Letade upp lite gamla bilder från mitt stambyte.
När jag började bila upp så stod det mycket vatten i gropen och det steg hela tiden:

Vattenansamling i en grävd grop under ett stambytesprojekt, med synliga rör och uppbruten betong och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visade sig att dräneringen både var placerad för högt och det var även stopp på ett ställe så när jag började gräva på utsidan så flyttade sig vattnet dit istället:

Grävd grop med synligt stamrör och vattenansamling vid husgrund under renovering.
Skapa konto

Sen började det torka upp inne så jag kunde byta rören:

Nya gråa avloppsrör efter ett stambyte syns intill en gul vägg med gropen öppen för dränering.
Skapa konto

Du ska se att det kommer gå bra för dig!

D Daniel1986 skrev:
Mäter jag där rören sitter så har jag 1,6m. Det vatten som dräneringen inte hinner med kanske är det som jag får fram när jag gräver? Va in i nästa rum där jag bilat ur hela golvet. Samma nivå på marken där. Och vatten...
är det bara vänta & hoppas de drar tillbaka?
Gamla hus:( ser ut som min källare bytte rör , att det finns fukt under kan man inte göra så mycket åt ibland, jag grävde ur min på med tvättad makadam ,byggplast och betong .
Källare är källare dvs inget trägolv eller mattor, Bergo plast plattor i matkällare blev det hos mig.

D Daniel1986 skrev:
misstänker jag att dräneringen inte riktigt hänger med.
Jag tror tvärt om att din dränering hänger med. Titta på den bild P-Plats laddade upp i inlägg 19. Hade den inte hängt med hade du haft vatten betydligt högre upp och mycket mer vatten.

P-plats P-plats skrev:
Letade upp lite gamla bilder från mitt stambyte.
När jag började bila upp så stod det mycket vatten i gropen och det steg hela tiden:

[bild]

Det visade sig att dräneringen både var placerad för högt och det var även stopp på ett ställe så när jag började gräva på utsidan så flyttade sig vattnet dit istället:

[bild]

Sen började det torka upp inne så jag kunde byta rören:

[bild]

Du ska se att det kommer gå bra för dig!

Tack för bilder! Lyste med fick lampan ner i dränering brunnen! Längst ner ser det ut att vara typ 2dm vatten. Alltså under där rören kommer in i brunnen! Ska det vara så?

Ja det skall stå vatten under nivån på utgående rör. Detta fungerar som sandfång.

Bilder på brunn och inkoppling (dagvatten på bilden men visar principen.

• Flexibel dräneringsbrunn med sidoutlopp och röd tätning illustrerar principen för ett sandfångsystem.
    Skapa konto
  • Schematisk illustration av en dräneringsbrunn med pump och anslutet sandfång där vatten nivån är under utgående rör.
    Skapa konto
B bomm skrev:
Ja det skall stå vatten under nivån på utgående rör. Detta fungerar som sandfång.

Bilder på brunn och inkoppling (dagvatten på bilden men visar principen.

Okej! Så det är en botten i brunnen? Så mitt problem försvinner inte om jag suger ur det vattnet?

Svårt att se kanske? Men detta är den enda brunn jag har!

• En brunnsöppning i centrum av en brun yta, omgiven av repor och fläckar.
    Skapa konto
  • Öppen brunn i marken med synliga insidan och vatten, omgiven av löv och snö, med en persons fötter synliga.
    Skapa konto
Inget ovanligt att finna vatten under källargolvet. Avloppsrör kan ligga rätt djupt ner under sulan.

Såhär såg det ut när jag bytte rör. Hyrde en pump under tiden som jag höll på
Uppgrävt källargolv som visar bytte av avloppsrör med vattenansamling och en pump i arbete.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.