Ja jag önskar faktiskt att media skulle ens försöka vara sakliga.
Det är ju ingen hejd på skitpratet man översköljs med. Det kommer ju att leda till att den dagen det verkligen kommer en totalkatastrof som folk måste varnas för så kommer ingen att bry sig.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du låter som en naiv svensk som bara tittar på svensk media.

Har man följt rapporteringen från världens största ekonomi sedan detta startade så säger väldigt många ekonomer att det kommer få mycket långtgående ekonomiska konsekvenser och att det aldrig blir likadant igen.

En värld före Covid-19, och en annan efter.
Jag hoppas verkligen att världen ändrar sig och företag i Europa verkligen ser över sin produktion i Kina. Det ska svida rejält för det landet. Vet flera företag som faktiskt börjat titta på möjligheter "hemma" igen. De vågar inte lita på det landet längre efter detta.
I övrigt, så tror jag att det kommer vända till nya skyar, precis som efter alla kriser. Det tar några år bara. Lite långdraget för resebranschen och flyg. Övrig produktion som folk behöver hoppas jag centreras mer lokalt, tex att folk slutar köpa mög från wish och allt vad det heter.
Men världen kommer inte gå under, det är bara extremt oroligt. Och varför är man naiv för att man inte är orolig?
De som har minst oro i vår kris i Sverige är de som inte har barn eller har barn som klarar sig själva. Vi som inte har barn som klarar sig själva får antingen lösa det med vänner och familjemedlemmar eller helt enkelt gå bankrutt för att de skickar hem friska barn just nu.

Men ingen vet ännu.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Pandemic “will last 18 months or longer,” leaked US gov’t report warns

[länk]
Ja, det är väl ganska normalt, de tidigare stora influensapandemierna härjade väl också runt i världen under ett par år.
 
Jonas Persson
Läste du artikeln eller bara rubriken?

"'will last 18 months or longer' and could include 'multiple waves,' resulting in widespread shortages that would strain consumers and the nation's health care system," the Times wrote.

The 18-month figure is in line with the best-case estimates of how long it will take to develop a vaccine and make it widely available. There could be millions of deaths in the US and UK alone during that time..."


Nog skördar influensan många liv varje år, men inte miljoner i bara dessa två länder. Ekonomin och samhället i stort lär inte heller bli opåverkat.

Tycker den viktigaste raden är att allt kommer att fortgå tills dess att man får fram ett vaccin.

Kina öppnar biografer idag, men hur tänker de då? De har haft 81 000 sjuka av 1,4 miljarder människor, det är 0,06 promille av befolkningen. Resten blir lika sjuka om de utsätts för viruset. Så det är inte över på långa vägar.
 
T
buspojken buspojken skrev:
Ärligt nu, har ni börjat preppa eller bunkra kanske är mer rätt i detta fallet, pga Corona? Media eldar på som aldrig förr, många butiker ekar tomma, Ica butiker inför ransonering, grupperna ja har och hänger i väller de in nya medlemmar som är oroliga och vill ha råd.

hur gör ni? Sitter lungt i båten eller börjat se om ert hus
Blir nästan mer skrämd av mitt eget lugn än av coronakrisen. Har nog sett om mitt hus ganska länge, 21 år nu. För mig handlar det mest om oberoende så att man inte är en del av kedjan, ekonomisk eller essentiell, när den brister. Ser väl ingen jätterisk för akut matbrist i Sverige i närtid, för det måste det till en klantighet som inte ens politiker kan ställa till. Har mat för ca 2 mån, 3 mån ransonerat för tre pers. Normalt tar jag hellre än ger råd men måste jag så är det att ställa om mentalt och sedan tillämpa det praktiskt och långsiktigt. Då slipper man få panik nästa kris. Den kokta grodan och allt det där.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Läste du artikeln eller bara rubriken?
- - -
Nog skördar influensan många liv varje år, men inte miljoner i bara dessa två länder.
Förlåt min otydlighet, när jag skrev ”tidigare influensapandemier” syftade jag på t.ex Asiaten 1957 som dödade ca 5 miljoner (främst unga), och Hongkong-influensan 1968, där ca 1 miljon dog.
Jag tror vi lär hamna någonstans i de siffrorna för Covid-19 också, om inte mer eftersom vi har blivit många fler människor i världen nu.
 
Jonas Persson
Då är vi överens:D Fem miljoner är ca tio gånger över vad den vanliga influensan skördar varje år.

Men denna gång ser det ut att bli en mycket större ekonomisk påverkan utöver alla dödsfallen. Samhället idag är globalt med beroenden kors och tvärs, så det är svårt att veta hur det blir.
 
M
T tobiast skrev:
Blir nästan mer skrämd av mitt eget lugn än av coronakrisen. Har nog sett om mitt hus ganska länge, 21 år nu. För mig handlar det mest om oberoende så att man inte är en del av kedjan, ekonomisk eller essentiell, när den brister. Ser väl ingen jätterisk för akut matbrist i Sverige i närtid, för det måste det till en klantighet som inte ens politiker kan ställa till. Har mat för ca 2 mån, 3 mån ransonerat för tre pers. Normalt tar jag hellre än ger råd men måste jag så är det att ställa om mentalt och sedan tillämpa det praktiskt och långsiktigt. Då slipper man få panik nästa kris. Den kokta grodan och allt det där.
Inget, och absolut inget, förvånar mig längre idag! Hade någon sagt till mig i slutet på Januari att om några veckor kommer börserna runt om i världen ha fallit 40% vilket kommer få oktobermåndagen 1987 att blekna i jämförelse. Att länder kommer stänga ned i total lockout, folk kommer beordras stanna hemma i veckor, att Sas skulle permittera 90% av sin personal, att Scandic och och Nordic Choice skulle säga upp hälften av alla sina anställda på samma gång, så skulle jag nog vara väldigt skeptisk.
Men det händer, nu, idag! Så man ska nog vara öppen för att det som är otroligt idag kan vara verklighet imorgon. Frågan är hur världen kommer svara på Corona när vi fått rätsida på detta. Jag tror det kokar av ilska i ganska många länder när det gäller ett speciellt lands förehavanden. Dels hur hela detta viruset uppkom och dels hur det fick spridning när man valde att mörka vilket fördröjde hela processen. World war III? Jag hoppas inte det men som sagt, få saker förvånar mig inte längre.

Observera att jag INTE tror på något världskrig, utan att jag skulle inte bli förvånad, stor skillnad!!!
 
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Hepp, nu har tydligen corona-skräcken gjort att alla beställer för avhämtning/utkörning på livsmedelsbutiken, på en vecka har det gått från att beställa dagen innan till att man måste ha en veckas framförhållning...

Då får det bli omvänt imorgon då, vi som brukar handla online får gå i butiken istället.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja, man börjar bli stressad övar alla som bunkrar. Tänkte köpa hem ett rör Alvedon ifall man skulle bli dålig, hade bara 3 tabletter kvar hemma. Men det är sopslut på hyllorna i affärerna.
 
Isakare Isakare skrev:
Ja, man börjar bli stressad övar alla som bunkrar. Tänkte köpa hem ett rör Alvedon ifall man skulle bli dålig, hade bara 3 tabletter kvar hemma. Men det är sopslut på hyllorna i affärerna.
Nu är jag ju inte mästare på läkemedel i sig.
Men all alvedon, ibuprofen och ipen är slut på apotea.
Men pamol är kvar. De gånger jag haft feber eller kraftig huvudvärk så har pamol funkat utmärkt, tror faktiskt inte jag märkt någon skillnad på dem.

Sen kan man ju undra varför folk köper otroliga mängder alvedon nu så att folk som faktiskt är i behov av det på riktigt blir utan.
Över bunkringen är jag inte orolig men sen bor jag ju rätt lämpligt till gällande mat då bergendahls ligger i staden tex. Ni sthlm ska vara nöjda över det företaget då de tydligen dubblade antalet lastbilar upp till er :) De söker nya chaufförer till och med för att klara av det knepiga trycket.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Men pamol är kvar. De gånger jag haft feber eller kraftig huvudvärk så har pamol funkat utmärkt, tror faktiskt inte jag märkt någon skillnad på dem.
Pamol innehåller Paracetamol precis som Alvedon så det är i princip samma medicin.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Pamol innehåller Paracetamol precis som Alvedon så det är i princip samma medicin.
Ja då tycker jag det är ännu märkligare varför inte de tar slut nu när folk vill tömma allt. Apotea har Fler än 100 st i lager
I butiken fanns faktiskt panodil och pamol i skåpet. Men de andra var slut.
Pamol var ju dessutom billigare än alvedon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.