J Jotsat skrev:
Vår besökare låg i ett hörn utanför garaget bakom krukor och bråte. Vi skulle spraya där den brukade ligga och vila. De tål tydligen inte lukten något bra och lägger sig då någon annanstans.

Jag skulle ha dubier, även om det säkert skulle bli så ändå, att spraya ner i ett gryt den är instängd i och inte vågar ta dig ur, men heller inte står ut med att vara kvar. Ännu större samvetskval om det var kullsäsong och ungarna fick behandlingen. Men som sagt, det känns ändå som ett hyfsat humant alternativ
Man kanske kan spraya runt altanen på den sida där jag gissar att den går in/ut? Nej spraya ner i grytet känns inge bra. Och jag vet inte var öppningen är ändå.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tänk om man kunde lösa problemet med slynglarna som slår isönder busskurerna på samma behändiga vis.
Vad får dig att misstänkta att du välsignats med dessa trevliga varelser (altså, inte vandalerna, utan de fyrbenta knubbisarna)?

Staffan

P.S.
Lite förhastat tryckte jag på "Kycklings" gilla knapp.
Kan man ogilla sitt eget gilla?
Vet inte om man kan göra sitt "gilla" ogiltigt men jag noterar att du vill ha det ogjort.:)
Vill också förtydliga att svaret inte var helt allvarligt menat då även jag i grunden är en djurvän. Men jag har också sett vad en grävlingfamilj kan göra med en stenfot på ett gammalt hus.

G Grävling15 skrev:
Ja staketet är mer som en metal spärr för att hundarna inte ska få lust att springa efter vilt, och går enkelt att trycka bort lite av nätet med handen.

Vi har inga fruktträd på vår tomt men bara ca 50m bort ligger ett semi-övergivet sommarhus där rådjuren går hela dagarna. Så jag gissar att det finns massa godsaker på den tomten.

Du tror inte att man kan lyckas skrämma bort dom med ljud och dofter typ? Läste att starkt parfymerade trasor kan funka.
Jag har flyttat bort ca 10- talet grävlingar som varit pà ungefär samma ställen som du beskriver.
Inte i nàgot fall har det hjälp med att än fälla och sedan lyfta bort fällan till bil och köra ut den i skogen.

Ni bor ju redan i stugan med diverse ljud, sedan har ni hundar som för grävlingen är värre än nàgot som luktar illa. Jag tror tyvärr inte alls poa ljud och lukt kommer att hjälpa.
En grävling vandrar lätt 1-2 km enkel väg för att komma till ett bra matställe sà det finns nog gott om mat runt omràdet - inte bara hos din granne som ligger 50 m bort.

Z zeb411 skrev:
Jag har flyttat bort ca 10- talet grävlingar som varit pà ungefär samma ställen som du beskriver.
Inte i nàgot fall har det hjälp med att än fälla och sedan lyfta bort fällan till bil och köra ut den i skogen.

Ni bor ju redan i stugan med diverse ljud, sedan har ni hundar som för grävlingen är värre än nàgot som luktar illa. Jag tror tyvärr inte alls poa ljud och lukt kommer att hjälpa.
En grävling vandrar lätt 1-2 km enkel väg för att komma till ett bra matställe sà det finns nog gott om mat runt omràdet - inte bara hos din granne som ligger 50 m bort.
Det är ett passivhus från ~2012 så jag tror egentligen det är rätt tyst under altanen. Inga barn i den åldern och hundarna ligger mest tysta och solar på altanen. Däremot håller jag med om att det är konstigt att den vill bo mitt i hundarnas revir.

Kommer en jägare flytta dem då eller bara skjuta direkt?

@zeb411 och om man sätter upp en fälla, hur vet man när grytet är tomt och att det inte finns ungar kvar?

Grävlingar är skadedjur som tar fåglar, ägg och ungar från andra djur. Jag skulle låtit skjuta dom.

D docboy skrev:
Grävlingar är skadedjur som tar fåglar, ägg och ungar från andra djur
Du menar precis som människor då? ;)

• Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
:D Önskar att jag kunde ta bort hararna på min tomt som förstör allt.
Håller på att ta jaktlicens. :devilish:

D docboy skrev:
Grävlingar är skadedjur som tar fåglar, ägg och ungar från andra djur. Jag skulle låtit skjuta dom.
Det är väl massor av djur som gör det? Rävar exempelvis. Jag tänker att de är del av ett ekosystem.

Jag flyttade till landet för att vara nära naturen och då blir det ytterst kontraproduktivt att skjuta av de djur som bor här. Hade jag inte haft hundar så hade vi ju aldrig ens märkt att de bodde under altanen.

• Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Du vill vara nära naturen men inte ha grävlingar under altanen? Flytta till tätort då så djuren kan bo kvar. Problem löst.

D docboy skrev:
Du vill vara nära naturen men inte ha grävlingar under altanen? Flytta till tätort då så djuren kan bo kvar. Problem löst.
Det är som sagt inte mitt hus och därmed inte jag som bestämmer om de får bo kvar eller inte.

Vad för dofter skall man testa med då? Parfymerat diskmedel? Tvål? Det finns ingen risk att de försöker äta upp det?

Men på riktigt??? Skulle du fortsätta äta diskmedel eller en tvål när du kände smaken?

Jag hade provat typ pepparspray. Prova blanda cayenpeppar/habanero/svartpeppar med nån liter vatten och spraya typ överallt. Om det är torrt och bökar i jorden så lär de utan tvekan flytta på sig.

Ja @docboy. Helt på riktigt. Du får gärna hata grävlingar om du känner så, men om mitt mål är att den ska leva så skulle det vara fruktansvärt dumt att hälla ut något som den kan dö av. Ellerhur? Om du vet vilka mängder diskmedel som förgiftar en grävling så får du mer än gärna dela med dig.

Nu har jag hur som helst hårsprayat runt utgångarna och hällt ner bubbelbad i springorna :D det lär ju vara ofarligt.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Min pappa har lyckats bli av med grävlingar genom att placera lampor i husgrunden och en radio med P4 Uppland. Grävlingar gillar inte ljus och ingen gillar SR P4. De flyttade helt enkelt därifrån inom några veckor.

• Gilla
Magnus E K och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.