Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MathiasS MathiasS skrev:
Putin skulle vara någon sorts marionettdocka? Jo tjena. Nu har du läst för mycket "alternativ media" igen....
Nej, jag har följt internationella medier där man mer djuplodande funderar på orsakerna.

Sen fick jag det att stämma via Ray Dalio's ekonomiska cykelteori om imperiers uppgång och fall
(han kan knappast kallas som "alternativ".)

Men följer man internationella medier så förflyttas nu chockfasens "krigshetsare" till bearbetning/nyordning (krisens faser) där diplomater tar över eftersom vi riskerar totalt kaos om det här fortsätter.

Redigerat:
K Karl Olssvan skrev:
Vad menar du? Länk tack till det du påstår.
Menar du på fullaste allvar stt du tänker låtsas som att halva Luhansk och Donetsk inte varit invaderat av Ryssland sen 2014? I så fall tror jag inte att en länk till seriösa källor hjälper.

K Karl Olssvan skrev:
Det är sedan 2014 som folk har flyttat, inte nu.
Precis. Sen Rysslands första invasion.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
krigshetsare
Glömde bort det här. Jag är emot alla Rysslands pågående invasioner: Moldavien, Georgien, Azerbajdzjan, Ukraina och andra jag kanske glömt i hastigheten. Sp jag vet inte om det är jag som är krigshetsare.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Glömde bort det här. Jag är emot alla Rysslands pågående invasioner: Moldavien, Georgien, Azerbajdzjan, Ukraina och andra jag kanske glömt i hastigheten. Sp jag vet inte om det är jag som är krigshetsare.
Jo men...

Putin hade förmodligen aldrig startat det här eländet med Ukraina om inte någon annan med den egentliga makten i världen gett sitt klartecken.

Mänskligheten har påbörjat ett nytt sorgligt kapitel i sin sin långa historiebok med att precis samma elände upprepar sig.... sen vet vi inte hur det här kapitlet slutar.

A
P paralun skrev:
Jo men...

Putin hade förmodligen aldrig startat det här eländet med Ukraina om inte någon annan med den egentliga makten i världen gett sitt klartecken.

Mänskligheten har påbörjat ett nytt sorgligt kapitel i sin sin långa historiebok med att precis samma elände upprepar sig.... sen vet vi inte hur det här kapitlet slutar.
Hade inte EU gett en massa löften till Ukraina tidigare och man då avsatt presidenten mer eller mindre olagligt så hade inte Ryssland reagerat.
Vad trodde man egentligen?

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du kanske ska läsa vad ordet innebär?
Det är många som just talar om denna väpnade konflikt...
Det är vad det är än så länge.
Och vill du kalla det för krig varsågod.
Det är ett krig som pågår - PUNKT.

/Krille

• Gilla
reez och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hade inte EU gett en massa löften till Ukraina tidigare och man då avsatt presidenten mer eller mindre olagligt så hade inte Ryssland reagerat.
Vad trodde man egentligen?
Att det var deras eget land att bestämma över och inte att de var en lydstat till Ryssland. Förmodligen.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Allvarligt?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Allvarligt?
Ja nu när covid är lite "över" så måste man ju hitta ett annat område att hitta konspirationsteorier kring. Fast det kanske är samma överstatliga personer som styrde både corona och detta krig och putin, tänkte inte på det.

• Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
A
Att det var deras eget land att bestämma över och inte att de var en lydstat till Ryssland. Förmodligen.
Nja inte riktigt så lätt..
Det fanns mer än så i grunden..

P paralun skrev:
Åh berätta mer, vem är det som har den egentliga makten i världen. Du skulle ju sluta knarka "alternativ media".

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jo men...

undrar när Kinas och USAs bågar möts i det där schemat du visat oss.. :thinking:
kan bli en spännande resa..

Maskintok skrev:
Nja inte riktigt så lätt..
Det fanns mer än så i grunden..
Jo, det är faktiskt så lätt, oavsett om det finns underliggande komplikationer. Tror du på allvar exempelvis att Putin skulle acceptera att ett annat land lade sig i Rysslands angelägenheter för att de hade en etnisk minoritet i Ryssland?

Putin bryter mot varje statsrättslig princip som finns när det passar honom, men tjuter som ett barn om någon ens nämner en korresponderande situation i Ryssland. Det finns ingen anledning att leka relativistiska lekar med honom.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Allvarligt?
Jovisst men vi kommer nog aldrig att få veta exakt hur det här gick till.

Att man fick tidpunkten för kriget att flyttas eftersom Kina skulle visa upp OS är väl uppenbart.
https://www.nytimes.com/2022/03/02/us/politics/russia-ukraine-china.html
(du kan läsa utan att prenumerera)
Men det finns massvis med artiklar om detta.

Sen är det ju mycket svårt att svälja för väst med som det ser ut så är chockfasen förbi och man går in i bearbetning/nyordning.

Franska presidenten Macron har gått i spetsen vid flera tillfällen.
https://www.politico.eu/article/macron-warns-against-escalation-after-bidens-criticism-of-putin/

Men det här måste lösas och jag tror diplomati är sättet för det här ger oanade konsekvenser även för oss själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.