De kommentarer som är efter elmonts inlägg förbiser jag
Använder inte heller vattenpass
Men precis som elmont kollar jag efter att jag satt upp grejorna och om det är något som ser snett ut rättar jag till detfunns inte mycket i ett hus som ligger helt i lod
Skulle jag loda in det jag sätter upp så att det sitter perfekt så är risken stor att det ser snett ut för att väggar, tak och golv är sneda
Då får snickaren komma och räta upp byggnaden
;)

• Haha
Maria T
  • Laddar…
När/om snickaren sätter list foder smyg snett så kommer det raka vägguttaget se förjävligt ut om man inte sätter efter kant på list :love:(y) varesig det är rakt eller ej kommer det se snett ut

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Förhoppningsvis så har snickaren varit där innan mig :cool:

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Förhoppningsvis så har snickaren varit där innan mig :cool:
Men har dom inte satt list och du bara sätter efter pass så är du fri hur som :D(y)

Papphammar666 lilllasrne skrev:
Men har dom inte satt list och du bara sätter efter pass så är du fri hur som :D(y)
Visst är jag
Men då är det jag som får på fan för att det ser snett ut, även om jag skulle ha använt vattenpass ;)

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Hmm, detta borde nog in i EKPn. Jag vill ju att elfirman monterar grejorna rakt!

E elmont skrev:
Jag har under alla år enbart sett en (1) yrkesman som använt vattenpass för att sätta uttag/apparater och hans uttag satt knappast rakare än någon annans.
När man har satt alla apparater i rummet stannar man till några sekunder och ser sig runt och kollar att alla apparater sitter rakt, och tycker jag att uttagen sitter rakt tycker även alla andra det.
Har man jobbat länge så sitter vattenpasset i ögonen typ... Känner grävmaskinister som knappt behöver laser för o plana av en yta...
Ytterst skickliga yrkesmän.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, detta borde nog in i EKPn. Jag vill ju att elfirman monterar grejorna rakt!
Ska genast skriva in i mitt EKP att jag alltid kommer att använda vattenpass även om väggar tak och golv är sneda
Då borde ju kunden bli supernöjd även om det ser snett ut :crysmile:

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Minns vid ett tillfälle när jag skulle montera en tv på väggfäste på en murad vägg.
Den självklara frågan till kunden:
-vill du att jag monterar rakt, eller ska jag följa fogarna?

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Panor82
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Minns vid ett tillfälle när jag skulle montera en tv på väggfäste på en murad vägg.
Den självklara frågan till kunden:
-vill du att jag monterar rakt, eller ska jag följa fogarna?
Som min kollega brukar säga - "Lite snett är också rakt" beror på hur det ser ut runtomkring.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Jag har använt vattenpass hela livet. Du ögonmåttar inte saker rakt utan du använder ett vattenpass vilket går fortare än att backa några steg och kolla så det ser rakt ut. Om du inte jobbar som elektriker så behöver du inte uttala dig för de elektriker som inte använder sig av vattenpass är klåpare.
..Men du tar dej friheten att döma ut alla som inte använder vattenpass som klåpare ? utan att ens ha sett resultatet ?

Löjligt.

Som kund vill jag ju att det ska se bra ut, HUR det är gjort spelar ju ändå ingen roll, och som andra sagt, hus är inte speciellt raka i praktiken heller

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Finns ju dom med sinnesjukt bra ögonmått hjälpte en bekant att sätta upp tavlor i betongvägg hon satt tamefan varenda tavla med på ögonmått ,körde på skoj med vattenpass och varenda tavla satt spikrakt. Jobbar som elektriker själv och de flesta av mina kollegor använder vattenpass på det mesta som syns. Själv använder jag vattenpass till allt även hemma som ska monteras där det är viktigt att det sitter rakt . Viktigast oavsätt hur man gör är ju att slutresultatet blir snyggt och i många fall kan man ju så enkelt säkerthetställa det med ett vattenpass så länge allt annat är rakt. I gamla 1700 hus med snea väggar och golv kan det vara omöjligt att använda vattenpass då kan man få köra mer på ögonmått !

U Uffe A skrev:
Ska genast skriva in i mitt EKP att jag alltid kommer att använda vattenpass även om väggar tak och golv är sneda
Då borde ju kunden bli supernöjd även om det ser snett ut :crysmile:
Jag visste att jag kunde lita på dig :) Rakt ska va rakt och inte nåt lustigt hus på grönan!

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag använder alltid vattenpass och har alltid gjort. Klart jag blivit retad ibland men jag slipper kolla en extra gång och jag slipper justera. Det många inte har koll på är att om du sätter insatsen på ett 2-v uttag lite snett så kan du fortfarande vrida locket helt rakt. Frågan är hur det ser ut några år senare? Nej, sitter både insats och ram vridna exakt rakt tycker jag det är bättre. Sitter det foder intill som är sneda så sätter jag apparaterna likt fodret. Fotlister lutar sällan så mkt så att det syns. Däremot radiatorer kan behöva hängas snett efter fönsterbräda. Sen får folk göra som de vill, bara det blir bra.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle hantverkaren behöva vara bra på att utrycka sig på svenska i skrift?
Jah tror nog att de flesta klarar av att kommunicera med en hantverkare på engelska också. Men jag vill också ha en hantverkare som jag kan prata med. Helst svenska, men engelska funkar också. Hur hantverkaren skriver är inte så viktigt.
fast det säger en del om hantverkaren om han inte kan skriva, eller hur?

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.