BirgitS
Folk känner igen Alvedon men är osäkra på vad Pamol är för något. Paracetamol finns i flera produkter och jag brukar köpa den som för tillfället är billigast men folk som inte brukar köpa paracetamol kommer bara ihåg namnet Alvedon för det är det som det mest skrivs om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Tur att mycket av nämnda läkemedel i större förpackning(och starkare form) numer kräver recept,annars hade det säkert varit slut även för oss som måste ha det dagligen.
 
På affären jag var idag, ICA Kavantum KK, var allt utom Treo helt slut.
Nån sa att Treo inte var rätt medicin om man drabbas av influensan ??

Edit: KK= Kungens Kurva, och inget annat.
 
R Rkarlsson skrev:
Nu är jag ju inte mästare på läkemedel i sig.
Men all alvedon, ibuprofen och ipen är slut på apotea.
Men pamol är kvar. De gånger jag haft feber eller kraftig huvudvärk så har pamol funkat utmärkt, tror faktiskt inte jag märkt någon skillnad på dem.

Sen kan man ju undra varför folk köper otroliga mängder alvedon nu så att folk som faktiskt är i behov av det på riktigt blir utan.
Över bunkringen är jag inte orolig men sen bor jag ju rätt lämpligt till gällande mat då bergendahls ligger i staden tex. Ni sthlm ska vara nöjda över det företaget då de tydligen dubblade antalet lastbilar upp till er :) De söker nya chaufförer till och med för att klara av det knepiga trycket.
Bra för mig också, jag lagar portarna på bla Bergendals lager här i Stockholm när chaufförerna kör sönder dom, nya chaufförer betyder mer jobb :D
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bra för mig också, jag lagar portarna på bla Bergendals lager här i Stockholm när chaufförerna kör sönder dom, nya chaufförer betyder mer jobb :D
hehe, kan tänka mig att det är en del oerfarna killar och tjejer på gång nu. Bergendahls har i Hässleholm ordnat provisoriskt chaufförsplats där de hämtar och lämnar fraktsedlar eller vad de nu är de gör. De får tydligen inte alls komma in på lagerna, så de tar det på allvar =) Så krisen för ändå lite gott med sig då de skulle varsla folk i mängder nu.

Vi märker på mitt arbete med vilka chaffisar som är nya, schenker har anställt hur många som helst. Man får ha överseende med det helt enkelt.
 
Handyman 1 skrev:
Tur att mycket av nämnda läkemedel i större förpackning(och starkare form) numer kräver recept,annars hade det säkert varit slut även för oss som måste ha det dagligen.
Just nu äter jag maxdos Paracetamol pga värk och kommer nog göra så några veckor till. Mina burkar är på väg att ta slut och normalt sett hade jag bara fyllt på med receptfri men eftersom det nu hamstras och är soprent på hyllorna måste jag ta tid av sjukvården för att få det på recept.
Jaja det blir ju billigare för mig men vad kostar inte det receptet för samhället:confused:
 
tttomten tttomten skrev:
Just nu äter jag maxdos Paracetamol pga värk och kommer nog göra så några veckor till. Mina burkar är på väg att ta slut och normalt sett hade jag bara fyllt på med receptfri men eftersom det nu hamstras och är soprent på hyllorna måste jag ta tid av sjukvården för att få det på recept.
Jaja det blir ju billigare för mig men vad kostar inte det receptet för samhället:confused:
Logga in på 1177 och begär nytt recept av din våc så blir det minst belastning. Knappt ngn alls...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Logga in på 1177 och begär nytt recept av din våc så blir det minst belastning. Knappt ngn alls...
(y)
Just i detta fall var det inte möjligt pga vissa omständigheter men självklart är det så jag gör normalt.
 
T
M Markarbetaren skrev:
Inget, och absolut inget, förvånar mig längre idag! Hade någon sagt till mig i slutet på Januari att om några veckor kommer börserna runt om i världen ha fallit 40% vilket kommer få oktobermåndagen 1987 att blekna i jämförelse. Att länder kommer stänga ned i total lockout, folk kommer beordras stanna hemma i veckor, att Sas skulle permittera 90% av sin personal, att Scandic och och Nordic Choice skulle säga upp hälften av alla sina anställda på samma gång, så skulle jag nog vara väldigt skeptisk.
Men det händer, nu, idag! Så man ska nog vara öppen för att det som är otroligt idag kan vara verklighet imorgon. Frågan är hur världen kommer svara på Corona när vi fått rätsida på detta. Jag tror det kokar av ilska i ganska många länder när det gäller ett speciellt lands förehavanden. Dels hur hela detta viruset uppkom och dels hur det fick spridning när man valde att mörka vilket fördröjde hela processen. World war III? Jag hoppas inte det men som sagt, få saker förvånar mig inte längre.

Observera att jag INTE tror på något världskrig, utan att jag skulle inte bli förvånad, stor skillnad!!!
Nej, men jag håller med. Av girighet har väst släppt fram Kina och framförallt underskattat dom. Västerländska ledare verkar chockade men jag tror inte att de är dummare än att de kan analysera fram vad som hänt, hur och varför. EU och USA ser ut att bli stora förlorare medan Kina och Ryssland ser ut att komma ur detta relativt helskinnade. Som du säger, vi får väl se vad svaret blir, om man kommer ha ekonomisk/politisk styrka kvar att svara överhuvudtaget.

Ett konventionellt världskrig i närtid tror jag inte heller på, det vill ingen sida ha, konsekvenserna är oöverblickbara med kärnvapen och modern militär teknik o s v.
Som enskild ser jag det som en plikt att bojkotta allt tillverkat i Kina. Förhoppningsvis får Kina inga kontrakt med väst framöver, tänker framförallt på mobilnätsutbyggnad.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med tobiast.

För att rädda företagen i akutläget här och nu, och för att skapa en någotsånär sund politiskt balans i världen efter krisen, och på lång sikt för att vi överhuvudtaget skall kunna behålla våra demokratiska statsskick och undvika att bli lydstater åt någon av de två stora diktaturerna så gäller det att köpa inhemska eller åtminstone europeiska varor!
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
M
Tyvärr så har vi väl inget val än att lyda under Kina. När alla ska ha den senaste Samsungtelefonen eller nyaste Iphone 15 och man inte vill betala 20,000kr som den skulle kosta, ihopmonterad med arbetskraft från väst. Detta gäller väl det mesta, tom . våran mat, fisk tex, som skickas till Kina för att rensas och fileeas och sedan tillbaka igen. Likadant med bohusländsk granit som skeppas runt halva jordklotet för att bli kantsten och sedan tillbaka. Ska vi ha vårat höga löneläge och samtidigt handla billiga produkter så blir det därefter.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
T
M Markarbetaren skrev:
Tyvärr så har vi väl inget val än att lyda under Kina. När alla ska ha den senaste Samsungtelefonen eller nyaste Iphone 15 och man inte vill betala 20,000kr som den skulle kosta, ihopmonterad med arbetskraft från väst. Detta gäller väl det mesta, tom . våran mat, fisk tex, som skickas till Kina för att rensas och fileeas och sedan tillbaka igen. Likadant med bohusländsk granit som skeppas runt halva jordklotet för att bli kantsten och sedan tillbaka. Ska vi ha vårat höga löneläge och samtidigt handla billiga produkter så blir det därefter.
Det ligger mycket i det. Principer kostar, även för oss individer. Men utan dom blir det som du säger i första meningen.
 
john68 john68 skrev:
Tja, 78 % går till vård, skola och omsorg.....
Nu vände du väl ändå på siffrorna. Eller missade jag ironin?
 
J j-o75 skrev:
Nu vände du väl ändå på siffrorna. Eller missade jag ironin?
87 hade ju varit löjligt mycket. 78 %stämmer bra i min hemkommun iaf. I vård/skola/omsorg ingår då även individ och familjeomsorg. Resterande 22 går till kultur/fritid/parkgata/samhällsbyggnadsavd/bygglov/kansli/politik mm mm
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag blir uppriktigt upprörd över det vi ser nu. De samhällsekonomiska konsekvenserna kommer att vara långt mycket större än de hälsomässiga. Så fort något riskerar att drabba vita välbeställda män 55+ då Jävlar ska hela samhället stängas ned, flyg ställas in och undantagstillstånd utropas. När en hel ungdomsgeneration ber snällt att man inte ska förstöra jorden för alltid genom utsläpp, då hjälper det inte att en enig forskarkår står enig, då kan vi minsann inte flyga en meter mindre...
:love:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.