13 368 läst · 138 svar
13k läst
138 svar
Bör jag bunkra glödlampor?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hehe.. Ja herregud!.. Trevligt att man kan använda byggahus forum som en humorkälla ibland!Troberg skrev:Jag har haft det i tre olika bostäder, i tre olika stadsdelar. Det är inte bara glödlampor som dör, det är annan elektronik också. Man sitter intet ont anande, helt plötsligt går tre lampor och en dator. Som värst har två datorer (ena moderkortet och sju (7) diskar i den andra) gått samtidigt.
...
Vad riskerar man om man åker dit för att importera glödlampor för eget bruk? Är det bara någon straffavgift eller mindre böter så är det värt det.
...
Det spelar ingen roll för mig hur de lyser. Jag är mot LE av vetenskapliga skäl. Fram tills dess att det är bevisat att det finns ett klimatproblem (och, nej, det är ännu inte bevisat), så är det fel att ändra förutsättningarna. Att ändra förutsättningar under ett pågående försök är vetenskapligt osunt, och för alla slutsatser från försöket otillförlitliga. Jag gör därför mitt bästa för att hålla en stadig energiförbrukning, så att vi kan agera utifrån kunskap istället för att springa omkring som yra höns som tror att himlen ska trilla ner.
Medlem
· Stockholm
· 7 276 inlägg
Ehm hur menar du nu då - det var väl ändå rätt stor skillnad.vespaman skrev:
Nu var jag inte riktigt lika intresserad av diskussionen då, men som jag kommer ihåg det så handlade debatten mest om hur länge katalysatorerna höll, och vem som skulle ta på sig kostnaden om man trots allt tankade blyat...
Tror tom tillverkarna sa att dom inte skulle höja priset på bilen pga katten !?
Men framförallt var det ju inga problem att fortsätta köra med gamla bilar iaf - ett par st fick man hälla i blytillsats när väl den blyade bensinen helt försvann (ett par år senare) - men det var en ganska låg merkostn ad vill jag minnas (ngn tia per tank ?)
/K
Moderator
· Stockholm
· 52 453 inlägg
Den här tråden handlade från början om huruvida det var lämpligt att bunkra glödlampor.
Efterssom förbudsdatumet nu är passerat för den första utfasningen. Så känns frågna lite överstånden och jag stänger tråden.
Diskussionen om huruvida LE lampor är bra för miljön eller riktiga kvicksilvermonster tycker jag passar bättre under "miljö och hälsa".
Efterssom förbudsdatumet nu är passerat för den första utfasningen. Så känns frågna lite överstånden och jag stänger tråden.
Diskussionen om huruvida LE lampor är bra för miljön eller riktiga kvicksilvermonster tycker jag passar bättre under "miljö och hälsa".
Liknande trådar
-
Borr fast i berg
Grund & Markarbeten -
Lägga klinkers. Nybörjare. Ska lägga klinkers på gamla klinkers
Golv -
Laga skadat MDF-bord
Byggmaterial & Byggteknik -
Fasadbrädor börjar mjukna nedtill, kommande försäljning
Fasad -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik