windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
finns ingen anledning till såga ner dem.
anlita en aborist för att trimma av de grenar som riskerar att bilda tjurved och därmed gå av..
samt de grenar som kan skada infarten eller förbipasserande..
Detta kostar inte så mycket.
Men någon 1000 lapp får ni betala..
anlita en aborist för att trimma av de grenar som riskerar att bilda tjurved och därmed gå av..
samt de grenar som kan skada infarten eller förbipasserande..
Detta kostar inte så mycket.
Men någon 1000 lapp får ni betala..
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Det låter betryggande! Tjurved, vad är det?Maskintok skrev:
tjurved är ved som tall bildar av att kådveden blir tätvuxen.windestal skrev:
ved=virke
kådved= tall virke.
hållbarheten för grenar att kunna hålla upp sig med den veden minskar rejält och då knäcks veden, när fibrerna inte längre pga sin korthet klarar av vikten.
Logga in
Skapa konto
förr sökte man efter detta virke för att tillverka fönsterbågar mm då tättjurved är bland det bästa impregneringsvirke man kan finna.
har man vedeldning så ska man leta efter detta virke och lägga in som tändved..
Det och kådved.. dvs fetvirke, är riktigt bra att tända med..
Redigerat:
Tallar ruttnar "aldrig".
De har lite sprödare hållfasthet så grenar kan gå av och de kan blåsa omkull.
Vanligtvis står de stadigt på sin pålrot.
Oroar man sig får man ta ner dem eller kanske ta bort några grenar så de inte tar vind så mycket.
/ATW
De har lite sprödare hållfasthet så grenar kan gå av och de kan blåsa omkull.
Vanligtvis står de stadigt på sin pålrot.
Oroar man sig får man ta ner dem eller kanske ta bort några grenar så de inte tar vind så mycket.
/ATW
Behåll!
Tallar som har stått så där fritt länge rasar i princip aldrig för än långt efter att de har dött.
Granar däremot skulle jag vara betydligt mera rädd för.
Tallar som har stått så där fritt länge rasar i princip aldrig för än långt efter att de har dött.
Granar däremot skulle jag vara betydligt mera rädd för.
Det är absolut rätt att ta ned träden. Tallar i den storleken hör inte hemma i närheten av byggnader och vägar.windestal skrev:Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
[bild]
[bild]
Bättre att ta ned träden innan någon eller något skadas av dem. Även om de växt i skogen så hade det varit läge att skörda dem.
Vill ni ändå ha något träd, så sätt ett fruktträd eller något där istället.
T o m helt friska tallar kan brytas. Det är en myt att dom är oknäckbara - eller att deras pålrot står garanterat stadigt.
Ta bort. Stora träd i villaträdgårdar är (eller blir förr eller senare) bara ett bekymmer.
Ta bort. Stora träd i villaträdgårdar är (eller blir förr eller senare) bara ett bekymmer.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Hade en fin stor tall som vi hade behållit om den inte hade torkat ihop och dog helt i kronan. Vet tyvärr inte varför den dog, men tog ner den 2017? med grannens hjälp. Era tallar ser riktigt livskraftiga och fina ut, håll bara koll på kronan så att den ser frodig ut. Arborist låter som en bra investering.
Hojte skrev:
Maskintok skrev:
A ArneTW skrev:
Huddingebo skrev:
Nissens skrev:
M MagHam skrev:
Nu vet du TS!enSAM skrev:
Det värsta är att om du skulle ta in tio arborister som gör en "proffsbedömning" på plats skulle det inte förvåna mig om matchen slutar fem-fem avseende om de bör fällas eller ej... Det är nog så illa att det inte finns något rätt svar utan handlar om åsikter, erfarenhet och riskbenägenhet.
aj aj..Nissens skrev:Det är absolut rätt att ta ned träden. Tallar i den storleken hör inte hemma i närheten av byggnader och vägar.
Bättre att ta ned träden innan någon eller något skadas av dem. Även om de växt i skogen så hade det varit läge att skörda dem.
Vill ni ändå ha något träd, så sätt ett fruktträd eller något där istället.
Det där är värdträd..
Det är skyddade träd ute i skogen.
De skulle vara värd för massor av fåglar och insekter mm.
Inget att bara såga ner.
Jag hade lämnat de tills de verkligen varit skadade eller börjat hota något..
TS sökte råd och åsikter om. huruvida dessa tallar var farliga..Alfredo skrev:Nu vet du TS!
Det värsta är att om du skulle ta in tio arborister som gör en "proffsbedömning" på plats skulle det inte förvåna mig om matchen slutar fem-fem avseende om de bör fällas eller ej... Det är nog så illa att det inte finns något rätt svar utan handlar om åsikter, erfarenhet och riskbenägenhet.
Det är de inte.
Inte heller skadade så de riskerar att falla.
Men jag hade avlägsnat grenar som riskerar att falla och orsaka skador..
Sedan skulle jag lämna dem... Jag har 2 liknande här..