sysmali sysmali skrev:
Aha, tycker du jag ska köpa artikeln för att förstå vad du vill säga?

Eller du kanske kan föra diskussionen framåt genom att skriva vad du vill säga?
Nej det tycker jag verkligen inte att du ska! Men om du vill förstå vad jag vill säga så är det ju bara att försöka.
 
Krilleman
En enkel verklighetstrogen analys här är ju även att kika på antal reaktioner som tråden gett.

Kika speciellt på inlägg 2 & 6 som jag skrivit i tråden.
Dessa två inlägg var dessutom oerhört sanningsenliga.

Många håller med mig, men ingen diskuterar än nackdelarna som jag lyft flera gånger.

Är detta således att enkom absolut ingen misslyckats på börsen, kontra att investera pengarna man var tilltänkt att amortera? 🤔
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
sysmali
Krilleman Krilleman skrev:
Det roliga här med alla förespråkare som garanterat satsar alla sina pengar på börsen är att INGEN räknar med den kvarstående räntan som hela tiden blir den samma utan amortering.

Och till viss del även stiger räntan, men givetvis även sjunker dem stundom.

Jag har hållit på denna tes en stund för att syna börsen-förespråkarna.
Men ingen är villig att nämna denna. För det passar ju inte in i deras kalkyl...

Nu är det det dags att kasta in den i elden...

Hur håller sig 8% index på börsen över tio år då summan som satsas enkom att inte amortera?

2,1 miljoner hade den genomsnittlige svensken i bolån 2023.
Men i den Kungliga Hufvudstaden var genomsnittet 3,5 miljoner för bolånekunderna.

Och som någon sa till mig lite lätt spydigt...
"Räkna på"
Trodde vi hade konsensus att matematiskt har det varit lönsammare att ha pengarna i billiga globala indexfonder senaste 10 åren.

Ingen vet något om framtiden.
 
  • Gilla
mBard och 1 till
  • Laddar…
sysmali
H HuvudetPaSpiken skrev:
Nej det tycker jag verkligen inte att du ska! Men om du vill förstå vad jag vill säga så är det ju bara att försöka.
Vad säger du då?
 
F fribygg skrev:
Den svarta torsdagen inträffade för 95 år sen, möjligt att du @Broker levde då, men jag betvivlar starkt att du var gammal nog att handla på börsen.
Nej inte då men tänkte på 1987 men kommer inte ihåg om det var tisdag eller torsdag. Jobbade då på Nordbanken och då var det livat. Hörde att några börshajar klev ut genom fönstret den dagen.
 
Krilleman
sysmali sysmali skrev:
Trodde vi hade konsensus att matematiskt har det varit lönsammare att ha pengarna i billiga globala indexfonder senaste 10 åren.

Ingen vet något om framtiden.
Nej, för alla utelämnade räntekostnaden som aldrig amorterades och stirrade sig enkom blinda på börsens index.

Räkna med den och återkom.

Utelämna "trodde" i ditt svar.
Men räkna gärna med räntan som varit på bolån dom senaste 10 åren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Krilleman Krilleman skrev:
Det roliga här med alla förespråkare som garanterat satsar alla sina pengar på börsen är att INGEN räknar med den kvarstående räntan som hela tiden blir den samma utan amortering.

Och till viss del även stiger räntan, men givetvis även sjunker dem stundom.

Jag har hållit på denna tes en stund för att syna börsen-förespråkarna.
Men ingen är villig att nämna denna. För det passar ju inte in i deras kalkyl...

Nu är det det dags att kasta in den i elden...

Hur håller sig 8% index på börsen över tio år då summan som satsas enkom att inte amortera?

2,1 miljoner hade den genomsnittlige svensken i bolån 2023.
Men i den Kungliga Hufvudstaden var genomsnittet 3,5 miljoner för bolånekunderna.

Och som någon sa till mig lite lätt spydigt...
"Räkna på"
Det är precis det som vi räknar med. Räntekostnaden på bolånet jämfört med utvecklingen på börsen.

Menar du att du inte ens fattat det?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
R RoAd skrev:
Det är precis det som vi räknar med. Räntekostnaden på bolånet jämfört med utvecklingen på börsen.
Där är vi oense. 👍
 
sysmali
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, för alla utelämnade räntekostnaden som aldrig amorterades och stirrade sig enkom blinda på börsens index.

Räkna med den och återkom.

Utelämna "trodde" i ditt svar.
Har du gjort denna uträkning genom att du menar att det inte varit lönsammare med pengar på börsen?

Kan du inte visa uträkningen så jag kan lära mig något innan jag somnar?
 
Krilleman
sysmali sysmali skrev:
Har du gjort denna uträkning genom att du menar att det inte varit lönsammare med pengar på börsen?

Kan du inte visa uträkningen så jag kan lära mig något innan jag somnar?
Pengar som skulle vara dedikerade att amortera eller pengar som man avsåg att satsa.

Där är det många som inte ser skillnaden.

Sov på!
 
  • Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
sysmali
Krilleman Krilleman skrev:
Pengar som skulle vara dedikerade att amortera eller pengar som man avsåg att satsa.

Där är det många som inte ser skillnaden.

Sov på!
Jag hänger inte med i ditt resonemang. Visa gärna uträkningen du gjort.
 
sysmali sysmali skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang. Visa gärna uträkningen du gjort.
Vad är det för uträkning du syftar på? Jag har inte sett någon sådan nämnas.
 
Krilleman
sysmali sysmali skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang. Visa gärna uträkningen du gjort.
Enkelt

Du avser att amortera ditt bolån med 4000:- i månaden.
Men din kompis tipsar om indexfonder som "alltid" stiger på börsen.
Lägg mycket hellre pengarna på detta enligt din kompis som utlovar minst 8% över tio år.

Hur mycket tjänar du på detta upplägg som en genomsnittlig svensk bolånekund?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Blandar du in krig i ekvationen så kommer den inte gå din väg :) Hur många hus har inte tappat allt sitt värde i just krig?

Jag skulle nog välja att ha tillgångar som exempelvis aktier i händelse att jag blir drabbad av krig än att sitta med ett hus som kan sprängas i luften när som helst. Huset kan jag knappast ta med mig om jag måste fly.
Är man orolig att ens hus ska sprängas i luften är väl mark och guld lämpliga investeringsobjekt, kanske silver om du vill kunna köpa ditt bröd om och när banksystemen kollapsar eller ligger nere längre tid när du @RoAd flyr istället för att kämpa.
Bostadshus har ju trots allt den fördelen att de i normalfallet ger ägaren tak över huvudet.
B Broker skrev:
Nej inte då men tänkte på 1987 men kommer inte ihåg om det var tisdag eller torsdag.
Du var alltså inte med den svarta torsdagen som du förut påstod.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Vad säger du då?
Läs artikeln jag länkade till så bör det vara glasklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.