Tja varför handlar folk en pågens limpa på coop för 23kr när samma limpa på willys kostar 18kr?
Min gissning är att det är för att coop har ett mycket bredare sortiment och man inte orkar jaga runt?
känns som samma sak med rinkaby mm, visst är dom billigare på volymvaror men så fort man vill ha ngt mer udda eller special så blir det ahlshell eller liknande iaf och att hålla sortiment/lager kostar pengar.


Calle&Lisa skrev:
Själv känner jag mig lurad av min rörmokare.Men jag visste innan jag anlitade honom hur allting funkar.Bara att bita i det sura äpplet.
Det hela handlar ju om att om man kan hitta EXAKT samma vara på ett annat ställe för bråkdelen av priset rörmokaren ger dig så känner du dig blåst.

Exempel : 500 m LK 16 mm golvvärmeslang på Rinkabyrör 8160kr ink moms
Samma 500 m på Ahlsell,listpris 14500kr ex moms :O
Tänk dig då hela summan av allt materialet så då drar pengarna iväg.
Du får självklart rabatt av rörisen på 30% :p på ahlsells lista.....

Men då säger någon...handla allt på Rinkabyrör då....mm,kommer man hitta någon röris i detta land som skulle vilja montera dessa grejer(förutom någon nära kompis eller släkting)...?? troligtvis icke..

Slutsats ang marginaler..Självklart tjänar Rinkabyrör pengar på sina grejer...så var tar då pengarna i Ahlsells lista vägen...delas antagligen hyggligt mellan rörisen och grossisten.

Om man kan hitta EXAKT samma byxor eller oxfile som Dressmann/Lindex eller Icamaxi säljer till halva priset någon annanstans så tror jag inte så många skulle tveka var man handlar....
 
Men om vi säger såhär då om ALL förtjänst ligger på timpenningen så tjänar den mindre nogräknade mockaren mycket pengar genom att välja de långsammare lösningarna.

Dvs skippa presskopplingar gänga och lina varje koppling etc etc, visst just nu betalar staten ena sidan av kopplingen men andra sidan får ändå vi stå för.

Alltså kan en rimlig materialvinst vara av bådas intresse.
 
v-g skrev:
Men om vi säger såhär då om ALL förtjänst ligger på timpenningen så tjänar den mindre nogräknade mockaren mycket pengar genom att välja de långsammare lösningarna.

Dvs skippa presskopplingar gänga och lina varje koppling etc etc, visst just nu betalar staten ena sidan av kopplingen men andra sidan får ändå vi stå för.

Alltså kan en rimlig materialvinst vara av bådas intresse.
Det stämmer ju bara i ett läge där det är brist på jobb i vvs-branchen. För så länge det finns kunder så tjänar ju den röris som hinner med en kund på en dag för att han är långsam lika mycket som den som tar två. Den som är snabbare har dessutom en betydligt större chans att få komma tillbaka igen. Men visst är det så att med en mindre materialvinst så blir den snabbare installatörens fördel ännu större, då han hinner montera och därmed sälja fler delar på samma tid.
 
Varför skulle en hantverkare INTE tjäna pengar på delarna han monterar? Alla som säljer något bör ha en vinst på det. Det är ju likadant i alla branscher. Det är enkelt att köpa billiga prylar nånstans, men ska man ha dem monterade så blir arbetet dyrare än om man hade köpt delarna av montören.
 
När jag jobbar åt en privatperson går jag aldrig efter t.ex. ahlsells listpris, jag gör vinst på delarna, men anser inte att det är skäligt att ta ut dessa överpriser.

Problemet med Rinkabyrör är att man måste beställa i förväg, men ofta är det akut och då måste man åka till en grossist för att handla.
Rinkaby köper sådana stora mängder, därför kan dom hålla ett sådant bra pris, jag kan inte erbjuda ett lika bra pris även om kunden skulle få min rabatt och då köper jag direkt från källan.

Att ha alla delar som kan tänkas gå åt i servicebussen är en omöjlighet.
 
Tossegubbe skrev:
Tja varför handlar folk en pågens limpa på coop för 23kr när samma limpa på willys kostar 18kr?
Min gissning är att det är för att coop har ett mycket bredare sortiment och man inte orkar jaga runt?
känns som samma sak med rinkaby mm, visst är dom billigare på volymvaror men så fort man vill ha ngt mer udda eller special så blir det ahlshell eller liknande iaf och att hålla sortiment/lager kostar pengar.
Fast nu är det inte skillnaden mellan 18 och 23 kronor vi pratar om utan i mitt fal var det en koppling jag kunde köpa vart som helst för 18 kronor som rörisen fakturera 80 kronor för. Totalt ville han ha ca 18 000 kr för saker jag hade kunnat köpa för 8000-9000 kr (dyrt räknat). Och då hade jag frågat om priserna och han försäkra att han låg bra till och att jag skulle få 20% rabatt.
 
L. Mäkinen skrev:
Varför skulle en hantverkare INTE tjäna pengar på delarna han monterar? Alla som säljer något bör ha en vinst på det. Det är ju likadant i alla branscher. Det är enkelt att köpa billiga prylar nånstans, men ska man ha dem monterade så blir arbetet dyrare än om man hade köpt delarna av montören.
För att när jag anlitar en röris anlitar jag inte en inköpare av material utan jag vill ha det jobbet jag har specat gjort med det material jag vill att han ska använda. 20% påslag i admin avgifter kan jag tänka mig att betala men inte 100-200%
 
W
Pumptekniker skrev:
När jag jobbar åt en privatperson går jag aldrig efter t.ex. ahlsells listpris, jag gör vinst på delarna, men anser inte att det är skäligt att ta ut dessa överpriser.

Problemet med Rinkabyrör är att man måste beställa i förväg, men ofta är det akut och då måste man åka till en grossist för att handla.
Rinkaby köper sådana stora mängder, därför kan dom hålla ett sådant bra pris, jag kan inte erbjuda ett lika bra pris även om kunden skulle få min rabatt och då köper jag direkt från källan.

Att ha alla delar som kan tänkas gå åt i servicebussen är en omöjlighet.
Jag antar och hoppas att du har hur mycket jobb som helst och nöjda privatpersoner till kunder och att du stjäl jobben från dessa rövare som tar ockerpriser på matrial och tycker det är helt OK, är nog första gången jag ser ett inlägg där en rörmokare inte tycker om överprissättningen på rördelar från ahlsell och dahl!! d^_^b
 
Det är inte bara privatpersoner som blir "blåsta" av Ahlsell och CO även krökarna måste vara medvetna och "otrogna" för att inte bli blåsta alla har tyvärr inte den kollen utan kör av gammal vana. Det kan skilja många kronor mellan olika grossister också. Oftast överförs ju bara denna kostnad på kunden men ändå är det onödigt.
 
v-g skrev:
Det är inte bara privatpersoner som blir "blåsta" av Ahlsell och CO även krökarna måste vara medvetna och "otrogna" för att inte bli blåsta alla har tyvärr inte den kollen utan kör av gammal vana. Det kan skilja många kronor mellan olika grossister också. Oftast överförs ju bara denna kostnad på kunden men ändå är det onödigt.
Men varför ska rörkrökaren lägga tid på att jaga pris?
Det är ju bara att fakturera vidare, när man för det mesta jobbar på löpande räkning.
 
puu skrev:
Fast nu är det inte skillnaden mellan 18 och 23 kronor vi pratar om utan i mitt fal var det en koppling jag kunde köpa vart som helst för 18 kronor som rörisen fakturera 80 kronor för. Totalt ville han ha ca 18 000 kr för saker jag hade kunnat köpa för 8000-9000 kr (dyrt räknat). Och då hade jag frågat om priserna och han försäkra att han låg bra till och att jag skulle få 20% rabatt.
Det kan vara så att du köper in billigare än rörkrökaren, jag har uppfattningen att de inte jagar pris speciellt mycket.
 
W
tänk om det fanns en tjänst liknande pricerunner eller compricer fast för hantverkare där man kunde få jämföra timdebiteringar å matrialpriser i lugn å ro å se vem som har det bästa erbjudandet just nu, jo jag vet sälja diskmaskiner å konkurera med andra är ju inte riktigt samma sak som att sälja en tjänst.
Men ändå skulle nog vara en bra tjänst om det funka i praktiken
 
hugodog:Det finns redan, kallas offert ;)

Billigast är inte alltid bäst, ibland är billigt dyrt, väldigt dyrt. (Såklart är dyrt också dyrt :D )
 
W
v-g skrev:
hugodog:Det finns redan, kallas offert ;)

Billigast är inte alltid bäst, ibland är billigt dyrt, väldigt dyrt. (Såklart är dyrt också dyrt :D )
skrev med det men när jag skrev om texten så tog jag inte med det, jo offerter tar man in, men det innebär att man ska kontakta firman på nåt sätt antingen via mail eller telefon, tanken var bara att få en överblick och kunna jämföra mot andra, likt compricer och pricerunner.
Nä jag håller med dig billigast är inte alltid billigast...
men det var bara en tanke OM det skulle funka.
 
Problemet med alla hantverk är att det finns så mycket subjektivt, det som en person anser vara superbt kke intealls duger åt nästa och samma med hantverkare.
Alltid en balansgång att pejla av vilken av ovanstående aktuell kund är och försöka lägga sig på en nivå därefter men inte alltid det funkar.
Samma sak med materialet, vissa kan inte tänka sig att ha ngt annat än det bästa med högsta finishen, kvaliten och känslan medans andra bara är måna om lägsta möjliga pris så det är inte alltid enkelt tyvärr.
Jag köper personligen hellre hem materialet själv och låter ngn duktig koppla in det men då har jag ganska bra koll på vad som behövs och vad som är bra och dåligt i kvalite och struntar dessutom i massa års garanti för jag anser att man kan bedömma instalationen direkt om den ser ok ut och skulle det sedan bli fel på ngt så ska hemförsäkringen täcka det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.