Jag vann en budgivning idag och skulle betala. Tänkte bara kontakta säljaren gällande fraktsätt innan jag betalar. Då dyker det upp ett meddelade att säljaren är avstängd från Tradera. 15min tidigare fanns inte det meddeladet, så det var verlkigen tur att jag inte hann betala...
Tyvärr reaagerade Tradera lite sent med avstängning, då många hann drabbas, men det som är ännu värre är att jag kan fortfarande betala säljaren för den vunna auktionen . Klickar jag vidare på "Gå till betalning" kommer jag till Swish och de andra betalalternativen...
Tradera borde dels hantera bedrägeri fall mer seriöst, dels införa bankid verifiering.
Tyvärr reaagerade Tradera lite sent med avstängning, då många hann drabbas, men det som är ännu värre är att jag kan fortfarande betala säljaren för den vunna auktionen . Klickar jag vidare på "Gå till betalning" kommer jag till Swish och de andra betalalternativen...
Tradera borde dels hantera bedrägeri fall mer seriöst, dels införa bankid verifiering.
Kan se i omdömen att vissa som köpte iphones, fick endast tomma iphone lådor skickade till sig...C cpalm skrev:
Säljaren skrev för några dagar sedan å Tradera att vissa har fått fel produkt och att detta skulle åtgärdas snarast samt att de drabbade skulle få 25% rabatt på sina köp.
TristQ Adde byggahus skrev:
Man undrar ju vad som egentligt hänt när historiken är så pass omfattande och sedan blir det en sådan helomvändning. Har någon annan tagit över verksamheten, eller slår det bara slint en vacker dag?
Nog för att det lät lite halvskumt med en Thailändare som säljer verktyg på Tradera.
Tror inte att så är fallet... Många av de som har lämnat positiva omdömen har haft sina konton i många år och har i vissa fall själva fått flera hundra omdömen, så det kan inte handla om fake konton. Han har nog drivit en sjyst verksamhet i åtta månader, är Tradera medlem sedan dec 2020.Handyman 1 skrev:
Nä, man har ju hört talas om konton som "arbetas upp" på olika sätt innan bedrägeriet drar igång. Samtidigt ser man ju även köparnas statistik på Tradera. Klickade på några positiva omdömen och såg spontant inget som såg skumt ut på köparsidan.Handyman 1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 329 inlägg
Kameraxperten. En kollega råkade ut för dom.imported_Benno skrev:Vad hette nu den där näthandlaren som för en massa år sedan sålde elektronik(?)prylar och fick toppomdömen? Till julhandeln sålde de hur mycket som helst men levererade inget och gick istället under jorden. Alla kunder blev blåsta och det lär ha blivit en ansenlig summa pengar. Det är inte lätt att skydda sig mot sådant. Jag brukar aldrig köpa något på tradera för med än jag kan ta på blåskontot, dvs inga dyra saker om vi inte kan ses personligen. Ja inte ens då. Jag vill ha möjligheten att granska säljaren i förväg. Hittar man inga vettiga uppgifter om personen får det vara. Men det hjälper ju inte i detta fall.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/mannen-bakom-kameraexperten-atalas
Lider med er.
Jag själv väntade i drygt 2 veckor på en fräs som jag köpte på Tradera nu i sommar.
Fick ett DHL-spårningsnummer direkt vid betalning men det gick aldrig att hitta något på det.
Säljare skyllde på DHL men det lät bara som ursäkter.
Men faktiskt efter ca 2 veckor så löste sig allt och fräsen kom
Har alltid haft tur med sånt men nån gång måste bli den första.
Jag själv väntade i drygt 2 veckor på en fräs som jag köpte på Tradera nu i sommar.
Fick ett DHL-spårningsnummer direkt vid betalning men det gick aldrig att hitta något på det.
Säljare skyllde på DHL men det lät bara som ursäkter.
Men faktiskt efter ca 2 veckor så löste sig allt och fräsen kom
Har alltid haft tur med sånt men nån gång måste bli den första.
Man kan ju undra när man ser säljare med massor av dyra nya eller nästan nya saker ute på tradera. Vinner man sedan auktionen så är det nästan alltid ett utländskt namn och en adress i ett utanförskapsområde, kollar man på Lexbase så står de som förekommande. Antingen så är det stöldgods eller så kommer de blåsa köparna, inget av det är jag intresserad av att sponsra så de auktionerna betalar jag helt enkelt inte för, naturligtvis så blir de kränkta och lämnar neg feedback men det tar jag gärna!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 331 inlägg
Det är ju något jag alltid stört mig på när det gäller Tradera, man kan inte kolla upp en säljare INNAN man lägger bud (eller egentligen innan man "vinner" en auktion).mnils skrev:Man kan ju undra när man ser säljare med massor av dyra nya eller nästan nya saker ute på tradera. Vinner man sedan auktionen så är det nästan alltid ett utländskt namn och en adress i ett utanförskapsområde, kollar man på Lexbase så står de som förekommande. Antingen så är det stöldgods eller så kommer de blåsa köparna, inget av det är jag intresserad av att sponsra så de auktionerna betalar jag helt enkelt inte för, naturligtvis så blir de kränkta och lämnar neg feedback men det tar jag gärna!
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 246 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 246 inlägg
Nu var det ju inte så i detta fallet. Han hade liknande saker ute som han sålt tidigare. Nästan allt han hade ute var begagnat. Hade 300 positiva omdömen och ett negativt från en kille som köpte en maskin och fick ett 4.0 ah batteri med istället för ett 5.0 ah. Så i princip uteslutande bra omdömen från 1 år tillbaka i tiden fram till jag vann auktionen.mnils skrev:Man kan ju undra när man ser säljare med massor av dyra nya eller nästan nya saker ute på tradera. Vinner man sedan auktionen så är det nästan alltid ett utländskt namn och en adress i ett utanförskapsområde, kollar man på Lexbase så står de som förekommande. Antingen så är det stöldgods eller så kommer de blåsa köparna, inget av det är jag intresserad av att sponsra så de auktionerna betalar jag helt enkelt inte för, naturligtvis så blir de kränkta och lämnar neg feedback men det tar jag gärna!