kan inte hålla mig.
du som jmf produkter på hornbach (inse att fabrikat med åtminstone lite självrespekt inte säljs där, finns faktiskt en anledning till varför. en skillnad är även åtaganden gällande garanti/försäkringsmässighet(((kan vara värt att tänka på/o jämföra)))) tror inte clas jönsson pröjsar vattenskador för läckande ventiler. ....men det kanske fabrikat Vie, Be, Ge o Tx Ax gör för att de vet att deras produkter är BRA. tänkt på det?? not
hoppas jag aldrig behöver köpa fastighet där du verkat/styrt över.
pajjas.
 
Här på forumet får man hålla en god samtalston om man skall vara med. Ett inlägg som det här ovan skulle jag normalt raderat.

MEN nu väljer jag att kommentera det istället.

Om man som niclas vent gör sig lustig över folks beteenden och dessutom kommer med tvärsäkra uttalanden om den dåliga kvaliten på allt som kommer från diverse byggmarknader, så kanske man borde ha lite fakta först.

Om vi håller oss till VVS. Hornbach säljer rörkopplingar från Vatette, blandare från Hans Grohe, rör i rör från Roth, golvvärme från Roth etc.

Vet inte om de räknas till fabrikat utan självrespekt?

En simpel klämkoppling köpte jag på den lokala rörbutiken här för ca 300kr en gång. Den var av ett obestämbart fabrikat.

Samma koppling märkt Vatette kostade 60 eller 70 kr på Hornbach. På Hornbach kan jag beställa vilken VVS pryl som helst ur Dahls sortiment (de säljer ju inte direkt till privatpersoner), vet dock inte om det blir ett bra pris även på sådant som inte finns i Hornbachs ordinarie sortiment.
 
Redigerat:
Man kan väl sammanfatta det hela med att man får vara noga med att kolla med hantverkaren vad han har för pris på delarna som kommer gå åt och helst få en offert.

T.ex. Ahlsell har riktigt konstiga rabattsatser så det går inte att säga att en hantverkare får halva priset. Jag kan ha 60% på en del och nästa gång jag ska ha något annat kan det vara 15%.

Men ofta är listpriserna ganska tilltagna så jag kan inte förstå hur man som företagare har mage att lägga på mer. Jag brukar gå efter listpriset eller beroende på vad jag själv får för pris gå under listpriset.
Då slipper man gnäll för dyra fakturor, som tar tid för mig och som man kanske dessutom måste dra av någon krona på.

Jag lämnade t.o.m. 50% på material till ett sånt stort bolag som Riksbyggen för att jag tyckte att listpriset var hutlöst, det innebar att jag inte gjorde en krona på delarna, men jag fick jobbet och massa arbetstimmar.
 
Tack, hempularen.

Jag har precis som du god insyn i vilka märke de säljer på Hornbach och det är inte några dåliga (även om de även saluför en del "no name" produkter). Faktum är att allt (rör, ventiler, termostater m.m.) min rörpulare monterade kunde lika gärna varit köpt på Hornbach, då det var samma tillverkare och modeller som de säljer.

Pumptekniker, intressant läsning. Jag tycker du verkar tänka rätt angående rimliga påslag! :)
 
Glöm inte att bara för att rinkaby/Hornbach har pris X betyder ju inte det att mr Rör betalar detta priset (eller lägre) han kan tex köpa in sina delar på lokala järnhandeln eller en annan nasare. Detta _vet_ jag händer rätt ofta här och järnhandelns priser kan man ju stundtals riva sitt hår för :S

Är det mycket material kan jag förstå att det känns dyrt men för mindre saker skulle jag inte ens reflektera över det hela.

Dock ska man tänka på att listpris är väldigt olika beroende på grossist också :x

Undrar om man blir rik på att kröka rör med tanke på vad vissa verkar få betala? :rolleyes:
 
Tyckar att jag tjänar hyffsat med pengar i min bransch. Jag tar inget extra betalt för matrial. Men om man skullle ta och börja med det tro? 3-400 % extra borde ju ge en extra lön på dryga 10 000 i månaden.
 
v-g skrev:
Glöm inte att bara för att rinkaby/Hornbach har pris X betyder ju inte det att mr Rör betalar detta priset (eller lägre) han kan tex köpa in sina delar på lokala järnhandeln eller en annan nasare. Detta _vet_ jag händer rätt ofta här och järnhandelns priser kan man ju stundtals riva sitt hår för :S

Är det mycket material kan jag förstå att det känns dyrt men för mindre saker skulle jag inte ens reflektera över det hela.

Dock ska man tänka på att listpris är väldigt olika beroende på grossist också :x

Undrar om man blir rik på att kröka rör med tanke på vad vissa verkar få betala? :rolleyes:
Självklart handlar "Mr Rör" där han tycker det är gemytligt att handla, får en fika och möjlighet att snacka skit någon halvtimme under debiterad tid eftersom han sen klämmer kunden på extrakostnaden . Om han dessutom har ett procentuellt påslag, dvs han lägger på 80% på priset alternativt får kick-back på det han handlar på en viss firma så tjänar han ju till och med på att välja den dyrare leverantören.
 
Mr rör är väl inte mer än människa.
Vi alla brukar fika bort en stund på morgonen och eftermiddagen.
Klart att någon betalar den tiden.
Om du inte betalade direkt skulle du få betala med en högre timkostnad!

Att Mr. Rör handlar hos den trevligaste grossisten är väl också naturligt.
Mr Rör har mer jobb än vad han klarar av.
Det gäller att serva så många kunder per dag.

Eftersom mr Rör fakturerar allt material vidare med ett visst påslag, är det honom egalt om han handlar till lägsta pris.

Vad är den ekonomiska och emotionella vinningen för Mr Rör att jaga lägsta pris?

På lågprisstället finns det dåligt eller inget kaffe och inte de gamla vanliga kompisarna!
 
magnu skrev:
Mr Rör har mer jobb än vad han klarar av.
Just detta är ju faktiskt hela kärnan i att allt kan fungera som det gör. Så länge efterfrågan på Mr rörs tjänster är större än tillgången på timmar han kan och vill lägga så är det bara att som kund snällt acceptera Mr Rörs villkor, även om de innefattar att han har rätt att pilla sig i naveln 15 minuter per timme på debiterad tid, dricka kaffe tre timmar om dagen och handla prylar i andra änden av landet om han känner för det. Det är helt enkelt inte en mänsklig rättighet att få handla VVS-tjänster till bra villkor, det är däremot en grundläggande rättighet att få begära vilket pris man vill för de tjänster man säljer.

Om det sedan är etiskt att agera på det sätt som vissa hantverkare och andra säljare av tjänster gör kan man diskutera, men eftersom affärsetik och ett gott kundbemödande bara är värt något om det kan ge större intäkter, vilket det inte kan eftersom, som magnu konstaterade, Mr Rör redan har fler kunder än han behöver, så finns det ingen anledning för Mr Rör att agera etiskt eller bemöta kunderna på ett bra sätt annat än om han själv känner för det.
 
Glömmer du inte priset? Mr Rör kunde ta mer betalt om han var en hyvens kille istället. Eller?
 
*Mr Rör är isf en kass affärsman eftersom han skulle tjäna så mycket mer om han köpte in ett eget lager från en billig importör/grossist och hade en stor del med sig i bilen direkt.
Normalt kan han göra en större vinst på materialet än arbetstiden så han tjänar mer på att göra ett snabbt jobb ute hos kunden och kan komma till nästa och sälja mer material.

Dessutom skulle kunden tjäna på detta när denne slipper betala tiden för att hämta ut material och extraresor mm så alla borde bli glada av detta?

magnu skrev:
Mr rör är väl inte mer än människa.
Vi alla brukar fika bort en stund på morgonen och eftermiddagen.
Klart att någon betalar den tiden.
Om du inte betalade direkt skulle du få betala med en högre timkostnad!

Att Mr. Rör handlar hos den trevligaste grossisten är väl också naturligt.
Mr Rör har mer jobb än vad han klarar av.
Det gäller att serva så många kunder per dag.

Eftersom mr Rör fakturerar allt material vidare med ett visst påslag, är det honom egalt om han handlar till lägsta pris.

Vad är den ekonomiska och emotionella vinningen för Mr Rör att jaga lägsta pris?

På lågprisstället finns det dåligt eller inget kaffe och inte de gamla vanliga kompisarna!
 
-MH- skrev:
Glömmer du inte priset? Mr Rör kunde ta mer betalt om han var en hyvens kille istället. Eller?
Tveksamt eftersom det finns tillräckligt många kunder för att inte behöva bry sig om customer retention. Hur ska den trevliga varianten av Mr Rör kunna visa för potentiella nya kunder att han minsan är värd 150 spänn mer i timmen?

Tossegubbe skrev:
*Mr Rör är isf en kass affärsman eftersom han skulle tjäna så mycket mer om han köpte in ett eget lager från en billig importör/grossist och hade en stor del med sig i bilen direkt.
Normalt kan han göra en större vinst på materialet än arbetstiden så han tjänar mer på att göra ett snabbt jobb ute hos kunden och kan komma till nästa och sälja mer material.

Dessutom skulle kunden tjäna på detta när denne slipper betala tiden för att hämta ut material och extraresor mm så alla borde bli glada av detta?
Frågan är ju om Mr Rör verkligen skulle tjäna så mycket på det då han måste lägga tid på lagerhantering, leverantörskontakter etc, samt budgetera lagerränta.
 
BobbyEwing skrev:
Tveksamt eftersom det finns tillräckligt många kunder för att inte behöva bry sig om customer retention. Hur ska den trevliga varianten av Mr Rör kunna visa för potentiella nya kunder att han minsan är värd 150 spänn mer i timmen?
Om han höjer priset kommer han få färre (potentiella) kunder. Men om man fortfarande har tillräckligt, så kommer han tjäna mer.

Nog tror jag att ett bra jobb leder till fler kunder än dåliga jobb?
 
Mikael_L
I de fall röris är en klåpare så är ju den sista trådändan en icke-diskussion. Alla hantverkare har ju inte ens möjligheten att slåss om kunderna mha bra utförda jobb.


Tossegubbe skrev:
*Mr Rör är isf en kass affärsman eftersom han skulle tjäna så mycket mer om han köpte in ett eget lager från en billig importör/grossist och hade en stor del med sig i bilen direkt.
Normalt kan han göra en större vinst på materialet än arbetstiden så han tjänar mer på att göra ett snabbt jobb ute hos kunden och kan komma till nästa och sälja mer material.

Dessutom skulle kunden tjäna på detta när denne slipper betala tiden för att hämta ut material och extraresor mm så alla borde bli glada av detta?
Ordet effektivisering är ju inte nåt jag förväntar i närheten av Sveriges hantverkarkår.

Och sen, när diskussionen om det ohemuliga prispåslaget kommer, har ju hantverkaren inga trevliga ordersedlar/fakturor från Ahlsells, med deras ordinarie pris angivet, att trycka upp i trynet på kunden. Det kan ju faktiskt finnas någon röris som tycker det känns lite svårt att motivera ett månghundra procentigt påslag, ... kanske ....
 
det går inte ETT t-rör eller ETT klamer, du har ju inte skrivit antal n00b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.