148 013 läst · 543 svar
148k läst
543 svar
Blivit stämda pga ”fel i badrum i nyrenoverad bostadsrätt. Dolt fel?
Undrar också hur det har gått?
TS har inte varit inloggad sedan 24 Januari
Allvetare
· Västra götaland
· 9 112 inlägg
Den domen hade man velat se...
Stannade ni i tingsrätten eller?
Stannade ni i tingsrätten eller?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Gick ni in i tingsrättsförhandlingen med att ni skulle betala den summan? Eller bestred ni helt fel i varan?N Nina Sol skrev:
Stor skillnad på var tingsrätten kan döma beroende vad ni s a s gick med på att målet handlade om. Om det bara handlade om med hur stor summa ett fel som båda parter är överens om ska kompenseras med respektive om det är tvistigt att ni alls har ansvar som säljare.
Jag undrar precis samma sak som Claes - vad handlade målet om mer exakt?Claes Sörmland skrev:Gick ni in i tingsrättsförhandlingen med att ni skulle betala den summan? Eller bestred ni helt fel i varan?
Stor skillnad på var tingsrätten kan döma beroende vad ni s a s gick med på att målet handlade om. Om det bara handlade om med hur stor summa ett fel som båda parter är överens om ska kompenseras med respektive om det är tvistigt att ni alls har ansvar som säljare.
Moderator
· Stockholm
· 52 390 inlägg
Frågan är ju vad som hade hänt i rätten om det inte hade funnits ett erbjudande från er om att betala.
Nu har jag bara skummat igenom de sista typ 300 inläggen, men jag uppfattar att det utöver de ursprungliga påstådda felen även var fråga om en dold rörskarv i väggen. Den är väl ev. ett "riktigt" problem. Jämfört med de första anmärkningarna.
Nu har jag bara skummat igenom de sista typ 300 inläggen, men jag uppfattar att det utöver de ursprungliga påstådda felen även var fråga om en dold rörskarv i väggen. Den är väl ev. ett "riktigt" problem. Jämfört med de första anmärkningarna.
Jag tror, återigen med betoning på tror, att dömda till att betala är fel uttryck här. Snarare att rätten såg en enkel väg ut att tilldela käranden den summa ni erbjöd för att bli av med problemet. Precis som hempularen skriver hade det varit intressant att veta hur rätten ställt sig om det inte fanns ett erbjudande om ersättning på bordet och båda parter hårdnackat höll på sin rätt.