smh
Okarlsson Okarlsson skrev:
va-rådgivning rekommenderade att inte köra förbränning. Drar enligt dom mycket el och luktar. Vad är din erfarenhet?
Jag har haft mulltoa inomhus men bytte ut den mot förbränningstoalett förra året. Den enda lukten är att det kan lukta lite bränt utomhus (alltså typ som om du skulle ha en brasa igång) vid förbränningen, men det är inte mycket. Däremot stämmer det att den är dyr och drar en jäkla massa el.

Jag är nöjd med mitt köp, men använder den mest på vinterhalvåret. På sommaren gäller utedass + guldkannan (en kombinerad vattenkanna + potta - mycket praktiskt!). Men som flera skrivit i tråden: absolut separering på dasset så att det inte luktar. Dessutom en separat papperskorg för kisspapper (annars fylls tunnan upp fort) och en ejektortank (en tank där kisset samlas som du sen kopplar vattenslangen till och vattnar ut i rabatterna).

Sen rekommenderar jag en diskbänk utomhus (om ni inte redan har det). Helst med tak ovanför så att disken torkar även vid regn (i brist på tak, slå upp ett stort parasoll eller liknande). Dra dit en vattenslang från kranen så att du har kallvatten, och så en (stor) vattenkokare inomhus för varmvattnet. Köp miljövänligt diskmedel och dra "avloppet" direkt ut i rabatten bara.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
smh smh skrev:
Jag har haft mulltoa inomhus men bytte ut den mot förbränningstoalett förra året. Den enda lukten är att det kan lukta lite bränt utomhus (alltså typ som om du skulle ha en brasa igång) vid förbränningen, men det är inte mycket. Däremot stämmer det att den är dyr och drar en jäkla massa el.

Jag är nöjd med mitt köp, men använder den mest på vinterhalvåret. På sommaren gäller utedass + guldkannan (en kombinerad vattenkanna + potta - mycket praktiskt!). Men som flera skrivit i tråden: absolut separering på dasset så att det inte luktar. Dessutom en separat papperskorg för kisspapper (annars fylls tunnan upp fort) och en ejektortank (en tank där kisset samlas som du sen kopplar vattenslangen till och vattnar ut i rabatterna).

Sen rekommenderar jag en diskbänk utomhus (om ni inte redan har det). Helst med tak ovanför så att disken torkar även vid regn (i brist på tak, slå upp ett stort parasoll eller liknande). Dra dit en vattenslang från kranen så att du har kallvatten, och så en (stor) vattenkokare inomhus för varmvattnet. Köp miljövänligt diskmedel och dra "avloppet" direkt ut i rabatten bara.
Jättebra tips, tack!

Menar du stor vattenkokare som i typ: https://www.hembryggeriet.se/coobra...T7KHNlckpclBhSMlFBYZrW0ME7TThis4aAjKGEALw_wcB
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Finns även isolerade kärl med tappkran ifall man vill ha varmvatten tillgängligt utan att ha beredaren på.

En orange IGLOO vattendispenser med vit lock och en svart pump. Storlek: 10 Gallon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S Totte_S skrev:
Finns även isolerade kärl med tappkran ifall man vill ha varmvatten tillgängligt utan att ha beredaren på.

[bild]
smart! Kanske bättre med liten vattenkokare och en sån, så kör man lagom varmt i den för disk, händer osv.
 
smh
Hehe, när jag skrev "stor" så menade jag en på typ liter. Det brukade räcka till en normalstor disk (man blandar ju ut med kallvatten), och var det mycket att diska fick man värma i två omgångar.
 
  • Haha
Okarlsson
  • Laddar…
smh smh skrev:
Hehe, när jag skrev "stor" så menade jag en på typ liter. Det brukade räcka till en normalstor disk (man blandar ju ut med kallvatten), och var det mycket att diska fick man värma i två omgångar.
Jag blev för övertaggad på stora maskiner :rofl:
 
Totte_S
Köp ett bryggverk så kan du göra lite öl också - win win för alla!
 
  • Älska
Okarlsson
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
va-rådgivning rekommenderade att inte köra förbränning. Drar enligt dom mycket el och luktar. Vad är din erfarenhet?
Vi har en cinderella tror dom är på 2000W och dom bränner minst i 30 min.
Luktar lite brändplast när själva påsen brinner upp annars är det luktfritt om katalysatorn mår bra dvs.
Har fått byta värmeslinga på den efter 5 år..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vi har en cinderella tror dom är på 2000W och dom bränner minst i 30 min.
Luktar lite brändplast när själva påsen brinner upp annars är det luktfritt om katalysatorn mår bra dvs.
Har fått byta värmeslinga på den efter 5 år..
Hur ofta bränner den? Känns som det borde ta mer än 30 min att förkolna en bajskorv :thinking:
 
nikasp
B Bongtor skrev:
Finns bra campingdusch att använda på biltema. Värm vattnet i kastrull och häll över i en hink och duscha i det fria.
Kissa gör man i naturen och dasset går väl att använda? Peta bara ut högen när den börjar bli för hög…?
Den där handduschen som säljs lite överallt för typ 300 är verkligen suverän. Otrolig komforthöjning att kunna ta en varm dusch och batteritiden är toppen.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Likt denna? [länk]
Kanonbra den där
 
nikasp
Okarlsson Okarlsson skrev:
Likt denna? [länk]
Precis den. Finns många varianter i butik och på nätet. Har en bekant som alltid ska vara värst som värmer en hel tunna vatten. Jag brukar värma vatten i 38 liters latrinkärl, får fler än vi gör av med och de går att köra runt i skottkärra.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
va-rådgivning rekommenderade att inte köra förbränning. Drar enligt dom mycket el och luktar. Vad är din erfarenhet?
Ja dom drar rätt mycket el. Påsarna kostar en krona styck (Cinderella) så visst blir det en slant på en sommar. Lukt kan det kännas direkt när förbränningen har startat men bara utomhus från "skorstenen". Inne känns inget.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är slöseri med energi att bränna skiten. Här i trakten är de flesta sommarstugorna utan rinnande vatten och ett helt vanligt enkelt utedass fungerar bra.
Man fyller på med litet bark eller sågsån eller torv eller vad man nu råkar ha hemma så blir det betydligt mindre flugor.
Själva skithuslåren skall vara av hyvlat granvirke. Gran är lättare att hålla rent och kyler inte arslet på vintern lika illa som andra träslag.
Jag bodde i en stuga med utedass under arbetsveckorna i över ett år så jag vet ungefär vad jag talar om.

Min erfarenhet är att utedass fungerar bra ned till -15 grader. Det går för sig ned till -20 eller -25 men sedan blir det för kallt. Därför är det bra att ha ett rostfritt skitämbar med fot att ta till när det är riktigt kallt eller när man är uppe och pissar mitt i natten och inte vill klä på sig vinterkläderna.
 
  • Haha
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.