Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 351 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 351 inlägg
Bara nyfiken @jarlh - testade du nån gång Bollnäsfilen igen efter att du blev besviken?
Den är inte helt lätt att hitta i butikerna och jag varvar mina inköp mellan Willys, ICA och City Gross och glömmer vilken/a det är som har den, för det är fortfarande den godaste filen tycker min man, filätaren, även om han inte tycker den är lika god som första gången han åt den.
Den är inte helt lätt att hitta i butikerna och jag varvar mina inköp mellan Willys, ICA och City Gross och glömmer vilken/a det är som har den, för det är fortfarande den godaste filen tycker min man, filätaren, även om han inte tycker den är lika god som första gången han åt den.
Jag var tvungen att åka till affären innan dom stängde för att säkerställa filtillgången. Det fanns hur mycket som helst och inga planer på att sluta tillverka den.
https://kavli.se/varumaerken/bollnaesfil-R
https://kavli.se/varumaerken/bollnaesfil-R
Nu är det ett missförstånd, det är Arlas lantfil som lagts ner.useless skrev:
Bollnäsfilen tillverkas fortfarande. De bytte däremot mejeri för ett par år sedan. (Orsaken till att jag startade tråden.)
Jag testade en gång, av misstag, för ungefär ett år sedan. Den hade då blivit bättre än när den var som sämst, dvs. strax efter flytten. Däremot hade den inte kommit upp i gamla nivån.Maria T skrev:Bara nyfiken @jarlh - testade du nån gång Bollnäsfilen igen efter att du blev besviken?
jarlh skrev:
Arla ses nuförtiden som giriga rövare häromkring. Här i trakten (en bit utanför Helsingfors) Köpte dom upp traktens mejeri som gick riktigt bra och var ganska stort hade bra produkter. För att nu några år senare konstatera att det är för dyrt att tillverka glass här. En av mejeriets storsäljande produkter sedan många år tillbaka. Så dom la ner glasstillverkningen här. Så nu får vi stå ut med sämre glass från något ställe där det är tillräckligt billigt att producera glassen. Snart slutar alla köpa deras sämre glass som säljs under samma varumärke.
N Niq skrev:Arla ses nuförtiden som giriga rövare häromkring. Här i trakten (en bit utanför Helsingfors) Köpte dom upp traktens mejeri som gick riktigt bra och var ganska stort hade bra produkter. För att nu några år senare konstatera att det är för dyrt att tillverka glass här. En av mejeriets storsäljande produkter sedan många år tillbaka. Så dom la ner glasstillverkningen här. Så nu får vi stå ut med sämre glass från något ställe där det är tillräckligt billigt att producera glassen. Snart slutar alla köpa deras sämre glass som säljs under samma varumärke.
Håller med dej. Men, men, varför säljer man ett 100-årigt släktföretag som går bra, har långa traditioner och bra produkter? Om jag förstått rätt är det gamla familjeföretaget idag en mångbranchkoncern med fingrarna i olika brancher som finans, fastigheter, teknologi, primärproduktion och konsumtionsvaror efter att mejeriverksamheten 2007 såldes till Arla och glassen 2011 till Unilever.N Niq skrev:Arla ses nuförtiden som giriga rövare häromkring. Här i trakten (en bit utanför Helsingfors) Köpte dom upp traktens mejeri som gick riktigt bra och var ganska stort hade bra produkter. För att nu några år senare konstatera att det är för dyrt att tillverka glass här. En av mejeriets storsäljande produkter sedan många år tillbaka. Så dom la ner glasstillverkningen här. Så nu får vi stå ut med sämre glass från något ställe där det är tillräckligt billigt att producera glassen. Snart slutar alla köpa deras sämre glass som säljs under samma varumärke.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
idag spelar traditioner ingen roll........kan man spara 50 öre per enhet så gör man det för det ger mer pengar till aktieägare i det långa loppet. Det är det primära nuförtiden.BengtH skrev:Håller med dej. Men, men, varför säljer man ett 100-årigt släktföretag som går bra, har långa traditioner och bra produkter? Om jag förstått rätt är det gamla familjeföretaget idag en mångbranchkoncern med fingrarna i olika brancher som finans, fastigheter, teknologi, primärproduktion och konsumtionsvaror efter att mejeriverksamheten 2007 såldes till Arla och glassen 2011 till Unilever.
Var själv maskinoperatör på mejeriet i grådö innan produktionen lades ner och maskinerna flyttades 2012.jarlh skrev:
Jag brukade undra på den tiden vem som dricker Bollnäsfil.