Hej, vår rörliga räntas ränterabatt går ut nu i kommande månadsskifte så jag behöver förhandla om detta. Ränterabatten var bunden 2 år och på 1,8% vilket jag förstått är närmast extremt förmånligt, och ganska ovanligt. Har inte hört om någon med så hög ränterabatt sedan dess. (känner ni till så stora rabatter så berätta gärna för det skulle hjälpa mitt självförtroende i förhandlingen). Min agenda i förhandlingen är helt enkelt att behålla nuvarande ränterabatt, och gärna 24 månader bindningstid på rabatten igen. Vi har också en bunden lånedel till 2,5% ränta som löper ut nästa sommar.
5 miljoner lån. 84% belåningsgrad. Två låntagare, fasta anställningar. 1,5 miljoner årslön brutto tillsammans.
Vad har ni för tips på argument att använda i förhandlingen om att behålla nuvarande ränterabatt på 1,8%?
5 miljoner lån. 84% belåningsgrad. Två låntagare, fasta anställningar. 1,5 miljoner årslön brutto tillsammans.
Vad har ni för tips på argument att använda i förhandlingen om att behålla nuvarande ränterabatt på 1,8%?
Skaffa dig en hävstång.
Dvs kontakta en annan bank och fråga vad de kan erbjuda om du flyttar allt till dem.
Begär ett amorteringsunderlag från nuvarande bank.
Gör en skriftlig värdering mha mäklare om du tror att värdet gått upp - för att få ned belåningsgraden.
Vid förhandling presentera erbjudandet du fått och fråga om de vill försöka matcha det.
Dvs kontakta en annan bank och fråga vad de kan erbjuda om du flyttar allt till dem.
Gör en skriftlig värdering mha mäklare om du tror att värdet gått upp - för att få ned belåningsgraden.
Vid förhandling presentera erbjudandet du fått och fråga om de vill försöka matcha det.
Problemet med den metoden är väl att jag inte tror att jag kommer att få en bättre ränta någon annanstans, så det vore att bluffa. När vi tecknade lånet för 2 år sedan då vi köpte huset var denna banks erbjudande på 1,8% ränterabatt med god marginal det bästa erbjudandet. Vi kan heller inte göra ny värdering då det ju ska gå 5 år mellan.Skogspromenix skrev:Skaffa dig en hävstång.
Jo för räntan kan du göra en ny värdering när som helst. Men det måste gå 5 år för att ändra på amorteringen.
Kolla med andra banker vad som är villiga att ge. Du kan ju inte bara avvisa det utan att prova.
Och är det ni har för bra för att vara sant så är det bara att bita ihop givet dagsläget idag. Det har hänt mkt på 2år.
Jag har 0,95 procent på ena delen pga belåningsgraden. Så kan du värdera upp så är det större chans att behålla ränte rabatten.
Kolla med andra banker vad som är villiga att ge. Du kan ju inte bara avvisa det utan att prova.
Och är det ni har för bra för att vara sant så är det bara att bita ihop givet dagsläget idag. Det har hänt mkt på 2år.
Jag har 0,95 procent på ena delen pga belåningsgraden. Så kan du värdera upp så är det större chans att behålla ränte rabatten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 711 inlägg
2,89 är bra nu, en del sitter på tidigare bundna räntor som är lägre.
Använd SBAB som benchmark. Förhandlad ränterab at bör vara lägre än den oförhandlade standarden som SBAB och Skandia kör med.
För mig kunde inte Nordea matcha Skandia så jag har bytt och kan köra en "set and forget" mentalitet på bolånet
Använd SBAB som benchmark. Förhandlad ränterab at bör vara lägre än den oförhandlade standarden som SBAB och Skandia kör med.
För mig kunde inte Nordea matcha Skandia så jag har bytt och kan köra en "set and forget" mentalitet på bolånet
För 2 år sedan låg räntan på >4% och hade uppåtgående prognos. Nu är läget det motsatta så lyckas du få över 1,5% i rabatt bunden i två år är du bara att gratulera.....V varpan1 skrev:Hej, vår rörliga räntas ränterabatt går ut nu i kommande månadsskifte så jag behöver förhandla om detta. Ränterabatten var bunden 2 år och på 1,8% vilket jag förstått är närmast extremt förmånligt, och ganska ovanligt. Har inte hört om någon med så hög ränterabatt sedan dess. (känner ni till så stora rabatter så berätta gärna för det skulle hjälpa mitt självförtroende i förhandlingen). Min agenda i förhandlingen är helt enkelt att behålla nuvarande ränterabatt, och gärna 24 månader bindningstid på rabatten igen. Vi har också en bunden lånedel till 2,5% ränta som löper ut nästa sommar.
Jag kan tycka att när man talar om vilken ränterabatt man har så blir det tämligen ointressant om man inte samtidigt uppger vilken ränta man faktiskt betalar. Man kan ju ha fina 2 procentenheter rabatt men om det är på en ränta på säg 5,5 % så är det ju ändå inte så fantastiskt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Skandiabanken har max 110 punkters rabatt om man uppfyller alla deras kriterier.
Men eftersom du har delat upp lånet i två delar så gissar jag på att du är körd. 😉
De kan ju lika gärna ge dig 0% rabatt i ett år.
Men eftersom du har delat upp lånet i två delar så gissar jag på att du är körd. 😉
De kan ju lika gärna ge dig 0% rabatt i ett år.
Det är inte alls säkert. Jag hade en tioåring som var inne på fjärde året när jag förhandla nyss. Fick det jag begärde som var mitt slutgiltiga krav.S sinuslinus skrev:
Det är väl väldigt viktigt.Attitudeswe skrev:
Alla storbanker ligger inom någon tiondel på listräntan och vanligtvis ligger de inom någon tiondel på ränterabatterna för merparten av kunderna.
När du förhandlar så vet du vad du kan acceptera för maxnivå. Ska ha max 4,0 på rörliga nu så är det bara ta listräntan minus 4,0 som blir din rabatt du kräver för att acceptera lånet.
Sen är det bara hoppas att de följer styrräntan lika bra/dåligt som resterande banker i 12månader.
Sen börjar det om.