5 422 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Blött i marken vid stambyte?
harry73 skrev:Det stämmer, men det viktiga ordet är drar. Det blir alltså undertryck och vattnet kan inte rinna ut ur materialet. Här ser man en vattenpöl, och då är det grundvatten och inte kapilärt vatten. Men grundvattenspegeln är inte lika plan som en öppen vattenyta.
Regnar det eller smälter snön, kan det ta lång tid innan grundvattennivån hos dig är på samma nivå som hos grannarna, och är marken på andra sidan tomten ännu högre, kan vattnet komma därifrån och då blir det kanske aldrig lika lågt som hos grannarna
Okejokej! Medans jag håller på med detta, är det pumpa bort vattnet som gäller under tiden? Ja måste ju gräva mig in under röret för att komma åt att såga av det.
Så detta vatten har inget med att snön smälter? Har vart jätte tort och fint hela vintern. (Tidigare ägare hade börjat bilat upp för stambyte)
Är det dum årstid att göra detta jobb?
P-plats skrev:
Jag har testat tömt allt vatten nu och ska se. Men gräver jag kommer de mer vatten. Känns sjukt skumt? Och inte bra.
Förta veckan va de super tort. Sen börja snön tina och nu detta.
Känns som att de borde ju rinna undan vart efter eftersom de vart tort å fint innan!
P-plats skrev:
Precis så där ser det ut. Sen går ju avloppet ut under isodrän plattan. Frågan är ju då. Gräver jag ur runt avloppet så kommer det fyllas med vatten? Men de stiger inte mer än så? Vill ju inte fylla källaren med vatten.
Att vattennivån skulle stiga över dräneringen bara för att du gräver mer ser jag som ytterst osannolikt...D Daniel1986 skrev:
P-plats skrev:
Okejokej. Jag tömde på vatten mitt på dagen. Sen kollade jag nu. Ganska precis lika igen. Då är det det som är nivån under dräneringen misstänker jag. Och det är ca 3cm nedanför plattan. Borde väl inte bli ett problem sen när men ska fylla igen & gjuta?
D Daniel1986 skrev:
3dm ska det stå. Inte 3 cm
Om vi förutsätter att dräneringen ligger på den nivån och fungerar som det är tänkt så är det bara till att byta rören, fylla med makadam och gjuta.D Daniel1986 skrev:
Så länge dräneringen fungerar så skall det inte vara nåt problem.D Daniel1986 skrev:
Höjden på dräneringen bestämmer nivån på vattnet enligt P-plats bild.
Stickan
Stickan56 skrev:
Då låter jag det vara någon dag & ser om vatten nivån ändrar sig nåt. Som jag kunnat mätt så är dräneringen & vatten nivån i samma höjd nu! Får se imån om det höjts nånting! Tusen tack för bra svar!
P-plats skrev:
Okejokej. Då hoppas jag på att den fungerar som den ska. Är ju utfört av seriös firma & för några år sedan. Så jag hoppas dom gjort rätt! Får se imån om vatten nivån har ändrats nåt! Tusen tack för bra svar!
I och med den snabba snösmältningen tror jag det är som värst just nu men att din dränering gör sitt jobb och leder bort vattnet. Det är nog inte omöjligt att det sjunker undan rätt snart. Hade det varit mitt hus hade jag varit lugn.
Ska du bila bort all betong och isolera eller bara byta avloppstammarna? Om all betong ska bort har du ju 3dm tillgodo som borde räcka till kapilärbrytande skikt och isolering.
Ska du bila bort all betong och isolera eller bara byta avloppstammarna? Om all betong ska bort har du ju 3dm tillgodo som borde räcka till kapilärbrytande skikt och isolering.
P proffsrik skrev:I och med den snabba snösmältningen tror jag det är som värst just nu men att din dränering gör sitt jobb och leder bort vattnet. Det är nog inte omöjligt att det sjunker undan rätt snart. Hade det varit mitt hus hade jag varit lugn.
Jag ör helt ny med hus, så man oroar sig nog väldigt mycket i onödan. Det har som sagt tinat bort ca 3dm snö bara igår & idag. Eftersom allt detta började när snön började smälta misstänker jag att dräneringen inte riktigt hänger med. Går det att kolla så den funkar? Eller måste man gräva upp utsidan då?