Mikael_L
Ja 400:- + moms är ju ett väldigt OK pris, må jag säga. Särskilt som han godtar upplägget där han knappt får någon materialvinst.

Nu har jag ju lovat att aldrig släppa en rörmokare över tröskeln till mitt hem (utom en kompis som just är rörmokare, men då får han bara komma och dricka kaffe ... ;)). Men om jag ändrar mina principer någon gång hör jag av mig och får killens telefonnummer. :)
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Jag går inte så ofta till hårfrisören för jag har långt hår och kan klippa av det värsta själv (själv är ju bäste dräng) utan att det syns på resultatet.

Men idag var jag hos frissan. Det är en duktig kvinna som har tävlat i detta gebit. Hon har nog förvisso ganska god beläggning men åker ändå på mässor och utbildar sig fortlöpande. Besöket tog 1.5h, kostade 400 kronor inklusive moms (förvisso har jag viss rabatt) och jag behövde inte betala några materialpriser för de produkter hon använde i mitt hår. Jag satt under mitt besök i två olika stolar - en för tvätt och en för klippning. Hur överlever hon?
 
Billig frisör.
Min erfarenhet är att en klippning på 20min brukar kosta 300kr i Sverige. Klipper mig gärna utomlands då samma tjänst brukar kosta runt 100kr om man nu inte väljer en frisör på gatan i Indien som kostar en femma.
 
mariatherese skrev:
Jag går inte så ofta till hårfrisören för jag har långt hår och kan klippa av det värsta själv (själv är ju bäste dräng) utan att det syns på resultatet.

Men idag var jag hos frissan. Det är en duktig kvinna som har tävlat i detta gebit. Hon har nog förvisso ganska god beläggning men åker ändå på mässor och utbildar sig fortlöpande. Besöket tog 1.5h, kostade 400 kronor inklusive moms (förvisso har jag viss rabatt) och jag behövde inte betala några materialpriser för de produkter hon använde i mitt hår. Jag satt under mitt besök i två olika stolar - en för tvätt och en för klippning. Hur överlever hon?
Om du på allvar funderar....gå in på allabolag.se och kolla företagets omsättning, vinst och gör en beräkning......:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Billig frisör.
Min erfarenhet är att en klippning på 20min brukar kosta 300kr i Sverige. Klipper mig gärna utomlands då samma tjänst brukar kosta runt 100kr om man nu inte väljer en frisör på gatan i Indien som kostar en femma.
Fast då tillkommer förstås resan....
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Så, på 7 år har alltså rörmokarna alltså lyckats lobba fram nästan 100% avgiftshöjning.
Hur mycket har konsumentprisindex ökat?
Nejnejnej, jämför du med KPI är du helt fel ute.

Det är omvänt korrelerat till räntenivån, kompenserat för ROT-avdraget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vår vattenpump gick sönder nu i somras och eftersom min gubbe arbetar som snickare så känner han flera rörmokare. Tyvärr var alla på semester så vi fick ringa till en väletablerad VVS firma i vår kommun. Vi hade tur och en kille kom förbi oss som hastigast då han var på väg till ett annat arbete. Han tog en titt och sa att han skulle kolla senare vad de hade hemma.

Det kom en annan man än den tidigare killen på morgonen, och när min gubbe frågade vad det skulle kosta så kunde han inte ge ett pris. Mer än så diskuterades inte. Eftersom vi bott i andra hus med pumpar som har gått sönder så räknade vi med att det skulle landa på runt 10 000 kr max. De installerade pumpen och när vi nu fått fakturan så kostar pumpen över 17 000 kr! Sen tillkommer arbete på 2000 kr. (Alltså över 19 000 kr inkl. moms.)

Jag fick en smärre chock och trodde att det var något fel! Gick direkt ut på nätet och sökte på den exakta benämningen av pumpen. Vi ringde även upp flera rörmokare som vi känner och bad dom ge oss ett pris på vad dom ut till kund skulle kräva av kunden inkl. moms. Både internet och dessa rörmokare landade runt 8000 kr för den pumpen! Det visade sig att VVS-firman här handlar allt av Ahlsell och därav ockerpriset!

Så nu tänker vi ifrågasätta fakturan. Vi bad faktiskt om ett pris, men han vågade inte på rak arm säga vad det skulle kosta. Det är alltså bara ren lögn, eftersom denna firma mycket väl visste vad deras Ahlsellprylar kostar! Eftersom priset är ligger på mer än de 210 % än andra grossister trots samma vara från samma tillverkare så borde VVS-firman ha meddelat oss att de är dyrare. Vi känner oss totalt lurade! Det är väl klart att de vet priset, för det är ju där de gör sin vinst! Så vi funderar nu på att be dom komma och ta bort pumpen, den uppfyller inte några mer speciella egenskaper än från de andra grossisternas pumpar? Vad är det vi annars betalar för? Det ska väl finns rimlighet gentemot varans utförande och egenskaper? Självklart känner vi oss också dumma men vi trodde på ärlighet och rimlighet.
 
Det brukar funka så att du får en faktura där Ahlsells listpris visas, och sen ger de en rabatt till dig på det priset på kanske 15 procent. Men rörmokaren har kanske 50 procent rabatt. Dyrt för dig ja, men inte nödvändigtvis för rörmokaren. Tyvärr verkar det vara praxis i branschen med ockerpriser om man inte kommit överens om pris innan och jag vet inte om ni kan göra så mycket åt det i det här läget mer än att säga till firman vad ni tycker om det.
 
Krilleman
Ahlsell har stora grundpriser jämför man med dahl kan samma grundpris skilja nästan 100%.

Så det är klart dom har fakturerat efter den listan! Uselt :thumbdown:
 
Många pular själva för att slippa känslan av att bli blåst.
 
Litenblomma, den som kom förbi kanske inte hade befogenhet att lämna pris till kund och sedan köpte ni "grisen i säcken". Men ta kontakt med någon ansvarig på firman och be att dom förklarar priset. Det är ju så att dom har rätt att sätta det pris som dom behagar, och jag upprepar det jag skrivit hundratals gånger KÖP INGET UTAN ATT HA FÅTT ETT PRIS FÖRST.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.