bonnier bonnier skrev:
De flesta verkar anta att förhållandet kommer att vara tidsbegränsat, och att det finns en tidpunkt där respektive part kan göra ett bokslut för att vad man tjänat/förlorat på det.
Ja det verkar tyvärr rätt rimligt givet de ekonomiska upplägget som diskuteras här.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Säkra huset som din enskilda egendom juridiskt, dela på driftkostnaderna. De pengarna ni sparar sätter ni varsin i kapitalförsäkring / indexfond. Blir snabbt pengar av det.
Varför det.
På viket sätt är huset samboegendom?

Vad som är driftskostnader kan man definitivt diskutera, likaså vad som är en rimlig fördelning. Men man ska komma ihåg en sak till - i de flesta större orter har en hyresrätt ett värde. Om den blivande sambon har en bra hyresrätt i ett område där det är svårt att få en sådan så tar hon en risk att lämna den - om förhållandet ta slut lär hon behöva lämna huset direkt och kan då få svårt att få tag på en ny bostad.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad som är driftskostnader kan man definitivt diskutera, likaså vad som är en rimlig fördelning. Men man ska komma ihåg en sak till - i de flesta större orter har en hyresrätt ett värde. Om den blivande sambon har en bra hyresrätt i ett område där det är svårt att få en sådan så tar hon en risk att lämna den - om förhållandet ta slut lär hon behöva lämna huset direkt och kan då få svårt att få tag på en ny bostad.
Fast det vet vi ju inte, och det är är ett medvetet val att lämna den och inte köpa in sig.
En hyresrätt har inget värde mer än för fastighetsägaren.
Hur skulle värde räknas ut, pris /kvm baserat på aktuella priser på svarta marknaden?

Jag menade inte att de två skulle räkna på det - bara att påpeka att det faktiskt inte bara är fördelar med att "bli inneboende". Man lämnar ett tryggt boende för ett mycket otryggt sådant.
Och som boende i Stockholm ser jag det som absurt att säga att en hyresrätt bara har ett ekonomiskt värde för ägaren av fastigheten.

1 16386 skrev:
Jag menade inte att de två skulle räkna på det - bara att påpeka att det faktiskt inte bara är fördelar med att "bli inneboende". Man lämnar ett tryggt boende för ett mycket otryggt sådant.
Och som boende i Stockholm ser jag det som absurt att säga att en hyresrätt bara har ett ekonomiskt värde för ägaren av fastigheten.
En hyresrätt har ett bruksvärde absolut men om man bortser från det hur räknar man ut eller sätter det ekonomiska värdet?

Redigerat:
S
S S009ov skrev:
Nej men vuxna människor pratar om ekonomi och verkar som många tycker att det är okej att man ska försörja sin sambo eftersom jag endå skulle ha haft utgifterna.
Lek lite med tanken att hon går 10000 plus i månaden när hon säger upp sin lägenhet medans du fortsätter att betala för boendet som ni bägge har glädje av.
Vad ligger det sunda i det? Den ena har plötsligt 120000 mer att leva för medans den andra får kämpa med att få det att gå runt. I de bästa av världar så skjuter den rika till pengar till den fattige men bättre att prata om det innan och hitta en balans.
Därav frågan vad bör en sambo betala för boende?
du har köpt ett hus för 1 miljon som nu är värt 2.7. Lägg av för fan, du ska inte ens vara sambo om du är såhär småsint. Du har gjort ditt livs bästa affär och är miljonär, o du pratar om att debitera din sambo ett par tusenlappar så att ni ”båda går plus”. Behöver du verkligen gå ännu mer plus under er ”prövotid”??

Som någon skrev tidigare, jag är också villig att sätta pengar på att ni inte är sambo om 5 år.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
Staffans2000
S S009ov skrev:
. Den dagen hon fick högre lön så drog hon för kunde inte tänka att försörja mig.
Det är nog ett önsketänkande från din sida.

Staffan

• Gilla
  • Haha
Nissens och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag tycker att någon annan ska inte bara glida in och ta över det som du själv byggt upp under så lång tid.

Jag hade föreslagit att sambon betalar halva drift plus en symbolisk summa för underhåll.

• Gilla
helixa och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tung läsning en söndagsmorgon:thinking:
Vad är det man ska begrunda?
Läs punkten 8-15.

Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det verkar tyvärr rätt rimligt givet de ekonomiska upplägget som diskuteras här.
Tyvärr är alla förhållanden tidsbegränsade så det är inget konstigt med det. Den ena partnern dör om inte annat oftast före den andra.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Räntekostnad är inte en förutsättning för att kunna bo i ett hus. Du blandar ihop kostnaden för ägande och kostnaden för drift.

Jag förstår dock att räntan ses som en kostnad för den som äger huset men med samma logik (betala för någon annans investering), så borde kapitalkostnaden/”räntekostnaden” drabba den som flyttar in oavsett huruvida det finns lån på fastigheten eller inte. Där någonstans tycker jag att man resonerar felaktigt i en relation.
Jag tar gärna ett lån av dig utan ränta isåfall :love: för ingen bank jag pratat med har gått med på att låna ut pengar gratis. Inget lån inget hus.

Mikael_L
P Pin skrev:
Är det bara ditt hus ni ska dela, inte äta tillsammans i köket? En äter nudlar och en oxfilé? :surprised:
Exakt, tänkte samma sak när jag läste det.
Ska de äta vid olika tider, eller på olika platser, eller ska en sitta med oxfilén och den andra med nudlarna och försöka föra ett vanligt samtal...? :cool:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
A Andy78 skrev:
Varför det.
På viket sätt är huset samboegendom?
Man kan väl säkra det juridiskt ändå, så det inte blir något tokigt sen som man inte tänkte på eller insett.
Jag håller med dig dock, så länge de inte gifter sig borde det vara enskild egendom. Däremot har jag för mig att vem som måste flytta ifrån det kan bli lite hursomhelst ifall de får barn ihop.

Staffans2000
A Alexn72 skrev:
Inget lån inget hus.
Jodå. Man kan ha sparat pengar och därför köpa huset kontant.

Staffan

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.