F Falktjern skrev:
Men dessa hypotetiska 1.35, menar du att det då är den kvarboende som vid tvångsförsäljningen varit med vid budgivningen och bjudit upp dit?
Ja
 
F Falktjern skrev:
Men dessa hypotetiska 1.35, menar du att det då är den kvarboende som vid tvångsförsäljningen varit med vid budgivningen och bjudit upp dit?

För inte menar du väl att det om vid en tvångsförsäljning, av helt utomstående personer, skulle inkomma bud på 1.35, är den summa som den som önskar vara kvarboende ”får betala” hälften av för att lösa ut den andra ägaren?
Självklart är den som vill behålla huset med i budgivningen. Man är dessutom självklart öppen med att man som hälftenägare av huset är med och lämnar bud, vilket avskräcker många budgivare.

Tänk också på att om det finns lån på huset, så räknas dessa av från köpeskillingen innan man räknar ut vad man betalar. Så är det lån på 700 000 blir det bara 325 000 kvar att ge till exet.
 
F Falktjern skrev:
Men dessa hypotetiska 1.35, menar du att det då är den kvarboende som vid tvångsförsäljningen varit med vid budgivningen och bjudit upp dit?

För inte menar du väl att det om vid en tvångsförsäljning, av helt utomstående personer, skulle inkomma bud på 1.35, är den summa som den som önskar vara kvarboende ”får betala” hälften av för att lösa ut den andra ägaren?
Det är ju inte säkert att det behöver gå så långt som till tvångsförsäljning. Om det finns intresse från en part att köpa ut huset är det fördelaktigast för båda parter att enas om ett lämpligt pris, kanske någonstans mellan 1.35 och 1.5.
Problemen uppstår när parterna har vitt skilda uppfattningar om pris, eller en eller båda parter vill jävlas. Då springer advokatsnotorna iväg och båda parter förlorar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F Falktjern skrev:
Tack alla för era svar!

Fråga:

Vad händer om den fängslade begär att huset ska säljas, t.ex med samägandelagen som grund. Kan den som f.n bor i huset och önskar fortsätta göra så, motsätta sig detta och be om t.ex behovsprövning eller liknande (fel lagrum, men ni förstår nog) med avsikt att få bo kvar? Eller kan den fängslade motsäga sig detta och tvinga fram en faktisk försäljning, där den som nu bor där får delta i ev. budgivning osv..?

.
i skilsmässoansökan kan man begära kvarsittningsrätt

Enligt 11 kap 8 § ÄktB ska en bostad som omfattas av bodelning gå till den make som behöver den bäst

https://lawline.se/answers/vem-har-ratt-till-boendet-efter-skilsmassa

Tips på advokater
http://www.advokatsander.se/ elsa karlefors
https://www.sblaw.se/ minna boström
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
På det hela taget låter det som ett advokatproblem, och ett problem där det borde finnas en etablerad praxis.
F Falktjern skrev:
Om hon måste köpa ut honom från huset, så är det förstås i hennes intresse att få huset värderat så lågt som möjligt. Hur går man tillväga då?
Hade jag sett det här för en vecka sedan så hade jag kunnat fixa det. Min sista tamråtta gick bort, och förra veckan städade jag ur buren. Massor av råttpluttar att sprida i hela huset som bara hamnade blomrabatten. Men, du kanske känner någon annan råttägare?
O Orjan2 skrev:
i skilsmässoansökan kan man begära kvarsittningsrätt

Enligt 11 kap 8 § ÄktB ska en bostad som omfattas av bodelning gå till den make som behöver den bäst
Well, om ena parten har bostad ordnad av staten för många år framåt, så torde det vara uppenbart vem som inte behöver den...
 
T Troberg skrev:
Well, om ena parten har bostad ordnad av staten för många år framåt, så torde det vara uppenbart vem som inte behöver den...
Det är inte helt självklart faktiskt. Personer som sitter i fängelse ska ha nånstans att bo när de kommer ut, så de kan till och med få behålla en hyreslägenhet i åratal och få den betald av socialtjänsten. Men när det kommer till bodelning ska han ju isåfall ha råd att lösa ut henne, och DET betalar inte socialen.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte helt självklart faktiskt. Personer som sitter i fängelse ska ha nånstans att bo när de kommer ut, så de kan till och med få behålla en hyreslägenhet i åratal och få den betald av socialtjänsten. Men när det kommer till bodelning ska han ju isåfall ha råd att lösa ut henne, och DET betalar inte socialen.
Min poäng var snarare att om det diskuteras vem som behöver bostaden mest, så är frågan rätt så tydlig under omständigheterna.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min poäng var snarare att om det diskuteras vem som behöver bostaden mest, så är frågan rätt så tydlig under omständigheterna.
Ja, om det finns barn med i bilden KAN det vara det som har vårdnaden om barnen, men i annat fall kan det som sagt vara den som sitter i fängelse eftersom han kan behöva ha en ankarpunkt när han släpps ut. Men det kräver ju som sagt att han har råd också. Att behovet inte finns förrän han släpps ut är dock irrelevant.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, om det finns barn med i bilden KAN det vara det som har vårdnaden om barnen, men i annat fall kan det som sagt vara den som sitter i fängelse eftersom han kan behöva ha en ankarpunkt när han släpps ut. Men det kräver ju som sagt att han har råd också. Att behovet inte finns förrän han släpps ut är dock irrelevant.
Låt mig säga så här: Säg att han tilldelas huset av den anledningen.

Hur mycket av huset är beboeligt när han kommer ut tio år senare och huset har stått tomt, kallt, oövervakat och utan underhåll? Speciellt om ryktet börjar gå att det sår tomt, och varför...
 
Men är det verkligen så långt fängeslestraff som gäller?

Jag har (tyvärr) en yngre lite avlägsen släkting (kunde gärna fått vara mer avlägsen) som är lite andra sidan av en sådan här historia. Han har misshandlat alla kvinnor han träffat, förr eller senare, i vissa fall även deras barn. Han har suttit inne två ggr för detta, som mest två år (med sedvanlig tidig frigivning). Han brukar dessutom halvt slå ihjäl sina föräldrar med jämna mellanrum, men det har blivit glesare på senare år. Det har han aldrig dömts för, polisen har avrått dem från att göra formell anmälan ("vad tror ni händer när han kommer ut då?").


Kort sagt en skitstövel.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Låt mig säga så här: Säg att han tilldelas huset av den anledningen.

Hur mycket av huset är beboeligt när han kommer ut tio år senare och huset har stått tomt, kallt, oövervakat och utan underhåll? Speciellt om ryktet börjar gå att det sår tomt, och varför...
Alltså, i det här fallet kommer det ju inte att ske, eftersom det inte ingår i normen att få socialbidrag för ett hus man äger och eftersom han sannolikt inte kommer att ha råd att lösa ut henne. Jag ville bara påpeka att det inte är självklart att någon som sitter i fängelse bedöms inte ha behov av bostad utan tvärtom ofta bedöms ha högt behov. Men det gäller då rätten att behålla och få försörjningsstöd för en hyreslägenhet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Alltså, i det här fallet kommer det ju inte att ske, eftersom det inte ingår i normen att få socialbidrag för ett hus man äger och eftersom han sannolikt inte kommer att ha råd att lösa ut henne. Jag ville bara påpeka att det inte är självklart att någon som sitter i fängelse bedöms inte ha behov av bostad utan tvärtom ofta bedöms ha högt behov. Men det gäller då rätten att behålla och få försörjningsstöd för en hyreslägenhet.
Stödet för att kunna behålla en hyreslägenhet ska vara maximalt 6 månader. Jag säger ”ska vara” för det finns säkert något extremläge där det går att vrida till lagstiftningen, men det behöver nog vara väldigt speciella omständigheter för att det ska ske.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.