Orientexpressen
I villaförsäkringen finns olika typer av juridisk hjälp att få.
Går hon med i Villaägarna finns ytterliggare juridisk hjälp att få till en låg kostnad.
Kolla runt och se om det är rätt typ av hjälp som behövs på försäkringen och Villaägarna eller ring dem båda.
 
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
I villaförsäkringen finns olika typer av juridisk hjälp att få.
Går hon med i Villaägarna finns ytterliggare juridisk hjälp att få till en låg kostnad.
Kolla runt och se om det är rätt typ av hjälp som behövs på försäkringen och Villaägarna eller ring dem båda.
Jo en målsägare kan söka hjälp via en försäkring, sen är det ju åklagaren som för talan.
Se rättsskydd.
https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/stod-och-skydd/stod-efter-en-polisanmalan/
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Reta upp personen ytterligare?
Driver du med oss allihop?
Det är en utsatt kvinna och det rör handlingar som ger "flera år" i fängelse!
Jag hoppas han blir så uppretad det bara går och att kvinnan i det här fallet får maximal ekonomisk utdelning.

Ge inte såna här as någon offerkofta eller hänsyn till deras känslor. De visar ingen sån hänsyn själva.
Oavsett det så ska bodelningen hanteras korrekt. Att försöka fuska till sig fördelar är inte okej ändå. Att han sitter där beror på eget handlande, det har han inte anledning att vara sur på någon annan för. Om någon lurar till sig hsns tillgångar är en annan sak. Gör inte det, ge inte råd om att göra det.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Angående lösöret så har var och en rätt att behålla "sina" grejor. Det är värdet som ska delas på hälften. Fast lösöre brukar värderas väldigt lågt.
Hur menar du, vill du förtydliga vad du menar med att var och en har rätt att behålla ”sina” grejor? Och hur kan man gå tillväga för att låta värdera lösöret?
D Daniel 109 skrev:
Håll det hela sakligt utan tillmälen även om personen är hatad. Försök inte att fuska till fördelar genom att göra gemensamma inköp innan bodelning. Allt sådant kan ställa till det rejält.

Lämpligen får någon som representerar mannen hjälpa till här. Om han tex har någon vän kvar, eller en advokat.
Saklighet är bra, instämmer. Dock svårt ibland.

Nej, fuska tror och hoppas jag inte att någon ska göra. Det räcker mer än väl med brottslighet i den här saken. Jag hoppas med denna tråden få tips som håller sig inom lagens riktmärken.

De gemensamma inköp som kan komma på tal är om något brakar, vitvaror, fönster som blåser sönder, värmesystemet i deras attefallare eller annat djävulskap som kan drabba en fastighet.

Rådet från advokat har varit att fortsätta betala för kostnader precis som det har gjorts tidigare. Till exempel som för några år sedan (innan allt rullats upp) när ån svämmade över och de fick in vatten i hela källaren, då betalades det från deras gemensamma konto.

Förövaren har inga vänner kvar, men vad menar du att en sådan, eller en advokat, lämpligen får hjälpa till med?
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När det gäller lösöre är det hopplöst att bedöma värdet.
Om du säljer varje grej på blocket/Tradera så är ju värdet ett helt annat än om man säljer allt i en klump. Men det är ju enormt mycket jobb.

Mitt tips där är att kontakta en firma som köper dödsbon och be att få veta vad de kan betala för alltihop. Det kommer vara mindre än hälften av pengarna jämfört med att sälja en och en, det är ju så de här företagen går runt.

Men värt det! Du kommer ha tillräckligt annat att oroa dig för.
Det var ett bra tips att kontakta firma som handlar med dödsbon för att få en värdering, det tackar jag dig för!

Det skulle också vara ett smidigt sätt att faktiskt bli av med grejerna. Dock får ju förövaren förstås tillfrågas innan något säljs.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som jag förstår det är den typen av män ofta djupt manipulativa. Jag skulle förorda en snabb bodelning snarare än en vinst.

Sen sälja allt som går att sälja, inklusive huset, med samägandelagen som grund vid behov.

Sen börja om utan karlfan kopplad till något som är hennes. Hinna lägga tid (och kanske även fysiskt avstånd) mellan sig och honom.

För en dag, sannolikt alltför snart, kommer han ut.
Det kan de ofta vara ja.. Den typen av ”män”.

Vad menar du med samägandelagen? Hur kan den komma in i bilden?
P paralun skrev:
Tilläggas är väl att kontaktförbud samt även en skyddad identitet kan vara aktuellt..
[länk]
Kontaktförbud söktes under häktningen, men advokat sa att det då blir hopplöst att göra bodelning. Men lär sökas senare, tack för rådet.
B Boende45 skrev:
Det verkar mycket dumt och ogenomtänkt att försöka tillskansa sig fördelar i det här läget som du i någon naiv tanke söker råd om i tråden.

Vi pratar om förhållandevis små belopp.
Om kvinnan har en anställning får hon lån till fastigheten och det spelar ingen som helst roll om hon ska lösa ut honom med 370 tkr eller 400.

Om huset nyligen är värderat av Värderingsman är marknadsvärdet troligen högre än 1,5 mkr.

Jag skulle vara noga med att han får behålla ”sina” tillhörigheter för att inte reta upp personen ytterligare.

Sen har jag svårt att förstå att man verkligen vill bo kvar i ett hus med dessa minnen, men visst i det korta perspektivet finns väl en viss trygghet i det.
Tack för ditt svar.

Det finns många aspekter här och alla går inte att redogöra för, och är heller inte syftet med tråden.

Små eller stora belopp, jag vet inte. Har ingen kunskap i saken, det är bl.a därför jag söker tips/råd här. Betänk också att det inte alltid behöver handla om beloppens storlek, utan det kan handla om ett sätt att läka.

Vad jag personligen tycker och känner, är att det här kräket till människa gott kan få stå för så mycket som det bara är möjligt att få ut på laglig väg. Om man genom att agera på ett visst vis kan påverka processen åt önskvärt håll, så är det en vinst.

Om personen blir uppretad eller inte, det spelar ingen roll.

Varför tror du att marknadsvärdet skulle vara högre, än värderingen som mäklare gav nyligen?
S snespikaren skrev:
Du behöver juridisk hjälp
Instämmer. Inte jag direkt, men min vän. Och som man frågar får man svar sägs det, ju mer man kan lära ifrån alla svar här, ju bättre innan man kontaktar juristen som jag
B Bådablir9 skrev:
Ingen av dom ska få några ekonomiska fördelar. 50-50 om det är vad dom lagt pengamässigt. Inte 10-90 för han lagt 50% men hon plågats 90%

Men rekommenderar att sälja huset. För när domen har kommit och lugnet börjar så kommer trauman dyka upp igen. Risk då att hon råkar se honom överallt i huset trots att han sitter inne.
Det är möjligt att det kan bli en försäljning, det vet man inte vad som kan sitta i väggarna så att säga. Men som läget är nu så vill hon bo kvar.
S Slottsherren skrev:
Detta är ett öppet internetforum. Som alltid i den här typen av frågor behöver man beakta att den omtalade exmaken eller någon bundsförvant till honom mycket väl kan komma att läsa tråden och agera utifrån vad som diskuteras i den.

Att t ex fråga hur man går tillväga för att få huset värderat så lågt som möjligt är därför att ge sig ut på ganska tunn is.
Tack för ditt påpekande, stämmer bra att det är ett öppet forum. Förstår att du menar väl.

Men varför anser du att det är tunn is att ställa de frågor jag ställt?

Vill förtydliga igen, att jag inte är ute efter råd eller tips kring hur man begår brott. Ingen ska luras eller bli utsatt för brott här, hur hemsk man än har varit.
S senap skrev:
Det viktiga är att värderingen på huset och andra saker ska vara i samband med skilsmässan, dvs avse ett ungefärligt datum inte alltför långt ifrån datum för skilsmässan. Detsamma gäller tillgångar på gemensamma och enskilda konton, aktier etc.
Detta innebär att om bodelningen drar ut på tiden och huset, aktierna, etc skulle stiga i värde efter värderingen så skall denna ökning inte tas med.
Dessutom är en värdering av ett hus avsedd att spegla marknadsvärdet så denna bör gälla (tvärtemot vad någon annan skrev ovan).
Tack, det här var intressant! Har du lust att utveckla? Menar du att det värdet som uppskattades i anslutning till skilsmässan ska vara gällande, oavsett om själva bodelningen skulle ske flera år in i framtiden?
jonmo jonmo skrev:
Nej, skulden på 500 blir hennes ensam. Den summa på 370k som räknades ut ovan tar hänsyn till detta, inget övrigt skall dras av. Läs igenom hempularens genomgång igen.
Tack! Jag får nog ta och läsa genomgången igen.
N Nisse Sentom skrev:
Underskatta inte skadeståndet. Oavsett vad det är fråga om så blir det i alla fall ett sexsiffrigt belopp hon får tilldömt. Ser tingsrätten med liknande ögon som du på det kan jag tänka mig att beloppet hamnar runt priset för utköp (i storleksordning som beskrivits tidigare i tråden), i sammanhanget kanske lågt i alla fall, men ändå inte att förakta när det ska räknas
A atomlab skrev:
Om man spekulerar lite så kanske det finns ett skadestånd som din närstående kommer att bli beviljad utav gärningsmannen?
Vi får hoppas på att rätten ser det med liknande ögon. Något blir det väl
J jysd skrev:
Jag har själv nyligen gått igenom skilsmässa med bodelning (där min expartner tog över det gemensamma huset). Vi löste allt själva i vårt fall, men mitt råd i detta fallet är att ni tar in juridisk hjälp till att göra bodelningen. Ni slipper all form av ”x försökte lura y”-problematik och det blir rätt.

Det är många parametrar som ska räknas med vid ett ”utköp via bodelning”. Kostnad för lagfart, pantbrev, renoveringskostnader som ska dras bort från den latenta vinstskatten etc etc.

När någon tar över ett hus vis bodelning så betalar man ingen vinstskatt per se, men man drar av en framtida latent vinstskatt som nämnts tidigare i tråden (bara på den del av vinsten som tillhör den som blir ”utköpt”). Den part som behåller huset får vid en framtida försäljning skatta för hela ev. vinsten.

Viktigt också att ha ett giltigt undertecknat bodelningsavtal innan man ansöker om lagfart. Banken kommer inte låta ena parten ta över lån innan denne äger hela fastigheten.

Man behöver inte ta upp varenda pinal i bodelningen heller, fokusera på det som är viktigt. Värt att nämna dock är att det kan bli svårt att hävda att X, Y eller Z är mitt efter bodelningen om det inte tagits upp.

Tråkigt att höra om din familjemedlem, jag önskar er det bästa framåt och hoppas framtiden ser ljusare ut.
Tack snälla!
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Reta upp personen ytterligare?
Driver du med oss allihop?
Det är en utsatt kvinna och det rör handlingar som ger "flera år" i fängelse!
Jag hoppas han blir så uppretad det bara går och att kvinnan i det här fallet får maximal ekonomisk utdelning.

Ge inte såna här as någon offerkofta eller hänsyn till deras känslor. De visar ingen sån hänsyn själva.
Nej, sådana här as visar ingen hänsyn själva. Ingen alls.

Jag hoppas också på maximal ekonomisk utdelning, inom lagens råmärken, åter igen.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tänker tvärtom, kalkonen till X har lagt ribban på en mycket låg och varm nivå. Andra spelregler, kör över honom så mycket det går, No mercy, tänk inte så svenskt är mitt råd!
Ribban är lagd ja, av ”kalkonen”. Regler har inte tagits hänsyn till från den sidan.

Men i Sverige är vi trots allt och det är inte värt att smutsa ner sig som brottsoffer. Men att köra över fanskapet är vi många som vill.
johnsilver johnsilver skrev:
Glöm inte försäkring för det offret har blivit utsatt för och brottsofferjouren och evt medel från den fonden
Tack! Försäkringar har kollats upp till viss del.
Anna_H Anna_H skrev:
VIKTIGT angående SKADESTÅNDET:

Man MÅSTE se till antingen att det ges ut som enskild egendom som inte ingår i bodelningen, ELLER att det utbetalas efter att bodelningen är klar, annars får gärningsmannen tillbaka halva skadeståndet eftersom det då ingår i bodelningen!

Många kvinnor som råkat illa ut när det gäller den biten.
Der här kan vara trådens mest värdefulla råd hittills om detta stämmer. Men kan det verkligen vara så jävla illa ställt..?

Hur ser man isf till att skadeståndet utges som enskild egendom..?
 
  • Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
M Mamma4 skrev:
Men en dag blir han utsläppt och då kan vad som helst hända. Handlar inte om hänsyn till honom utan om hennes säkerhet och liv.
Det är hans säkerhet som står på spel då han blir utsläppt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det kan vara mycket klokt att få olika synpunkter innan man pratar med sin jurist.
Det är precis så jag tänker också.
Orientexpressen Orientexpressen skrev:
I villaförsäkringen finns olika typer av juridisk hjälp att få.
Går hon med i Villaägarna finns ytterliggare juridisk hjälp att få till en låg kostnad.
Kolla runt och se om det är rätt typ av hjälp som behövs på försäkringen och Villaägarna eller ring dem båda.
Tack!

Men i regel ska man väl ha varit medlem innan man ber om hjälp..?
D Daniel 109 skrev:
Oavsett det så ska bodelningen hanteras korrekt. Att försöka fuska till sig fördelar är inte okej ändå. Att han sitter där beror på eget handlande, det har han inte anledning att vara sur på någon annan för. Om någon lurar till sig hsns tillgångar är en annan sak. Gör inte det, ge inte råd om att göra det.
Åter igen, ingen är ute efter att fuska eller lura till sig fördelar.
 
F Falktjern skrev:
Vad menar du med samägandelagen? Hur kan den komma in i bilden?
Jag menar att om han trilskas och försöker förhala att gemensam egendom säljs så finns det lagstöd för att tvinga fram en sådan försäljning.

Nu verkar ju din släkting inte vilja ta sig ur allt gemensamt så fort som jag förordat, utan rent av vilja bo kvar, och då är det ju ett mindre viktigt råd.
 
F Falktjern skrev:
Der här kan vara trådens mest värdefulla råd hittills om detta stämmer. Men kan det verkligen vara så jävla illa ställt..?
Det kan nog vara så illa om de fortfarande är gifta. Då de enligt uppgift skilt sig finns inte problemet i just det här fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Det viktiga är att värderingen på huset och andra saker ska vara i samband med skilsmässan, dvs avse ett ungefärligt datum inte alltför långt ifrån datum för skilsmässan. Detsamma gäller tillgångar på gemensamma och enskilda konton, aktier etc.
Detta innebär att om bodelningen drar ut på tiden och huset, aktierna, etc skulle stiga i värde efter värderingen så skall denna ökning inte tas med.
Dessutom är en värdering av ett hus avsedd att spegla marknadsvärdet så denna bör gälla (tvärtemot vad någon annan skrev ovan).
Värdering sker inte något "ungefärligt" datum. All värdering av fastighet, bankkonton, aktier eller vad det än må vara ska göras för exakt det datum då man sökte skilsmässa. Detta oavsett när skilsmässan godkänns eller när bodelning sker.
 
  • Gilla
Hülena och 1 till
  • Laddar…
F Falktjern skrev:
Hur menar du, vill du förtydliga vad du menar med att var och en har rätt att behålla ”sina” grejor? Och hur kan man gå tillväga för att låta värdera lösöret?
Saker som tagits med in i boet eller som köpts för eget bruk har man rätt att behålla. Saker som köpts för gemensamt bruk måste man på något sätt komma överens om. Sådan som hör till fastigheten följer givetvis denna. (Som kyl, frys, tvättmaskin och andra liknande saker.)
 
Nej, du tänker på sambolagen. Här var de gifta.
 
  • Gilla
lejonhej och 1 till
  • Laddar…
N Nisse Sentom skrev:
Underskatta inte skadeståndet. Oavsett vad det är fråga om så blir det i alla fall ett sexsiffrigt
om han sitter i fängelse finns det redan dom där står skadestånd
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Falktjern skrev:
Det är hans säkerhet som står på spel då han blir utsläppt.
Jo låter oroväckande... så vad är då problemet?
 
O Orjan2 skrev:


Skicka först ett förslag för bodelning och se om det godtas

Sen så ansöker man om bodelningsförättare om det inte går att komma överens. I

Tyvärr kan det dras ut på väldigt lång tid då finns inte någon lag som anger hur lång tid den ska eller som mest får ta

[länk]
Nej jag refererade tidigare till min fru som har en kollega som fick skyddad identitet och allt går fort om polis/åklagare ser att det finns en hotbild. Men jag blir inte klok på hotbilden efter TS skrivning i kväll?
 
  • Gilla
Orjan2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.