76 879 läst · 543 svar
77k läst
543 svar
Bli med sambo.....
Medlem
· Västmanland
· 113 inlägg
Räntekostnader är i högsta grad en kostnad, inte en utgift. Att man ska stå för räntan på grund av "eventuell" värdeökning är en dålig idé. På sikt slits även allt som ger en underhållskostnader, avskrivning på tak,badrum, kök m.m.
Ponera att jag köper en stor bostadsrätt på 20mkr som har en lokal i bottenplan som föreningen hyr ut för att täcka avgiften i sin helhet. Driftkostnaden blir i så fall på sin höjd elräkningen och hemförsäkringen.
Halva boendekostnader är att betala halva räntan, på husets värde i sin helhet, halva driftskostnader där även avskrivningar ingår. Vill (och får) hon köpa in sig i huset är det bäst i längden, då tar hon även del av risken för värdeminskning eller chansen för värdeökning.
Ponera att jag köper en stor bostadsrätt på 20mkr som har en lokal i bottenplan som föreningen hyr ut för att täcka avgiften i sin helhet. Driftkostnaden blir i så fall på sin höjd elräkningen och hemförsäkringen.
Halva boendekostnader är att betala halva räntan, på husets värde i sin helhet, halva driftskostnader där även avskrivningar ingår. Vill (och får) hon köpa in sig i huset är det bäst i längden, då tar hon även del av risken för värdeminskning eller chansen för värdeökning.
Problemet med det är att varje år hon bor med dig förlorar hon en värdestegring i en presumtiv bostad som hon borde skaffa sig istället för att flytta in till dig. Ingen borde bo i hyresrätt, alla borde bo i eget boende. Det är den enda rimliga pensionsförsäkring vi kan skaffa oss.S S009ov skrev:Japp vi hade ungefär samma lön och splittade på den ekonomiska vinsten av att bli sambo dvs vi bägge fick lika mycket bättre ekonomi och kunde med överskottet göra många roliga saker tillsammans som hade varit omöjligt om "vinsten" bara hade tillfallit henne.
Vad är problemet med det?
Jag har tillsammans med den kvinnan skapat en extra "inkomst" på ca 8000 och den delade vi lila.
Medlem
· Västmanland
· 113 inlägg
I Japan har bostadspriserna sjunkit år efter år i 30 års tid. I många länder har de inte återhämtat sig efter 2008. Att lägga pensionssparandet I en bostad är som att köpa sig all in i ett enda bolag på börsen.D Dr Jumping Jack skrev:
Att få ersättning för underhållskostnader innebär samtidigt att den betalande parten får inflytande, dvs viss bestämmanderätt över vad som skall utföras och hur.A August Eriksson skrev:Räntekostnader är i högsta grad en kostnad, inte en utgift. Att man ska stå för räntan på grund av "eventuell" värdeökning är en dålig idé. På sikt slits även allt som ger en underhållskostnader, avskrivning på tak,badrum, kök m.m.
Jag är inte säker på att TS är beredd på att överlåta detta inflytande till sambn.
Du skall inte skänka bort någonting. Du behåller ju hela värdestegringen. Du skall nöja dig att dela den rena driftkostnaden (inte renovering ränta osv) på 2 och låta henne betala hälftenS S009ov skrev:Så då ska jag skänka hälften av allt jag äger till en sambo bara för att jag har sett över min ekonomi? Hur gör jag om hon drar?
Då står jag där med min tvättade hals....
Förutsättningarna är att hon inte vill/kan köpa in sig.
Hon har kanske gjort andra priotieringar i sitt liv och brännt sina pengar på nöjen istället för tryggheten i ett eget boende. Om hon inte föyttat in så skulle hon haft kvar sin hyra.
Men lek med tanken att jag bott i en hyresrätt och hon sagt upp sin hyresrätt och flyttat in hos mig. Hur stor del av hyran tycker du då att det är okej att hon betalar?
Medlem
· Västmanland
· 113 inlägg
Fast det får hon väl inte? Ta ett vanligt tak för 150" som exempel, 30 års livslängd ger en månadskostnad på 416:-. När det är dags för byte är valet fortfarande i högsta grad ägaren, även om man givetvis ska lyssna på sin sambo. Bor man i hyresrätt betalar man för taket, men vet inte ens när det är dags för byte.B Boende45 skrev:
Medlem
· Västmanland
· 113 inlägg
Om det är ett nybyggt hus med en driftkostnader på 15" om året, ska sambon då endast betala 600:- i månaden även fast räntekostnader ich avskrivningar innebär det tiodubbla?D Dr Jumping Jack skrev:
Fallet beskriver INTE boende i hyresrätt.A August Eriksson skrev:Fast det får hon väl inte? Ta ett vanligt tak för 150" som exempel, 30 års livslängd ger en månadskostnad på 416:-. När det är dags för byte är valet fortfarande i högsta grad ägaren, även om man givetvis ska lyssna på sin sambo. Bor man i hyresrätt betalar man för taket, men vet inte ens när det är dags för byte.
Om t e x badrummet behöver renoveras till en kostnad på 150 tkr, ska då Sambon som inte är ägare stå för halva kostnaden, antingen ”up-front” eller utslaget som en månadskostnad utan att ha något inflytande hur det nya badrummet ska se ut, ha för inredning mm?
När jag och min sambo flyttade ihop för 6år sedan i hans dåvarande hus betalade han sin amortering själv så om vi vid en eventuell separation så skulle ju jag få flytta och inte ha något med huset att göra.
Däremot delade vi på räntan samt driftkostnaderna.
Däremot delade vi på räntan samt driftkostnaderna.
Det här borde vara tillräckligt för TS att förstå att det finns olika åsikter i frågan och om TS värderar sin relation så borde han ha en försiktig framtoning i frågan och ta diskussionen med sin sambo. Jag hade inte velat riskera min relation för 250 kr/mån (eller något annat belopp heller för den delen).
Ja, om sambon inte har ägarandel i fastigheten. Observera att vi endast diskuterar boendekostnaden. Om sambon t ex har avsevärt högre inkomst än TS, bör denna stå för en högre andel av andra gemensamma kostnader, som t ex mat, transporter mm.A August Eriksson skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Har ni övervägt att köpa något gemensamt om hon/han verkligen är the one? Tänker mig att du med 20 år i huset har boat in dig rejält.
Den här sparformen visar i den här situationen att det inte är en helt smidig lösning. Så vill du komma på rätsida med detta så kanske du får fundera på om det är rätt sparform att använda för att säkra din pension. Hur ser plan B ut när du nått pensionsålder?
Det kanske är bättre att båda säljer och att du investerar din vinst i ex fonder? Viss del av vinsten går ni i med i ett gemensamt boende. Då får ni även en fördel av att boendet kommer bli ert gemensamma och undviker således att hon/han bor hos dig i dina grejer. Det är nog rätt svårt att flytta in hos någon som boat in sig så länge och få det att känna som sitt eget. Likväl som du ska känna att det är hans/hennes.
Den här sparformen visar i den här situationen att det inte är en helt smidig lösning. Så vill du komma på rätsida med detta så kanske du får fundera på om det är rätt sparform att använda för att säkra din pension. Hur ser plan B ut när du nått pensionsålder?
Det kanske är bättre att båda säljer och att du investerar din vinst i ex fonder? Viss del av vinsten går ni i med i ett gemensamt boende. Då får ni även en fördel av att boendet kommer bli ert gemensamma och undviker således att hon/han bor hos dig i dina grejer. Det är nog rätt svårt att flytta in hos någon som boat in sig så länge och få det att känna som sitt eget. Likväl som du ska känna att det är hans/hennes.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Såg nu att det var en hon så glöm det jag skrev om han/hon..
Och varför skulle inte sambon kunna påverka hur badrummet skall se ut??? Det låter ju helt befängt!B Boende45 skrev:Fallet beskriver INTE boende i hyresrätt.
Om t e x badrummet behöver renoveras till en kostnad på 150 tkr, ska då Sambon som inte är ägare stå för halva kostnaden, antingen ”up-front” eller utslaget som en månadskostnad utan att ha något inflytande hur det nya badrummet ska se ut, ha för inredning mm?
Jag äger huset jag och min sambo bor i, men självklart väljer vi tillsammans allting, inredning, ombyggnad, trädgård mm.
Vi bor ju tillsammans.