windestal
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
Vy genom fönster på två höga tallar med fallna grenar i snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy genom fönster av höga tallar täckta av snö med avbrutna grenar på marken efter snöfall.
Skapa konto

Vill ni ha kvar dom så är kostnaden att ta in en arborist och fråga hur dom mår värd det.
Jobbigt om ni väljer att fälla dom och så är dom friska när ni väl fällt dom :confused:

• Gilla
Teseri och 23 till
  • Laddar…
A
finns ingen anledning till såga ner dem.
anlita en aborist för att trimma av de grenar som riskerar att bilda tjurved och därmed gå av..

samt de grenar som kan skada infarten eller förbipasserande..

Detta kostar inte så mycket.

Men någon 1000 lapp får ni betala..

• Gilla
evertb och 18 till
  • Laddar…
windestal
Maskintok skrev:
anlita en aborist för att trimma av de grenar som riskerar att bilda tjurved och därmed gå av..

samt de grenar som kan skada infarten eller förbipasserande..

Detta kostar inte så mycket.

Men någon 1000 lapp får ni betala..
Det låter betryggande! Tjurved, vad är det?

• Gilla
lindsmik
  • Laddar…
A
windestal windestal skrev:
Det låter betryggande! Tjurved, vad är det?
tjurved är ved som tall bildar av att kådveden blir tätvuxen.

ved=virke
kådved= tall virke.

hållbarheten för grenar att kunna hålla upp sig med den veden minskar rejält och då knäcks veden, när fibrerna inte längre pga sin korthet klarar av vikten.
Närbild på ett tvärsnitt av ett träd med tätvuxen mörk tjurved visualiserad genom de täta årsringarna.
Skapa konto
det mörka tätvuxna på bilden är tjurved.

förr sökte man efter detta virke för att tillverka fönsterbågar mm då tättjurved är bland det bästa impregneringsvirke man kan finna.

har man vedeldning så ska man leta efter detta virke och lägga in som tändved..
Det och kådved.. dvs fetvirke, är riktigt bra att tända med..

Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 18 till
  • Laddar…
Tallar ruttnar "aldrig".
De har lite sprödare hållfasthet så grenar kan gå av och de kan blåsa omkull.

Vanligtvis står de stadigt på sin pålrot.

Oroar man sig får man ta ner dem eller kanske ta bort några grenar så de inte tar vind så mycket.

/ATW

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Behåll!

Tallar som har stått så där fritt länge rasar i princip aldrig för än långt efter att de har dött.
Granar däremot skulle jag vara betydligt mera rädd för.

• Gilla
tompaah7503 och 13 till
  • Laddar…
Nissens
windestal windestal skrev:
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
[bild]
[bild]
Det är absolut rätt att ta ned träden. Tallar i den storleken hör inte hemma i närheten av byggnader och vägar.
Bättre att ta ned träden innan någon eller något skadas av dem. Även om de växt i skogen så hade det varit läge att skörda dem.

Vill ni ändå ha något träd, så sätt ett fruktträd eller något där istället. :)

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
Bylow och 29 till
  • Laddar…
T o m helt friska tallar kan brytas. Det är en myt att dom är oknäckbara - eller att deras pålrot står garanterat stadigt.
Ta bort. Stora träd i villaträdgårdar är (eller blir förr eller senare) bara ett bekymmer.

• Gilla
Duttarmajster och 7 till
  • Laddar…
Hade en fin stor tall som vi hade behållit om den inte hade torkat ihop och dog helt i kronan. Vet tyvärr inte varför den dog, men tog ner den 2017? med grannens hjälp. Era tallar ser riktigt livskraftiga och fina ut, håll bara koll på kronan så att den ser frodig ut. Arborist låter som en bra investering.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Har själv några lika stora och vackra tallar på min tomt, men dom står där så länge som jag lever, känner ingen oro, men så småningom så blir den en "raga" och då blir den ju dubbelt så vacker, så låt dom stå.

• Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Behåll!
Det finns i regel för få träd i villaområden.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 27 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Vill ni ha kvar dom så är kostnaden att ta in en arborist och fråga hur dom mår värd det.
Maskintok skrev:
A ArneTW skrev:
Vanligtvis står de stadigt på sin pålrot.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Behåll!
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut rätt att ta ned träden.
M MagHam skrev:
T o m helt friska tallar kan brytas. Det är en myt att dom är oknäckbara - eller att deras pålrot står garanterat stadigt.
enSAM enSAM skrev:
dom står där så länge som jag lever, känner ingen oro
Nu vet du TS! :crysmile::surprised::rolleyes:

Det värsta är att om du skulle ta in tio arborister som gör en "proffsbedömning" på plats skulle det inte förvåna mig om matchen slutar fem-fem avseende om de bör fällas eller ej... Det är nog så illa att det inte finns något rätt svar utan handlar om åsikter, erfarenhet och riskbenägenhet.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Serafim Dahl och 19 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Det är absolut rätt att ta ned träden. Tallar i den storleken hör inte hemma i närheten av byggnader och vägar.
Bättre att ta ned träden innan någon eller något skadas av dem. Även om de växt i skogen så hade det varit läge att skörda dem.

Vill ni ändå ha något träd, så sätt ett fruktträd eller något där istället. :)
aj aj..
Det där är värdträd..
Det är skyddade träd ute i skogen.
De skulle vara värd för massor av fåglar och insekter mm.

Inget att bara såga ner.
Jag hade lämnat de tills de verkligen varit skadade eller börjat hota något..

• Gilla
Serafim Dahl och 19 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet du TS! :crysmile::surprised::rolleyes:

Det värsta är att om du skulle ta in tio arborister som gör en "proffsbedömning" på plats skulle det inte förvåna mig om matchen slutar fem-fem avseende om de bör fällas eller ej... Det är nog så illa att det inte finns något rätt svar utan handlar om åsikter, erfarenhet och riskbenägenhet.
TS sökte råd och åsikter om. huruvida dessa tallar var farliga..
Det är de inte.
Inte heller skadade så de riskerar att falla.
Men jag hade avlägsnat grenar som riskerar att falla och orsaka skador..

Sedan skulle jag lämna dem... Jag har 2 liknande här..

• Gilla
Serafim Dahl och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.