L. Mäkinen skrev:
Varför skulle en hantverkare INTE tjäna pengar på delarna han monterar? Alla som säljer något bör ha en vinst på det. Det är ju likadant i alla branscher. Det är enkelt att köpa billiga prylar nånstans, men ska man ha dem monterade så blir arbetet dyrare än om man hade köpt delarna av montören.
Därför att det inte är rätt, helt enkelt! Om du går in på Volvo, får du då betala mer för ett oljefilter som de monterar åt dig än ett du köper över disk!?! Nej, filtret kostar så klart lika mycket, sen betalar du ju för arbetstiden som de lägger ner! Och varför skulle "arbetet bli dyrare än om man hade köpt delarna av montören"?! Que?

Min rörpulare tog 31,60:- + moms, dvs 39,50:- för en vit dubbelrörhållare 12/15mm. På Rinkaby kostar den 11:- och på Hornbach 13,50:- (vid köp av 10st, OBS samma tillverkare som rörpularens, Faluplast). Det är helt absurt!!! För att inte tala om stödhylsa för 12mm rör som jag redan skrivit tidigare i tråden, den tog han 9,40:- + moms för vilket är 3-5 ggr mer än på andra ställen!!!

Jag hoppas innerligt att den branschen blir självsanerande inom snar framtid!

Mvh
Mats
 
Men herregud!
Du måste väl inse att Volvo gör en stor vinst på ett oljefilter?
Biltillverkare tjänar mer pengar på reservdelsförsäljning än vad dom gör på att sälja bilar.

Ofta håller rörmontören ett lager i sin lokal eller i servicebussen, det är alltså pengar han redan lagt ut för att kunna ge sina kunder en snabb och bra service. Det kostar att hålla lager!

Sen så kan man ju ändå tycka att påslaget skall vara rimligt.
Men att sitta och gnälla om kronor hit och dit är ju bara patetiskt.
Kan man inte själv och måste anlita hjälp, då kostar det!
Man tror att folk ska förstå det, men icke!
Om jag lämnar in min bil på Volvo för reparation så vet jag att det kommer att kosta och att delarna kommer vara dyrare än på mekonomen.
 
Skånepåg skrev:
Därför att det inte är rätt, helt enkelt! Om du går in på Volvo, får du då betala mer för ett oljefilter som de monterar åt dig än ett du köper över disk!?! Nej, filtret kostar så klart lika mycket, sen betalar du ju för arbetstiden som de lägger ner! Och varför skulle "arbetet bli dyrare än om man hade köpt delarna av montören"?! Que?

Mvh
Mats
Den jämförelsen haltar en smula, men inte sjutton tror jag verkstan på Volvo betalar lika mycket för filtret som du gör över disk. Däremot står det nog samma pris på fakturan.
Haltandet är att du jämför med att handla filtret på Rinkaby/Biltema.

Köper du däck till bilen kan du välja mellan att göra det hos däckfirman lokalt inklusive montering eller att beställa dem på nätet. Kommer du med nätbeställda däck till lokala firman kostar monteringen mer för de tjänar inget på däcken.
 
Nej, nej!!! Resonemanget haltar inte, för jag jämför inte med att få ett Volvo-filter monterat av Volvo eller om jag handlar ett filter på Biltema. Jag menar så klart att du står på Volvo och köper din reservdel över disk, då kostar den ju inte mindre än vad den hade gjort om mekaren på Volvo hämtar den på lagret och monterar den åt dig!?

Det är ju som jag skrev om t ex rörhållana i plast, det var samma tillverkare oavsett om jag köper dem på Hornbach eller om rörpularen köper dem av sin leverantör. Samma sak med prisolrör. De min rörpulare lade in var av märket Cupori, de jag själv köpt på Rinkaby och Hornbach var, tro det eller ej, Cupori. Skillnaden var återigen 2-3 ggr dyrare av rörpularen. Alltså jämför jag inte med "B-märken" typ Mekonomen/Biltema.

Jag kan förstå att lagerhållningen hos en rörpulare kostar lite grann, men inte 2-5 ggr värdet av varan. Det kan man med lätthet räkna på räntor m.m. (även om du räknar med att han har ett lagerhus med guldpläterat tak).

Nu hade dock inte min rörpulare någonting i lager, utan kom först hem till mig och tittade på vad jag behövde, varpå han körde och handlade det. För detta tog han så klart både milersättning och tidarvode. Så i mitt fall känns det som att jag har stått med rumpan som högsta punkt... :@
 
tycker det mera låter som om ni e avunsjuka på rörisen
renoverarn
 
Stå på dig 'Skånepåg', inte tusan är ett påslag på 200-500% rimligt. Känns snarare som ocker :(

Någon fördyring måste ju finnas, men, asså, hallå, vi pratar om 200-500%
 
det råder fri prissättning i sverige, alla är fria att ta ut precis vad dom vill för det som de säljer och det är upp till kunden att välja vem denne handlar av. Visst kan man disutera ocker ibland men varför då köpa där det är dyrt? Om man inte gjort upp om priser och ev fördyringar innan på material så är det väl rimligen inte säljarens fel.
 
Visst råder det fri prissättning och kunderna kan fritt välja vem man vill ta in, det är därför jag hoppas att ockrarna blir arbetslösa inom snar framtid.

Men är det så lätt att ringa runt och höra vad en viss installation ska kosta? Jag har själv inte gjort det, men jag har svårt att tänka mig att ett antal rörpulare sätter sig ner och gör ett anbud på en halv dags jobb inkl. alla komponenter på detaljnivå som kommer att gå åt och dess pris, bara för att jag ringer och begär en offert. Jag tror de bara svarar att de gå på "listpris" på komponenter + löpande timräkning. Men jag kan ha fel i denna misstanke...

Om man skulle ta hem en rörpulare för att göra ett jobb där det är väldigt få nya komponenter men mycket tidsödande, då skulle han med andra ord gå back på dessa jobb för att han inte kränger saker. Tror inte det...

Men det är konstigt att det är just rörpulare som ständigt är i denna diskusion. Varför gör inte t ex elektriker sådana påslag? Kanske därför att de är hederligare... De har ju också sina bilar fyllda med komponenter... Jag köpte elartiklar för i runda slängar 20000:- genom min elektriker. Jag jämförde ett antal av dessa med butikspriser och de låg fint i nivå med varandra. Tur att inte även elektrikern hade ett påslag på 200-500%, för då hade den räkningen varit på mellan 40000-100000:- istället... Huuua!
 
Man kan ju knappast jämföra prispåslaget på enskilda småsummor med påslaget på material till ett större arbete. Rör det sig om nåt tiotal rörkopplingar så är prispåslaget räknat i kronor inte så stort utan snarast schablonartat.
För mig (som är i elbranschen) är det svårt att tro att en elektriker betalar i närheten av det priset han själv fakturerar om han inte är skvatt galen.
Tidigare hade vi listpriser på ett antal artiklar med rabattnivåer beroende på kund och ordervolym. Det är fortfarande vanligt i många branscher.
Har tidigare haft "verkstadspris" på bildelar vilket så har varit rabattsatser på 40-70% på listpriset beroende på vilken del man köpt.
 
Så du menar att rörpulare räknar ut olika procentsatser beroende på om det går åt 2 klämringskoppel till kund 1 eller 20 till kund 2? Sen kanske det gick åt 20 presskopplingar till kund 1 men bara 2 presskopplingar till kund 2... Då får alltså kund 1 bättre pris på presskoppel men sämre pris på klämringskoppel. Tror inte det...

För mig är det inte en småsumma när rörpularen efter en dags jobb fakturerar ca 4000:- i arbetskostnad (vilket jag accepterar) och 23000:- i materialkostnad, där han med säkerhet gör 8000-10000:- i vinst (vilket jag inte accepterar). Men vi har kanske olika syn på vad mycket pengar är helt enkelt...

Jag tycker att en elektriker som har bra inköpspris och tar lika mycket (eller lite till) av mig som det kostar i affären gör helt rätt!!! Skillnaden på dessa är ju att det blir samma för mig, sen vad elektrikern gör för vinst har jag inte med att göra.

Vad menar du med "Har tidigare haft "verkstadspris" på bildelar..."?
 
Jag har vunnit i Tingsrätten att det hade varit oskäligt pålägg på material (förvisso elektriker) samt att han inte gjort tillräckligt mycket för att hålla kostnaderna nere.
 
Skånepåg skrev:
Vad menar du med "Har tidigare haft "verkstadspris" på bildelar..."?
Ursäkta min avkortade mening. Jag menade att jag tidigare har haft möjlighet att handla bildelar till samma pris som en del bilverkstäder. Då ser man att de verkstäderna skriver normalt pris på delarna till sina kunder fastän de själva betalar cirka hälften eller kanske mindre än så.

Jag menar att om man gör ett jobb med 20 småprylar så kollar man inte exakt vad varje liten detalj kostar utan höftar till med lagom mycket. Bara att separera priserna på fakturan kostar tid (pengar). Är det 300 m kabel så blir meterpriset betydelsefullt för slutfakturan.

Jag tycker vissa här låter som kärringarna som gnäller över att mjölken kostar 10 öre mer än det står i förra veckans reklamblad när de studerar kvittot.
 
Pumptekniker skrev:
Om jag lämnar in min bil på Volvo för reparation så vet jag att det kommer att kosta och att delarna kommer vara dyrare än på mekonomen.
Lite OT:
Tja min erfarenhet är att Mekonomen inte är speciellt billig.
Det brukar inte skilja speciellt mycket mer än 10%.

Däremot, om du lämnar in din bil på märkesverkstaden, så har mekanikerna sett den modellen tidigare och oftast gjort sina misstag på andras bilar.

Om man tar en allbilsverkstad, är modellen ibland ny för dem och de vet inte alltid i vilken ordning bultarna ska lossas och skruvas dit.
Jag anlitade fel allbilsverkstad till min Seat, det har kostat mig massor med pengar jämfört med om jag gått till märkesverkstaden och betalat lite mer pengar. Dessutom är det lite lättare att reklamera hos märkesverkstaden.
 
Skånepåg skrev:
Därför att det inte är rätt, helt enkelt! Om du går in på Volvo, får du då betala mer för ett oljefilter som de monterar åt dig än ett du köper över disk!?! Nej, filtret kostar så klart lika mycket, sen betalar du ju för arbetstiden som de lägger ner! Och varför skulle "arbetet bli dyrare än om man hade köpt delarna av montören"?! Que?

Min rörpulare tog 31,60:- + moms, dvs 39,50:- för en vit dubbelrörhållare 12/15mm. På Rinkaby kostar den 11:- och på Hornbach 13,50:- (vid köp av 10st, OBS samma tillverkare som rörpularens, Faluplast). Det är helt absurt!!! För att inte tala om stödhylsa för 12mm rör som jag redan skrivit tidigare i tråden, den tog han 9,40:- + moms för vilket är 3-5 ggr mer än på andra ställen!!!

Jag hoppas innerligt att den branschen blir självsanerande inom snar framtid!

Mvh
Mats
Om du köper delar av rörisen o monterar själv får du nog samma pris som om han monterar dem åt dig dvs samma som i exemplet volvo

Ska du göra jämförelsen rinkaby så får du väl jämföra på rätt sätt eller hur?

dvs du går till liten oberoende verkstad och ber honom fixa t.ex oljefilter original volvo sen jämför du med att du själv går till volvo o köper ditt oljefilter tror inte det blir samma pris (han vill ju ha avans för sitt jobb att skaffa fram delen)

sen ska väl avansen vara rimlig det kan jag hålla med om
 
Tomlan, du har rätt i din jämförelse, säkert hade jag fått betala samma pris på en detalj av rörpularen utan att han monterade in den.

Men det är just nivån på avansen som är orimlig. Som du skrev om bilverkstäderna, L. Mäkinen, så handlar säkert även rörpularen för halva "vanliga butikspriset" när han handlar hos sin grossistfirma. Att han sen skulle göra ett påslag på detta grossistpris så det landade 25-50% över butikspris hade varit OK, men inte så det hamnar på 200-500% över.

Men jag förstår nu att du, L. Mäkinen, är en del av maskineriet. Du får en del av kakan. Annars skulle du inte tycka att det vare sig är rimliga nivåer eller att mina 8000-10000:- i överpris är "10-öringar på mjölkpriset", det kan bara någon med en väldigt fin månadslön tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.