Q
Jag vann en budgivning idag och skulle betala. Tänkte bara kontakta säljaren gällande fraktsätt innan jag betalar. Då dyker det upp ett meddelade att säljaren är avstängd från Tradera. 15min tidigare fanns inte det meddeladet, så det var verlkigen tur att jag inte hann betala...
Tyvärr reaagerade Tradera lite sent med avstängning, då många hann drabbas, men det som är ännu värre är att jag kan fortfarande betala säljaren för den vunna auktionen :thinking:. Klickar jag vidare på "Gå till betalning" kommer jag till Swish och de andra betalalternativen...
Tradera borde dels hantera bedrägeri fall mer seriöst, dels införa bankid verifiering.

• Skärmdump från Tradera med vinstmeddelande och betalningsknapp, LTE och batteriindikator syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Q
C cpalm skrev:
På vilket sätt har ni blivit blåsta?
Var spårningsnumret fejk, eller kom det en tegelsten istället?
På den länkade profilsidan står det en ursäkt för att vissa fått fel grejor skickade, men det kanske stod där förut också?
Kan se i omdömen att vissa som köpte iphones, fick endast tomma iphone lådor skickade till sig...
Säljaren skrev för några dagar sedan å Tradera att vissa har fått fel produkt och att detta skulle åtgärdas snarast samt att de drabbade skulle få 25% rabatt på sina köp.

C
Q Adde byggahus skrev:
Kan se i omdömen att vissa som köpte iphones, fick endast tomma iphone lådor skickade till sig...
Trist :(
Man undrar ju vad som egentligt hänt när historiken är så pass omfattande och sedan blir det en sådan helomvändning. Har någon annan tagit över verksamheten, eller slår det bara slint en vacker dag?
Nog för att det lät lite halvskumt med en Thailändare som säljer verktyg på Tradera.

A
Det är väl inte så svårt att starta en massa fakekonton och handla av sig själv tänker jag, är man flera desto lättare, det är ju en lönsam bransch!

Q
Handyman 1 skrev:
Det är väl inte så svårt att starta en massa fakekonton och handla av sig själv tänker jag, är man flera desto lättare, det är ju en lönsam bransch!
Tror inte att så är fallet... Många av de som har lämnat positiva omdömen har haft sina konton i många år och har i vissa fall själva fått flera hundra omdömen, så det kan inte handla om fake konton. Han har nog drivit en sjyst verksamhet i åtta månader, är Tradera medlem sedan dec 2020.

C
Handyman 1 skrev:
Nä, man har ju hört talas om konton som "arbetas upp" på olika sätt innan bedrägeriet drar igång. Samtidigt ser man ju även köparnas statistik på Tradera. Klickade på några positiva omdömen och såg spontant inget som såg skumt ut på köparsidan.

T
Vissa har fått tomma kartonger. Jag själv fick ett felaktigt DHL spårningsnummer.

Kontot är inte övertaget av någon annan då Swishbetalningen fortfarande går till kontohavare Naret Bunmee.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Vad hette nu den där näthandlaren som för en massa år sedan sålde elektronik(?)prylar och fick toppomdömen? Till julhandeln sålde de hur mycket som helst men levererade inget och gick istället under jorden. Alla kunder blev blåsta och det lär ha blivit en ansenlig summa pengar. Det är inte lätt att skydda sig mot sådant. Jag brukar aldrig köpa något på tradera för med än jag kan ta på blåskontot, dvs inga dyra saker om vi inte kan ses personligen. Ja inte ens då. Jag vill ha möjligheten att granska säljaren i förväg. Hittar man inga vettiga uppgifter om personen får det vara. Men det hjälper ju inte i detta fall.
Kameraxperten. En kollega råkade ut för dom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mannen-bakom-kameraexperten-atalas

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Lider med er.
Jag själv väntade i drygt 2 veckor på en fräs som jag köpte på Tradera nu i sommar.
Fick ett DHL-spårningsnummer direkt vid betalning men det gick aldrig att hitta något på det.
Säljare skyllde på DHL men det lät bara som ursäkter.
Men faktiskt efter ca 2 veckor så löste sig allt och fräsen kom :cool:

Har alltid haft tur med sånt men nån gång måste bli den första.

A
Man kan ju undra när man ser säljare med massor av dyra nya eller nästan nya saker ute på tradera. Vinner man sedan auktionen så är det nästan alltid ett utländskt namn och en adress i ett utanförskapsområde, kollar man på Lexbase så står de som förekommande. Antingen så är det stöldgods eller så kommer de blåsa köparna, inget av det är jag intresserad av att sponsra så de auktionerna betalar jag helt enkelt inte för, naturligtvis så blir de kränkta och lämnar neg feedback men det tar jag gärna!

mnils skrev:
Man kan ju undra när man ser säljare med massor av dyra nya eller nästan nya saker ute på tradera. Vinner man sedan auktionen så är det nästan alltid ett utländskt namn och en adress i ett utanförskapsområde, kollar man på Lexbase så står de som förekommande. Antingen så är det stöldgods eller så kommer de blåsa köparna, inget av det är jag intresserad av att sponsra så de auktionerna betalar jag helt enkelt inte för, naturligtvis så blir de kränkta och lämnar neg feedback men det tar jag gärna!
Det är ju något jag alltid stört mig på när det gäller Tradera, man kan inte kolla upp en säljare INNAN man lägger bud (eller egentligen innan man "vinner" en auktion).

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
K
Patrik440
Z ZipLock skrev:
Hur menar du? Kan man inte använda det om man betalt med Swish?

Informationsgrafik som beskriver lansering av köparskydd för betalningstjänsten med en suddig bakgrund på en glad person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
mnils skrev:
Nu var det ju inte så i detta fallet. Han hade liknande saker ute som han sålt tidigare. Nästan allt han hade ute var begagnat. Hade 300 positiva omdömen och ett negativt från en kille som köpte en maskin och fick ett 4.0 ah batteri med istället för ett 5.0 ah. Så i princip uteslutande bra omdömen från 1 år tillbaka i tiden fram till jag vann auktionen.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
T
Naret Bunmee har två adresser i Sverige. Han lämnade in paketen på Frejgatan 28 i Stockholm. Mitt lämnade han in i torsdags.
Men han kan ju ha hunnit dra till Thailand sedan dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.