P
Bästa är väl om man ska bo kvar på orten och kanske till och med i huset är ju att kolla om det kan gå att komma överens om en vettig bodelning som är så rätt och riktig som möjligt. ur rent ekonomiska siffror.
Straff döms ut av rättsväsendet och bör inte blandas in i det här

Att försöka skaffa sig fördelar är verkligen inte genomtänkt och även om det känns bra just nu så är nog den känslan inte riktigt lika stor den dagen han är ute igen för den kommer tyvärr och ofta mer snart än man tror..

Det går även vid skyddade identiteter att leta reda på folk så att tro att man kommer undan OM man lurat till sig fördelar är ofta en dålig ide.
kontaktförbud är tyvärr det mest lama och falsk säkerhet som finns idag..

Tänker kvinnan stanna kvar i närområdet så är risken stor att en exmake har stenkoll på vänner och ovänner och alla spår man lämnar på nätet så det går fortare än önskvärt att leta på folk med rätt små medel så att få skyddad identitet kräver en rätt stor förändring av en själv för att göra nån nämnvärd nytta..

Vad man borde göra med den typen av män passar sig inte att skriva här tyvärr men jag har inte mycket till övers för dom.. men efter att ha en nära kvinnlig vän där mycket av den här historien har hänt redan och han är ute igen och historien har upprepat sig med yttterligare en kvinna så inser man hur hopplöst det är när svinen har mer rättigheter än offren.

Ta hjälp av en vettig advokat som försöker göra det smidigt men lagligt och rätt
 
P polaris78 skrev:
Det går även vid skyddade identiteter att leta reda på folk så att tro att man kommer undan OM man lurat till sig fördelar är ofta en dålig ide.
kontaktförbud är tyvärr det mest lama och falsk säkerhet som finns idag..
Nej det kanske var så men man har skärpt lagstifningen för kontaktförbud och det är flera steg.
Elektronisk fotboja är mycket effektivt.
Sen sista utvägen är då skyddad identitet.
https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/kontaktforbud/
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Orientexpressen
F Falktjern skrev:
Det är precis så jag tänker också.

Tack!

Men i regel ska man väl ha varit medlem innan man ber om hjälp..?

Åter igen, ingen är ute efter att fuska eller lura till sig fördelar.
F Falktjern skrev:
Det är precis så jag tänker också.

Tack!

Men i regel ska man väl ha varit medlem innan man ber om hjälp..?

Åter igen, ingen är ute efter att fuska eller lura till sig fördelar.
Efter vad jag vet går det bra att gå med i Villaägarna även om saken redan är påbörjad.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O Orjan2 skrev:
om han sitter i fängelse finns det redan dom där står skadestånd
Men det gör han inte. Sitter häktad, förhandling i tingsrätten har varit, inväntar dom. Detta enligt vad TS startade tråden med , typ premissen..
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Nej det kanske var så men man har skärpt lagstifningen för kontaktförbud och det är flera steg.
Elektronisk fotboja är mycket effektivt.
Sen sista utvägen är då skyddad identitet.
[länk]
Jo jag vet att man skärpt lagstiftningen och ja fotboja funkar ju skapligt OM polisen finns inom rimliga avstånd.. men det är inte en lösning som går att få fotboja på gärningsmannen för resten av dennes liv..tyvärr..
Och många är inte dumma nog att göra nåt med bojan på...
Utan man väntar tills den är borta. för man vet att det är en viss tid med bojan..
I dom fall där den ens appliceras över huvud taget

Ofta blir det bara kontaktförbud och hur snabba polisen är till platsen kan på mindre orter vara en hel evighet i ett allvarligt läge.

Det känns som det tas för stor hänsyn till brottslingen , man kör kontaktförbud en tid men att kontaktförbuden lämnar en hel del övrigt att önska även efter förbättringen av dom tyvärr.. brottslingar har åt skogen för mycket rättigheter.
 
P paralun skrev:
Jo låter oroväckande... så vad är då problemet?
Vill du utveckla din fråga?
 
F Falktjern skrev:
Vill du utveckla din fråga?
Jag blev inte klok på var hotbilden ligger?
 
Mycket tjafs om att gärningsmän skulle ma ner rättigheter än offer. Det är dumheter.
Men faktum är att efter avtjänat straff är man fri. Kontaktförbud är en restriktion som inte ska användas om det inte är motiverat. Om det är det vet ingen av oss här, vi har ingen information om vad som hänt och om det kvarstår något problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Mycket tjafs om att gärningsmän skulle ma ner rättigheter än offer. Det är dumheter.
Men faktum är att efter avtjänat straff är man fri. Kontaktförbud är en restriktion som inte ska användas om det inte är motiverat. Om det är det vet ingen av oss här, vi har ingen information om vad som hänt och om det kvarstår något problem.
Kontaktförbud är alltid motiverat om någon attackerar en annan person.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Det måste alltid göras en bedömning.
 
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. Det måste alltid göras en bedömning.
För det första: det motsäger inte vad jag sade.
För det andra, du kanske refererar till någon specifik instans? Jag refererar inte utanför min åsikt.
 
F Falktjern skrev:
Hur menar du, vill du förtydliga vad du menar med att var och en har rätt att behålla ”sina” grejor? Och hur kan man gå tillväga för att låta värdera lösöret?

Saklighet är bra, instämmer. Dock svårt ibland.

Nej, fuska tror och hoppas jag inte att någon ska göra. Det räcker mer än väl med brottslighet i den här saken. Jag hoppas med denna tråden få tips som håller sig inom lagens riktmärken.

De gemensamma inköp som kan komma på tal är om något brakar, vitvaror, fönster som blåser sönder, värmesystemet i deras attefallare eller annat djävulskap som kan drabba en fastighet.

Rådet från advokat har varit att fortsätta betala för kostnader precis som det har gjorts tidigare. Till exempel som för några år sedan (innan allt rullats upp) när ån svämmade över och de fick in vatten i hela källaren, då betalades det från deras gemensamma konto.

Förövaren har inga vänner kvar, men vad menar du att en sådan, eller en advokat, lämpligen får hjälpa till med?

Det var ett bra tips att kontakta firma som handlar med dödsbon för att få en värdering, det tackar jag dig för!

Det skulle också vara ett smidigt sätt att faktiskt bli av med grejerna. Dock får ju förövaren förstås tillfrågas innan något säljs.

Det kan de ofta vara ja.. Den typen av ”män”.

Vad menar du med samägandelagen? Hur kan den komma in i bilden?

Kontaktförbud söktes under häktningen, men advokat sa att det då blir hopplöst att göra bodelning. Men lär sökas senare, tack för rådet.

Tack för ditt svar.

Det finns många aspekter här och alla går inte att redogöra för, och är heller inte syftet med tråden.

Små eller stora belopp, jag vet inte. Har ingen kunskap i saken, det är bl.a därför jag söker tips/råd här. Betänk också att det inte alltid behöver handla om beloppens storlek, utan det kan handla om ett sätt att läka.

Vad jag personligen tycker och känner, är att det här kräket till människa gott kan få stå för så mycket som det bara är möjligt att få ut på laglig väg. Om man genom att agera på ett visst vis kan påverka processen åt önskvärt håll, så är det en vinst.

Om personen blir uppretad eller inte, det spelar ingen roll.

Varför tror du att marknadsvärdet skulle vara högre, än värderingen som mäklare gav nyligen?

Instämmer. Inte jag direkt, men min vän. Och som man frågar får man svar sägs det, ju mer man kan lära ifrån alla svar här, ju bättre innan man kontaktar juristen som jag

Det är möjligt att det kan bli en försäljning, det vet man inte vad som kan sitta i väggarna så att säga. Men som läget är nu så vill hon bo kvar.

Tack för ditt påpekande, stämmer bra att det är ett öppet forum. Förstår att du menar väl.

Men varför anser du att det är tunn is att ställa de frågor jag ställt?

Vill förtydliga igen, att jag inte är ute efter råd eller tips kring hur man begår brott. Ingen ska luras eller bli utsatt för brott här, hur hemsk man än har varit.

Tack, det här var intressant! Har du lust att utveckla? Menar du att det värdet som uppskattades i anslutning till skilsmässan ska vara gällande, oavsett om själva bodelningen skulle ske flera år in i framtiden?

Tack! Jag får nog ta och läsa genomgången igen.


Vi får hoppas på att rätten ser det med liknande ögon. Något blir det väl

Tack snälla!

Nej, sådana här as visar ingen hänsyn själva. Ingen alls.

Jag hoppas också på maximal ekonomisk utdelning, inom lagens råmärken, åter igen.

Ribban är lagd ja, av ”kalkonen”. Regler har inte tagits hänsyn till från den sidan.

Men i Sverige är vi trots allt och det är inte värt att smutsa ner sig som brottsoffer. Men att köra över fanskapet är vi många som vill.

Tack! Försäkringar har kollats upp till viss del.

Der här kan vara trådens mest värdefulla råd hittills om detta stämmer. Men kan det verkligen vara så jävla illa ställt..?

Hur ser man isf till att skadeståndet utges som enskild egendom..?
En skriftlig värdering från mäklare ger oftast rätt värde, dvs vad en försäljning vid just det tillfället skulle ge.
Ofta tar man istället in en Värderingsman från ett värderingsföretag vid bodelning.

Dessa brukar ge ett värde som är lägre än vad en försäljning skulle ge vid värderingstillfället och det var det jag skrev.
 
MultiMan
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att blidka honom och ta hänsyn till hans sårade känslor är exakt den positionen som de här psykopaterna försöker få dig att ta. Fall inte in i det. De vill skrämmas.
Jag förstår hur du tänker, men ett antal kvinnor mister livet varje år när männen från pågående eller tidigare relationer slår ihjäl dem. Utan att veta mer hade jag varit väldigt försiktig med att köra hårda linjen mot mannen.
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag förstår hur du tänker, men ett antal kvinnor mister livet varje år när männen från pågående eller tidigare relationer slår ihjäl dem. Utan att veta mer hade jag varit väldigt försiktig med att köra hårda linjen mot mannen.
Jag förstår din synpunkt också. Men den här mannen kommer ha ett stort hämndbegär bara av kränkningen han upplever när hon lämnade. Vad som avgör om någon slår ihjäl en kvinna är inte vem som fick TV:n. Det tror i varje fall inte jag.

Många kvinnor mister livet men många kvinnor (de flesta) lämnar dessa förhållanden utan att mannen hämnas på något sätt fysiskt i varje fall.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Att faktisk lura till sig saker är inte rätt varken rättsligt eller för att få mannen att acceptera det nya läget. Ge honom inget han faktiskt har rätt om.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.