Det är väl så med alla bristyrken att man kan få betala mer för deras tjänster, det gäller inte enbart hantverksyrken inom byggsektorn, utan rent generellt. Det finns ju andra branscher där man tycker att det är helt OK att ta tusen kr/timme och över det. Men att dom tar överpriser kanske är OK för dom är ju inte hantverkare.
 
Det är vel helt ok att en hantverkare tar 1000 kr/timme han också. Bara det står i offerten.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Det är väl så med alla bristyrken att man kan få betala mer för deras tjänster, det gäller inte enbart hantverksyrken inom byggsektorn, utan rent generellt. Det finns ju andra branscher där man tycker att det är helt OK att ta tusen kr/timme och över det. Men att dom tar överpriser kanske är OK för dom är ju inte hantverkare.
Nä, i mina ögon kan inte dom heller försvara sig med att dom är lika usla som hantverkare ... ;)

Starta gärna lite trådar om andra usla branscher.

Jag har startat trådar om kommunernas godtyckliga och vansinniga avgiftspolitik.

Andra här på forumet har startat trådar om usla och giriga banker.

Dåliga hantverkare är långt ifrån de enda som står i skottgluggarna, jag tror nog att du har sett det, eller hur? :)
 
Och vill man ha ett exakt pris så finns ett sätt som alltid fungerar, lämna en specificerad arbetsbeskrivning. Klarar man inte av det själv anlita en konsult. Då kommer köparen att betala exakt rätt pris, men det är klart då måste h*n skaffa (köpa) hjälp med kompetens som han vill ha gratis från hantverkaren.
Det är omöjligt att lämna ett säkert pris på ett arbete när "kunden" inte vet vad h*n vill ha.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Det är omöjligt att lämna ett säkert pris på ett arbete när "kunden" inte vet vad h*n vill ha.
Nä, men det är den verklighet hantverkaren lever i.

Och det är där mitt prat om affärsmodell kommer in.
Man kan ju antingen rycka på axlarna och tycka att ens kunder får väl klara sig själva så gott det går för dom.
Man behöver inte bry sig, en del kallar det kundförakt. Men det är inte säkert att det är just förakt, utan bara en total oförståelse för hur man kan förändra sin affärsverksamhet till en win-win-situation.

Hantverkare som ligger i denna kategori antar jag hör till dom som också brukar säga "Aldrig att jag jobbar mot privat!"
Ty där blir det ju lite jobbigt, isf ett uppdrag från en proffesionell upphandlare med fulla underlag.

Sen finns det säkert hantverkare som istället gillar att jobba mot privatkunder, som gillar att lite tillsammans med kunden sådär stegvis komma fram till lösning, som ibland t.o.m blev bättre än kunden först tänkte sig.


Det är fritt fram att välja kunder och affärsmodell. Detta är tursamt nog inte lagreglerat än.
Men jobbar man mot privatkunder må man ju förstå det speciella med det, och anpassa sig.
Det kan ju faktiskt vara ett konkurrensmedel, det som gör att man faktiskt kan ta mer timpenning än polacker och balter och i slutändan det som gör att firman överlever nästa finanskris.
 
Det som kan vara "jobbigt" med privata kunder är att många, inte alla ( i dag väljer jag mina kunder), OAVSETT hur bra och billigt dom får ett arbete utfört tycker att det blir för dyrt och tar för lång tid. Samt att dom inte vill förstå att om dom under resans lopp ändrar sig så måste dom betala för det som utförts även om det senare inte kommer till "användning". Troligen har dom läst allt negativt som (ibland rätt och ibland felaktigt) som figurerar i press och i div forum mm. Och även om man ger en kostnadsuppskattning som man inte når upp till blir det för dyrt.
Så visst förstår jag att många hantverkare "skiter" i sina kunder för oavsett hur dom gör så blir det "bråk" och ska man i alla fall "bråka" kan man ju "bråka" om nått som kanske ger en slant extra i stället för ingenting.
 
Mikael_L
Ja alla kunder är säkert inga änglar heller.

Men mycket går säkert att undvika genom att vara övertydlig i allt och att skapa lite lämpliga administrativa rutiner. Det behöver inte vara något våldsamt pappersmanglande, inte något helt överväldigande.
Men lite offertmallar, lite underskrifter från kunden. Några enkelt hållna papper som alltid finns med i bilen där man krafsa ner ändringar och tillägg, och få bådas underskrift.
Bara genom handlingen att skriva sitt namn på ett sådant papper bör ge de flesta kunder en hint om att det kommer att kosta extra.
Dom sista idioterna är kanske inget att göra något åt, men jag tror faktiskt att dom inte är så många.




Visst är det ett problem denna generella svartmålning av hantverkare. Den generella bilden smittar säkert av sig på många kunder, som därför börjar leta efter fel på sin erhållna entreprenad.

Men nog har branschen sig självt att skylla!
Jag har ett flertal vänner som har vittnat om rätt mycket konstigheter som dom blivit utsatt för.
En är en väldigt strukturerad människa som i sitt jobb både upphandlar och säljer både stort som smått, upp till flermiljonkronorsbelopp. Att han inte skulle förstå sig på beskrivningen av uppdraget, eller vad förändringar innebär ter mig otroligt sannolikt. Däremot är han ganska noga. Det ska bli som avtalat och till bra kvalitet. Han söker aldrig bästa pris utan prioriterar utförandets kvalitet.
Han har ingen erfarenhet som visar på att de som är dyrare gör ett bättre jobb, det är ungefär samma skit alltid. De allra billigaste har han ingen direkt åsikt om, då de som presenterar orimligt lågt prissatta offerter litar han inte på.
Han är inne på sin tredje helrenoverade bostadsrätt nu.

Sen har jag ju lite kompisar som är hantverkare. Schyssta, smarta, snälla människor, som alla mina kompisar är.
Men ibland skymtar ju den där lite konstiga synen på kunden och vad ens jobb går ut på, fram. Jag blir förbryllad över när man i övrigt är så reko kan tycka att det är OK att mörka för kunden vad fel man gjort, som exempel.

Sen ligger ju anmälningar mot hantverkare i topp år efter år hos ARN, det kanske säger något.
(Fast, man vet ju inte säkert om det är hönan eller ägget ... ;))
 
  • Gilla
JOPO
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nä, men det är den verklighet hantverkaren lever i.

Och det är där mitt prat om affärsmodell kommer in.
Man kan ju antingen rycka på axlarna och tycka att ens kunder får väl klara sig själva så gott det går för dom.
Man behöver inte bry sig, en del kallar det kundförakt. Men det är inte säkert att det är just förakt, utan bara en total oförståelse för hur man kan förändra sin affärsverksamhet till en win-win-situation.

Hantverkare som ligger i denna kategori antar jag hör till dom som också brukar säga "Aldrig att jag jobbar mot privat!"
Ty där blir det ju lite jobbigt, isf ett uppdrag från en proffesionell upphandlare med fulla underlag.

Sen finns det säkert hantverkare som istället gillar att jobba mot privatkunder, som gillar att lite tillsammans med kunden sådär stegvis komma fram till lösning, som ibland t.o.m blev bättre än kunden först tänkte sig.


Det är fritt fram att välja kunder och affärsmodell. Detta är tursamt nog inte lagreglerat än.
Men jobbar man mot privatkunder må man ju förstå det speciella med det, och anpassa sig.
Det kan ju faktiskt vara ett konkurrensmedel, det som gör att man faktiskt kan ta mer timpenning än polacker och balter och i slutändan det som gör att firman överlever nästa finanskris.
Menar du att polacker och balter inte klarar av att sköta kundkontakten på ett proffesionellt vis? :)

Eller kommer man få se annonser där det står "vi är dyra, men vi blåser dig inte"

Till syvene och sist överlever ju alla skojare för att det finns en marknad för dom, och så länge det finns det, kommer det alltid att finnas skojare.


Själv har jag inte släppt in en enda hantverkare (elektriker, rörmokare) som inte kan visa upp ett yrkesbevis.

3st har fått gå igen med sura miner för att dom inte haft något, men dom andra har blivit glada för att man frågar, det är tydligen ovanligt.

Så varje gång jag läser sådana här trådar undrar jag alltid vad för krav som kunden har haft? Är det en hantverkare eller en ulv i blåkläder?

Visst tar certifierade firmor också mycket betalt, men min erfarenhet är att ju fler utbildningar och certifikat dom har, ju mer är dom intresserade av att få nöjda kunder.

Det är ju vi konsumenter som håller i taktpinnen. Man får den regering man förtjänar, det kanske är likadant med hantverkare?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skillnaden är att när man går till affären så finns det ett pris på hyllkanten som man kan då enkelt kan jämföra och bedöma om det är skäligt oavsett deras påslag. Och det är ganska enkelt då jag inte behöver räkna med ett påslag i kassan på butikens service.

I det här fallet så meddelar firman inte om deras påslag förrän fakturan kommer och då blir det en fråga om skälighet. Då de inte redovisar deras nettopriser, vilket de är skyldiga till, utan frontar med att de följer ett listpris så blir det ganska uppenbart att de försöker ta ut oskäliga priser även om de försvarar överpriset med att det ska täcka upp för "garantier osv". Men det jag egentligen ville kolla var om ngn hade gått så långt att fallet bedömts av tingsrätt.

För att dra ett exempel så brukar jag lämna in min bil på verkstad när jag får problem med bilen då bilar är ngt jag inte behärskar. Jag frågar då aldrig om priset utan verkstaden tar en avgift för felsökningen och när de kommit fram till vad problemet är ringer de upp mig och upplyser om vad det kommer att kosta, dels material, dels arbetskostnaden. De ger mig dessutom förslag på originaldelar kontra kopior. Vilket jag då tar ställning till och antingen accepterar eller inte. På samma sätt borde firman i det här fallet kunna agera när de kommer och tar reda på vilket material de behöver och ser arbetets omfattning... om de vore ärliga alltså!
 
  • Gilla
Byggvargen
  • Laddar…
Tyvärr sätter de gamla svenska varuleverantörerna tillsammans med grossisterna i VVS-branschen löjligt saltade riktpriser just så att hantverkare kan säga "titta du har fått rekomenderade priserna". Sen lämnar grossisterna 30-70% till hantverkaren. Sen att ingen butik håller sig efter dessa "riktpriser" är ju av ren självbevarelsedrift. Riktpriser är allmänt känt som ett skämt i branchen bland de gamla aktörerna som jobbar via grossist. Det är ett föråldrat sätt att tänka. Många nya aktörer har oftast ett betydligt mer marknadsanpassat förhållningssätt. Men de kommer oftast inte in i grossisternas lagersortiment heller, och säljs motvilligt av rörläggare.
 
P
Gnäller du lika mycket när du köper en fatöl på krogen för 60 spänn?
 
  • Gilla
Byggvargen och 1 till
  • Laddar…
Pherra skrev:
Gnäller du lika mycket när du köper en fatöl på krogen för 60 spänn?
Du verkar inte förstå problemet, utan likt många andra drar upp dåliga jämförelser och argument som försvarar oskäliga överpriser som man inte informerar om innan man installerar produkterna. Troligtvis för att man inte hade fått några uppdrag.

När du beställer en öl så borde barpersonalen först ta betalt och i det läget kan du avgöra om det är ett skäligt pris. När du väl accepterat priset borde servitören i baren tappa upp din öl.... inte tappa upp din öl och sedan be dig betala 120 kr för att även få betalt för sin service.
 
Eller ännu bättre att man kollar priset INNAN man köper sin öl så slipper man bli överraskad när man upptäcker att påslaget ligger runt 400%. Nu ska ju arbetkostnaden dras från priset ca 1/2 minut vilket lär vara ca 3-4 kr om man tar hantverkartaxa
 
M
Vad är problemet?

Varför kan hantverkaren inte ha en egen prislista ink moms som kan lämnas över i samband med avtalet, istället för att hymla med formler och påhitt?
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Dessutom så skulle man ju kunna göra en standardiserad inköpslista för totalprisjämförelser (så som taxipriser och liknande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.