Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det verkligen lag på att man ska montera en viss sorts lamputtag?
Jag kommer att skita blankt i det och köra enligt den gamla definitionen lamp-utlopp som i princip innebär att det finns en dosa med rätt sorts ledningar i och någonting att hänga lampan i.
Alla former av kontakter har jag alltid skruvat bort och kastat.
Ja, det är det.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Ja, det är det.
Pragmatiska lösningen kanske är att be elektrikern sätta täcklock på alla takdosor "för att du nöjer dig med golvlampor" och sen skruva dit den gamla typen själv senare.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Ja, det är det.
Så det är alltså olagligt att ha taklampor monterade utan kontakter?
Jag ifrågasätter dig inte men jag är förvånad över att vi har regler som kräver eluttag i tak eller förbjuder lampor utan kontakt.
Skulle gärna vilja se den paragrafen för min egen del.
 
Kom ihåg att det är byråkratsvaret du får.
Reglerna hänvisar till standard och den säger DCL.
Hur man sen gör...några av mina taklampor sitter med tip-top eller Wago :geek:
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så det är alltså olagligt att ha taklampor monterade utan kontakter?
Jag ifrågasätter dig inte men jag är förvånad över att vi har regler som kräver eluttag i tak eller förbjuder lampor utan kontakt.
Skulle gärna vilja se den paragrafen för min egen del.
DCL-uttagen ligger under lågspänningsdirektivet LVD. Elsäkerhetsverket har bra information om detta här: https://www.elsakerhetsverket.se/yr...lla-produktfragor/dcl-stickproppar-och-uttag/
 
tommib
Var förbjuds fast anslutning? Detta är ju något man som lekman får göra i torra rum inomhus.
 
tommib tommib skrev:
Var förbjuds fast anslutning? Detta är ju något man som lekman får göra i torra rum inomhus.
Om du menar fast anslutning av elektrisk utrustning till en elektrisk starkströmsanläggning så regleras det i 4 § elsäkerhetslagen. Där står det att fast anslutning/losskoppling är ett elinstallationsarbete. Elinstallationsarbeten får endast utföras av elinstallationsföretag eller auktoriserade elinstallatörer.
 
Har svårt att tolka matriser osv på den sidan.
Men jag tolkar det som att kraven gäller OM man ska montera uttag i en ny byggnad så ska det vara de nya.
Inget konstigt egentligen.

Men var står det att man måste ha uttag? Att man inte får ha taklampor med "fast installation" utan kontakter?
 
tommib
Jag menar belysningsarmaturer vilket täcks av ELSÄK-FS 2017:2 3.kap 1§ punkt 3.

Om det sitter en fast monterad armatur, vilket kan utföras på enklaste sätt, så är det ok att byta den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Dom som gillar civil olydnad kan ju ta risken och använda den g:a typen av lamputtag även vid nyinstallation. Och vid service och underhåll är det väl självklart att man använder samma som befintligt och inte "köper ner sig" med DCL-uttag.
Önskeläget vore ju ett massivt motstånd från marknaden så att dom "okunniga politikerna" måste ändra på direktivet.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom som gillar civil olydnad kan ju ta risken och använda den g:a typen av lamputtag även vid nyinstallation. Och vid service och underhåll är det väl självklart att man använder samma som befintligt och inte "köper ner sig" med DCL-uttag.
Önskeläget vore ju ett massivt motstånd från marknaden så att dom "okunniga politikerna" måste ändra på direktivet.
Problemet är väl att det ligger på eu nivå https://www.nyteknik.se/energi/snart-ersatts-de-gamla-lamputtagen-av-nya-6937552
F Fredrik Sjödin skrev:
Ja, det är det.
Jo dessa nya
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Har gu10 flerarmad spot kinaskit från Jula överallt i taket, sockerbit levereras de med, kontakt får absolut inte plats i koppen.
Känns inte helt bra, men tänker inte byta ut tio armaturer just nu.
 
D Daniel 109 skrev:
Om ni bara har utanpåliggande uttag skulle jag nog valt någon annan serie än Exxact. Men det är ju en smaksak, exxact är inte dålig.
Jag tycker eljo/ Schneider är bäst Dock utan rot-ramen:D:crysmile:
 
platon1980 platon1980 skrev:
Har gu10 flerarmad spot kinaskit från Jula överallt i taket, sockerbit levereras de med, kontakt får absolut inte plats i koppen.
Känns inte helt bra, men tänker inte byta ut tio armaturer just nu.
Fast om de monteras med fast installation utan kontakter så är väl allt i sin ordning?
Om de nu är CE märkta.
 
E elmont skrev:
Nej det är ingen lag på nya lamputtag men en ny standard. Dom g:a kommer att finnas kvar under överskådlig tid så att man kan byta lamputtag till ett likadant om det g:a går sönder, man behöver ju inte byta till nya vid reparation.
Har inte den "nya " standarden var det i typ 10 år fast med undantag för oss svennar ? (Jag själv satt dom *nya* i norge för 5-7 år sedan första gången ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.