B bygges skrev:
Det blir konstigt att ta personliga exempel
Ja, det blir lite av "titta vilken stor penis jag har". Tämligen värdelöst.

Resonemanget bör ju röra hur en medel-svensson kan göra.
B bygges skrev:
Återigen, det är mycket dyrt med bostäder i många Svenska städer.
Har väl mest att göra med att lönekostnaden för hantverkare mm har gått upp.
B bygges skrev:
Att ha ett tänk från 30-talet att man ska vara skuldfri innebär att det är svårt att leva som man skulle önska.
Det går ju men är förenat med mycket umbäranden. Dvs bo under en gran tills man är kanske 50, så du har sparat ihop till ett hus. Och så kan man inte spara finansiellt eftersom inga pengar finns när ingen har skulder. Det blir till byteshandel och att spara timmerstockar och liknande. Dvs en ekonomi vi hade på säg 1400-talet. Vet inte hur många som vill tillbaka till den misären.
B bygges skrev:
alla tycks tjäna på det om än mer för vissa än andra (banker t.ex.).
Jag ser detta nämnas ibland. Men jag ser inte det i verkligheten.
En snabb titt på finansindex under 10 år ger att bolag i finansbranschen inte avkastat nämnvärt. Trots en stor uppgång senaste månaderna. Banker har inte varit det rätta att vara ägare i de senaste 10 åren.

Om nu banker tjänar så mycket, varför märks det då inte för ägarna.

B
D daVinci skrev:
Ja, det blir lite av "titta vilken stor penis jag har". Tämligen värdelöst.

Resonemanget bör ju röra hur en medel-svensson kan göra.

Har väl mest att göra med att lönekostnaden för hantverkare mm har gått upp.

Det går ju men är förenat med mycket umbäranden. Dvs bo under en gran tills man är kanske 50, så du har sparat ihop till ett hus. Och så kan man inte spara finansiellt eftersom inga pengar finns när ingen har skulder. Det blir till byteshandel och att spara timmerstockar och liknande. Dvs en ekonomi vi hade på säg 1400-talet. Vet inte hur många som vill tillbaka till den misären.

Jag ser detta nämnas ibland. Men jag ser inte det i verkligheten.
En snabb titt på finansindex under 10 år ger att bolag i finansbranschen inte avkastat nämnvärt. Trots en stor uppgång senaste månaderna. Banker har inte varit det rätta att vara ägare i de senaste 10 åren.

Om nu banker tjänar så mycket, varför märks det då inte för ägarna.
Bra skrivet och håller med dig i allt, utom det sista

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-om-bankernas-vinster-vill-se-storre-konkurrens
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomiprofessorn-man-tjanar-inget-pa-att-vara-en-trogen-bankkund

Q
Går också i de funderingarna. Armoterar 5% för att kunna sänka vid svårare tider.
Även funderat på om man skulle lösa ut alla lånen, men samtidigt så har jag ju förhoppningar om att börsen skall leverera bättre än räntan.

Men egentligen så tror jag att låga utgifter är bättre än höga inkomster.
Den dagen man blir sjuk eller utan jobb är det skönt att ha låga avgifter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Q Qwerty952 skrev:
Går också i de funderingarna. Armoterar 5% för att kunna sänka vid svårare tider.
Även funderat på om man skulle lösa ut alla lånen, men samtidigt så har jag ju förhoppningar om att börsen skall leverera bättre än räntan.

Men egentligen så tror jag att låga utgifter är bättre än höga inkomster.
Den dagen man blir sjuk eller utan jobb är det skönt att ha låga avgifter.
Det är väl ännu bättre att bygga upp en större buffert jämfört den hypotetiskt insparade summan från lägre räntekostnader, att ha vid kris? Vill du kan du ju då vid kris också lösa lånen rakt av med din buffert om man känner att det bästa i det personliga fallet är att drastiskt sänka utgifter från en dag till nästa. Därtill kan väl sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring, invaliditetsförsäkring etc vara vettigt.

Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du vad som hände den "svarta torsdagen"? Vi vet inte om och när börsen kraschar nästa gång..

Det vet vi inte, jag tror dock att 'storkrig' innebär ökad produktion då det som förstörts bör ersättas.
Ja definitivt ökad produktion av vissa saker, typ vapen och så. Men när alla fabriker och så bombas sönder så borde det väl göra avtryck på börsen?
Ja återuppbyggnaden efteråt blir ju säkert en börsfest men frågan är hur mkt värde som raderats ut under krigets gång.
Lär väl bli lite av en reset.

L lop3r skrev:
Ja definitivt ökad produktion av vissa saker, typ vapen och så. Men när alla fabriker och så bombas sönder så borde det väl göra avtryck på börsen?
Ja återuppbyggnaden efteråt blir ju säkert en börsfest men frågan är hur mkt värde som raderats ut under krigets gång.
Lär väl bli lite av en reset.
Det är skillnad på att tillverka skördetröskor eller bomber, det borde väl alla fatta.

L lop3r skrev:
Vad menar du?
Jo. Bombtillverkningen gynnar inte mänskligheten. Milt sagt medans tröskorna ger mat på bordet.
Även stora oljeutsläpp höjer BNP.men inte ökar det välståndet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tror att de flesta av oss kan släppa tanken på att man äger sin bostad. Man hyr den i själva verket av banken. Storleken på köpeskillingarna sätts ju inte i relation till hur mycket pengar folk har på kontot eller vad man rimligt skulle kunna spara ihop till, de sätts i relation till månadskostnaden av ett bolån. Hade vi haft en annan finanspolitik så hade prisbilden kanske varit helt annorlunda, men det tänker vi inte på för att själva köpeskillingen är egentligen helt irrelevant för de flesta.
Och nu är vi fastlåsta i systemet som det ser ut. Höjer vi räntan till 15% igen så driver vi en hel generation från sina hem och sätter hela samhällsekonomin i kris. Går vi åt andra hållet med låga räntor och inga styrmedel så springer priserna iväg ytterligare och då går det inte att gå tillbaka.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
S Staffan-N skrev:
Jag tror att de flesta av oss kan släppa tanken på att man äger sin bostad. Man hyr den i själva verket av banken. Storleken på köpeskillingarna sätts ju inte i relation till hur mycket pengar folk har på kontot eller vad man rimligt skulle kunna spara ihop till, de sätts i relation till månadskostnaden av ett bolån. Hade vi haft en annan finanspolitik så hade prisbilden kanske varit helt annorlunda, men det tänker vi inte på för att själva köpeskillingen är egentligen helt irrelevant för de flesta.
Och nu är vi fastlåsta i systemet som det ser ut. Höjer vi räntan till 15% igen så driver vi en hel generation från sina hem och sätter hela samhällsekonomin i kris. Går vi åt andra hållet med låga räntor och inga styrmedel så springer priserna iväg ytterligare och då går det inte att gå tillbaka.
Bra skrivet. Jag tror en bakgrund till de skillda uppfattningar som råder i denna tråd till viss del har att göra med att forumet återspeglar åsikter från hela landet, dvs också där priserna fortfarande är "vettiga" och där det utifrån ett ideologiskt tänk är praktiskt möjligt att inom en viss tid helt och hållet äga sin bostad. Men när man hör folk omkring sig med par småbarn som köper en helt vanlig villa med visst underhållsbehov i en normal förort för 13-14 miljoner kronor, då är det precis som du skriver, själva köpeskillingen blir en abstrakt summa och det hela handlar om den totala månadskostnaden. Tanken på att helt och hållet äga sin fastighet försvinner per automatik.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
F fribygg skrev:
Det är med verksamhetslokaler precis som med bostäder, om man planerar, ritar, bygger, underhåller, renoverar och städar dem själv blir de billigare än om man lejer in avlönad arbetskraft att uppföra och drifta lokalen.
Är det billigare att snickarn städar sin egen lokal istället för att snickra och fakturera?

Är det alltid billigare att köpa sällanverktyg/maskiner istället för att hyra?

Allt är inte svart och vitt.

Var och en för räkna på vad som blir bäst i slutändan och över tid.

En person utan arv har en lång uppförsbacke att skapa en lönsam verksamhet utan lån. Samtidigt som slösa mha lån är ekonomiskt självmord.
Den gyllene vägen finns där i mitten.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
Intet Intet skrev:
Jo. Bombtillverkningen gynnar inte mänskligheten. Milt sagt medans tröskorna ger mat på bordet.
Bomberna som satte stopp för Hitlers härjningar i världen gynnade definitivt mänskligheten som helhet.

Världshistorien har gång på gång visat att det alltid finns galningar som en del människor vill följa och till en början tycker har bra idéer. Utan en bra militärt försvar skulle vi bli utan vidare kunna bli ockuperade och förlora all kontroll över våra egna liv.

Fråga finnarna, det vet i relativ nutid vad som kan hända när ett grannland tycker man är ett attraktivt mål. Utan deras hjältemod och militära förmåga under mycket svåra förhållanden, hade vårt grannland inte funnits längre. Det ledde också till att de fattade bra mycket bättre och mer verklighetsförankrade beslut efter kalla krigets slut.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja vi är helt överrens, men det var inte det mitt inlägg handlade om?

MultiMan MultiMan skrev:
Bomberna som satte stopp för Hitlers härjningar i världen gynnade definitivt mänskligheten som helhet.

Världshistorien har gång på gång visat att det alltid finns galningar som en del människor vill följa och till en början tycker har bra idéer. Utan en bra militärt försvar skulle vi bli utan vidare kunna bli ockuperade och förlora all kontroll över våra egna liv.

Fråga finnarna, det vet i relativ nutid vad som kan hända när ett grannland tycker man är ett attraktivt mål. Utan deras hjältemod och militära förmåga under mycket svåra förhållanden, hade vårt grannland inte funnits längre. Det ledde också till att de fattade bra mycket bättre och mer verklighetsförankrade beslut efter kalla krigets slut.
Dom allierade sig väl dock med Hitler eller hur var det nu? Så med din logik borde de också bombas sönder, kvinnor och barn inkluderat då det var så man förde krig på den tiden. Krig är mänsklighetens sämsta sida och borde alltid undvikas så länge det går.

A
B bygges skrev:
Det blir konstigt att ta personliga exempel, kul att det gått bra för dig. Återigen, det är mycket dyrt med bostäder i många Svenska städer. Att ha ett tänk från 30-talet att man ska vara skuldfri innebär att det är svårt att leva som man skulle önska. Hela ekonomin är uppbyggd kring skuld-tillgång, alla tycks tjäna på det om än mer för vissa än andra (banker t.ex.). Livet är kort och sjukdom kan inträffa när som helst, jag ser noll värde i dessa gamla värderingar kring amortering och att vara skuldfri.
Men hur skulle man vilja leva?
Vill alla leva med en stor dyr båt? Stor dyr vil? En villa på 300 kvm?

Varför ska du inte kunna leva som du önskar om du amorterar? Möjligt om du bor i storstad till något extrema priser. Men bor du i ett mindre samhälle långt från storstan så har du inte 15-20 tusen i månaden på huslånet om du inte bor i en villa på 250-300 kvm (de är de som kostar 4-6 miljoner och är som lyxhus)

Jag ser noll värde i att skuldsätta sig för att kunna leva. Det är trams som kommit med nya generationer.

Gick in i en diskussion med en kollega innan semestern där han frågade när jag skulle byta värmepump då den är gammal - När jag har pengarna. Han belånar minsta lilla och kommer även ha en dålig pension då allt går till lånen ;)

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Men hur skulle man vilja leva?
Vill alla leva med en stor dyr båt? Stor dyr vil? En villa på 300 kvm?

Varför ska du inte kunna leva som du önskar om du amorterar? Möjligt om du bor i storstad till något extrema priser. Men bor du i ett mindre samhälle långt från storstan så har du inte 15-20 tusen i månaden på huslånet om du inte bor i en villa på 250-300 kvm (de är de som kostar 4-6 miljoner och är som lyxhus)

Jag ser noll värde i att skuldsätta sig för att kunna leva. Det är trams som kommit med nya generationer.

Gick in i en diskussion med en kollega innan semestern där han frågade när jag skulle byta värmepump då den är gammal - När jag har pengarna. Han belånar minsta lilla och kommer även ha en dålig pension då allt går till lånen ;)
Har en kompis som resonerar likadant. När mediamarktlånet är betalt skall han köpa en ny tv på avbetalning naturligtvis. -För så gör alla!

• Ledsen
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.