagfarten korrigeras så att köparen i den tidigare affären blir lagfaren ägare. Och den ägaren kan i sin tur överlåta fastigheten vidare. Är den personen din säljare, eller finns det fler steg emellan?

Eller finns det någon ventil här som gör processen mindre omständlig? Låter otroligt att Lantmäteriet skulle kunna besluta om överlåtelse av fastighet utan att informera ägarna.
Ja det har du rätt i, det verkar konstigt. Så här skriver Lantmäteriet i mejl till mig:

XX Samfällighetsförening som är förvaltare för XX XX ga:2 har tidigare inte gjort någon anmälan om lagfartsändring berörande XX XX 15:2 efter att NN (kvinnan i Sydeuropa) sålde fastigheten.

Detta har troligtvis glömts bort.

Vänligen kontakta styrelsen i samfälligheten för information så att lagfartsändring kan göras berörande fastigheten XX XX 15:2.

Vid frågor berörande lagfartsansökan vänligen kontakta vår fastighetsinskrivning."
 
Claes Sörmland
CecBT CecBT skrev:
GA står inte listad under "min fastighet" för min och makens del.
Det låter konstigt eftersom mäklaren lyckades hitta infon när ni köpte huset. Mäklare begär bara ut ett utdrag ur fastighetsregistret så GA:n måste stå där.

Det är inte så enkelt att ni tittar på fel ställe i Lantmäteriets webtjänst Min fastighet? Du hittar informationen under fliken "Ägande" när du har klickat på din fastighet. Så här ser det ut på webben för den fastighet som jag äger och som har del i en GA:

Textfält för inmatning med rubriken "Andel i samfälligheter och gemensamhetsanläggningar", symbol för information, knapp "Gå".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.