71 478 läst · 82 svar
71k läst
82 svar
Bli av med grävling - alla tips!
Sida 1 av 6
Hej,
Har smygläst på forumet länge men inte skrivit något tidigare. Vi bor sedan flera år tillbaka i ett hus som vi hyr.
Nu misstänker jag att vi har grävlingar under altanen. Problemet är att jag inte ser ingången till grytet. Vi kommer byta boende i juni och jag vill med alla medel undvika att ägaren skjuter grävlingarna. Behöver därför tips på hur jag får dem att lämna självmant, och hur vet jag när de flyttat?
Har smygläst på forumet länge men inte skrivit något tidigare. Vi bor sedan flera år tillbaka i ett hus som vi hyr.
Nu misstänker jag att vi har grävlingar under altanen. Problemet är att jag inte ser ingången till grytet. Vi kommer byta boende i juni och jag vill med alla medel undvika att ägaren skjuter grävlingarna. Behöver därför tips på hur jag får dem att lämna självmant, och hur vet jag när de flyttat?
Eftersom vi bor ute på landet och de antagligen är ”nyinflyttade” borde jag väl kunna få bort dem med andra medel? Förstår om det är annorlunda i ett villakvarter, men jag tycker lite att man skall försöka respektera djuren om man bor i skogen.M Myckling skrev:
Det enda som hjälper är att fànga dem i en levandefàngst fälla och sedan flytta dem om du vill att de ska leva. De har ett större fodersök än vad man tror- minst 3 km bör du flytta dem. Om det sedan finns nàgon naturlig gräns med ex en à som skiljer nya omràdet fràn det gamla sà är det jättebra.
Har de väl hittat en bra biotop sà finns ju alla möjligheter som de söker där redan- bra med mat, skydd och livspartner.
Har de väl hittat en bra biotop sà finns ju alla möjligheter som de söker där redan- bra med mat, skydd och livspartner.
Även jag gillar det som finns i naturen
Vet du om dom har ungar , då kan dom svälta ihjäl .
Då kan det vara svårt att få bort dom , annars i levandefälla
Dom är svåra att få gå i fällan kan ta veckovis i bland aldrig innan det blir napp
Vet du om dom har ungar , då kan dom svälta ihjäl .
Då kan det vara svårt att få bort dom , annars i levandefälla
Dom är svåra att få gå i fällan kan ta veckovis i bland aldrig innan det blir napp
Kan man få hjälp med detta av någon tror du? Placerat man ut mat då eller? När jag sett bilder har de ställt fällan precis utanför grytingången. Men det kräver i så fall att jag demonterat altanen.Z zeb411 skrev:Det enda som hjälper är att fànga dem i en levandefàngst fälla och sedan flytta dem om du vill att de ska leva. De har ett större fodersök än vad man tror- minst 3 km bör du flytta dem. Om det sedan finns nàgon naturlig gräns med ex en à som skiljer nya omràdet fràn det gamla sà är det jättebra.
Jag läste någonstans att man inte får flytta dem? Men det kanske bara var i samband med avlivning.
Det var därför jag tänkte att det var bättre att få dem att lämna självmant, så att de tar med sig ungarna. Läste att man kan rulla ner något starkt parfymerat i grytet men det blir ju svårt när jag inte kommer åt ingången.S skutten11 skrev:
Det finns säkert mànga som kan hjälpa dig med detta. Jägare (som jag själv) har ofta fällor till detta.G Grävling15 skrev:
Som du säger lägger man mat i fällan och ställer den pà lämplig plats som man sett ut- ofta en stig de trampar pà eller nära deras gryt.
Dock sà är det speciella regler om tillsyn av sàdana fällor och det känner de flesta till som hàller pà med skyddsjakt mm.
Om du läser vad som stàr i Jaktlagen 23 paragrafen ser du vad du fàr göra...
Lycka till
Asså jag vet egentligen inte ens säkert att det är grävlingar, men det är den bästa gissningen jag har so far. Men under huset tror jag inte då det är ett nybyggt sutteränghus. Hela nedervåningen är i betong och gjuten på berget. På framsidan av huset är det utfyllt med ganska stora mängder jord, med en lång altan ovanför som fortsätter utmed ena änden av huset.S skutten11 skrev:
Tänk om man kunde lösa problemet med slynglarna som slår isönder busskurerna på samma behändiga vis.R Rolle85 skrev:
Vad får dig att misstänkta att du välsignats med dessa trevliga varelser (altså, inte vandalerna, utan de fyrbenta knubbisarna)?
Staffan
P.S.
Lite förhastat tryckte jag på "Kycklings" gilla knapp.
Kan man ogilla sitt eget gilla?