Citerar mig själv angående vad för märken min rörpulare monterade kontra de jag köpt själv:

Skånepåg skrev:
Min rörpulare tog 31,60:- + moms, dvs 39,50:- för en vit dubbelrörhållare 12/15mm. På Rinkaby kostar den 11:- och på Hornbach 13,50:- (vid köp av 10st, OBS samma tillverkare som rörpularens, Faluplast).
Skånepåg skrev:
Samma sak med prisolrör. De min rörpulare lade in var av märket Cupori, de jag själv köpt på Rinkaby och Hornbach var, tro det eller ej, Cupori. Skillnaden var återigen 2-3 ggr dyrare av rörpularen.
Citerar vad hempularen (och vad jag till fullo håller med om) skriver om saluförda märken på Hornbach:
hempularen skrev:
Om vi håller oss till VVS. Hornbach säljer rörkopplingar från Vatette, blandare från Hans Grohe, rör i rör från Roth, golvvärme från Roth etc.
//
Samma koppling märkt Vatette kostade 60 eller 70 kr på Hornbach. På Hornbach kan jag beställa vilken VVS pryl som helst ur Dahls sortiment (de säljer ju inte direkt till privatpersoner), vet dock inte om det blir ett bra pris även på sådant som inte finns i Hornbachs ordinarie sortiment.
 
du kan handla som privatperson på dahl.
 
Egentligen tror jag det hela kvittar kostnaden kommer ALLTID att vara densamma oavsett hur det fördelas (sett över hela krökarens kundstock) vad gäller material/timpris/milersättning.

Vad jag sett är det få rörkrökare som går med guldskor eller kör bilar som ingen vanlig person har råd med. Med detta vill jag säga att i slutändan så tjänar man inte så våldsmycket pengar som folk verkar vilja tro. De som jobbar på hårt tippar jag kan komma upp i 3-400 k/år och det tycker jag gott kan vara en hårt arbetande förunnat allt annat är ren avundsjuka.

Enligt min (ringa) erfarenhet är det också en del döperioder som knappt ger mat på bordet typ som fjällen på hösten tex.

Hur det än är så sålänge man inte betalar krökaren svart så tar staten typ 3/4 (rot ej inräkntat) och det är den absolut enskilt största kostnaden där kan man tala om påslag :rolleyes:
 
v-g du glömde: jobbar 60h i veckan, o svarar i telefon från 07-23 även helger.. ;)
 
v-g skrev:
Egentligen tror jag det hela kvittar kostnaden kommer ALLTID att vara densamma oavsett hur det fördelas (sett över hela krökarens kundstock) vad gäller material/timpris/milersättning.
Det har du givetvis rätt i, men jag tror inte det är totalpriset som sådant som uppretar folk (iallafall inte mig) - utan hellre att de lägger på flera hundra procent på material när det egentligen går till adminkostnader som ska täckas upp av arbetskostnaden. Jämför man medandra brancher så är det just arbetskostnaden som är dyr, material får man till normala priser. Stora påslag på material leder endast till att person A som oftast subventionerar arbetskostnaden för person B.

Att sedan staten ska ha så otroligt mycket av kakan är tyvärr priset man får betala då man bosatt sig i ett bidragsland.
 
J
Det som ingen lägger en fundering på, är hur kan internet och lågpris butiker ha låga priser, jo en god väg till till sanningen är förutom inport från u-länder med barn arbetare och oavlönad personal, så kan även storbolagen kring gå vissa skatter och momser som vi vanliga inte har möjligheter att lämpa. Att våra egna svenska internet sajter, säljer till lägre pris kan jag bara tänka mig att, en sådan kund hos grossist kan klämma och känna sig för och få en bra rabat. En bra hemsida kostar ca 40,000kr och cirka 30-60 kr i kostnad per beställning, idellt arbete för upplägg av bildbank, först pengarna på kontot, sedan görs en beställning till grossist, alltså 100% likviditet om problem uppstår, finns kanske inte alltid kunskap och rutiner, i bagaget, att ett sådant bolag har lägre avans än ett vanligt bolag med mångårig kompetens, är ju givet, hur stora omkostnader kan man ha att sitta vid frukost bordet, lämpligen i kort kalsonger och tennis strumpor, sörpla gott kaffe, och titta på pengarna som sitter på kontot, och sedan göra en beställning, medans ett riktigt företag ligger per anställd på ca 200,000kr och uppåt i per utrustning och anställd, arbets givaravgifter osv.
 
J
Ett eller två stolp skott, individualister som ser möjligheten att få avans per beställning hos våra stora Grossist kedjor, skapar ett problem som inte finns, hela Sverige pratas det om det här, och det skapar oreda och osämja, helt i onödan, tyvärr finns det inget slut då, vi har fri konurans i vårt land, och ansvaret läggs längre ner i kedjan tillslut, på privat kunden, Sverige har som enda land, möjligheten att försäkra ett våtrum, vad jag finns det inget annat land som tillåter dylikt. Med all rätt våra svenska försäkring bolag betalar årligen ut 5,000 miljoner till vattenskadade fastigheter, hur många vatten skador kommer att finnas om några år, då du som privat person kan köpa 1liter mjölk och en billig tvättställs blandare på snabbköpet för 199 kr, vi själva du som jag kommer fucka upp hela landet med bravur och få möjligheten att betala hela skiten själva, i vårt letande efter en kronor. och får skylla oss själva i slut skedet, en shysst vatten skada, mögel och i värsta fall 1-2-3-4-500,000 kronor fattigare sitter som en smäck. Hela vårt samhälle går åt det amerikaniserade samhället, där pengar styr allt, vi har allt vad vi kan önska oss, men förstör det som alltid har fungerat. riktigt jävla dumt.....tackar för ordet
 
Den här tråden har verkligen allt...
 
Jag tror att alla gnällspikar är avis på att rörkrökarna får alla snygga tjejjer :D

Snittbytesintervallet på en toastol i Sverige enligt IFÖ är 27 år så på den livslängden så tycker jag att man kan kosta på sig rätt dyr stol/installation/koppling.

En ny bil förlorar på två år vad ett helt nytt badrum kostar, men ändå ser man mååååånga nya bilar, inget gnäll på kostnaden där inte. :rolleyes:

Livslängden på ett korrekt badrum är säkert 20 år, sen om det är omodernt om 2 det är en annan femma. Vad kostar servicen på en bil?

Visst saker är dyra men se det över livslängden så är det ändå rätt billigt tycker jag. Många tror jag blandar ihop lyx med minimistandard :rolleyes:
 
pbengtson, *nu* har den allt. :)

Jag tror en del yrkesgrupper tar sig själva på lite väl stort allvar.
 
Johan Bergman skrev:
Ett eller två stolp skott, individualister som ser möjligheten att få avans per beställning hos våra stora Grossist kedjor, skapar ett problem som inte finns, hela Sverige pratas det om det här, och det skapar oreda och osämja, helt i onödan, tyvärr finns det inget slut då, vi har fri konurans i vårt land, och ansvaret läggs längre ner i kedjan tillslut, på privat kunden, Sverige har som enda land, möjligheten att försäkra ett våtrum, vad jag finns det inget annat land som tillåter dylikt. Med all rätt våra svenska försäkring bolag betalar årligen ut 5,000 miljoner till vattenskadade fastigheter, hur många vatten skador kommer att finnas om några år, då du som privat person kan köpa 1liter mjölk och en billig tvättställs blandare på snabbköpet för 199 kr, vi själva du som jag kommer fucka upp hela landet med bravur och få möjligheten att betala hela skiten själva, i vårt letande efter en kronor. och får skylla oss själva i slut skedet, en shysst vatten skada, mögel och i värsta fall 1-2-3-4-500,000 kronor fattigare sitter som en smäck. Hela vårt samhälle går åt det amerikaniserade samhället, där pengar styr allt, vi har allt vad vi kan önska oss, men förstör det som alltid har fungerat. riktigt jävla dumt.....tackar för ordet
Jag som tyckte Elinstallatörens inlägg kunde vara lite svårlästa ibland..


pbengtsson skrev:
Den här tråden har verkligen allt...
En tråd har inte allt innan minst en Hitler-referens har förekommit.
 
Grottan skrev:
Dessutom, VVS:arnas argument i tråde spretar rätt mycket, man försvarar sin prissättning med att *grossisten* har ett stort lager av allehanda delar. De VVS firmor jag har besökt har ett minimalt eget lager utan handlar det man behöver från grossisten. Det lager man ligger på är ute i servicebilarna och med tanke på att fordonet max får väga 3500kg så torde lagret inte vara enormt stor heller.

En juste affärsmodell i både el och VVS branschen vore ett högre timpris och vettiga marginaler på materialet (15- 20% TB). Det är ju trots allt tjänsten och kompetensen man betalar för - inte en slags materialförmedling utan förädlingsvärde (grossisten är ju det steget i näringskedjan).

Anlitar man en hantverkare vill man ju ha kompetent personal - inte den som har bäst rabatt på Ahlsell men tummen mitt i handen.

Nu, äntligen någon som uttrycker sig enligt min åsikt. En högre timpeng och ett lägre materialpris vinner alla på. Det blir även lättare att förutse slutkostnaden på arbetet. Vem vågar ta första steget?
 
Konstigt resonemang!
Ska man motivera en högre timpeng med att man inte gör så mycket avans på grejorna man säljer?

Då hade nog jag fått hjärnblödning iaf, dom har ju redan timpenning som räcker.


Felet är ju att det (otroligt men sant) inte finns rörmokare att få tag på så det finns alltid kunder nästan oavsett vilket pris man tar.

Men det finns väldigt många som kan "media".................


Något annat otroligt är att det är över 400 svar på en tråd utan att den har blivit stängd. :)
 
När jag renoverade vårt badrum tog jag in två offerter för att få hjälp med VVS-jobbet. Båda offerterna låg på ca 22 000 kr för hela entreprenaden. Då jag hade kollat upp en del materialpriser på nätet så tyckte jag att det lät dyrt så jag tänkte om och utförde rör- och avloppsdragningar samt golvbrunnsbyte då badrummet bara var i form av ett skal. För det jag inte behärskade tog jag in en tredje firma på löpande timme som min kollega rekommenderade då han fått en bra offert av på sitt badrum som var av liknande karaktär. Jag beskrev jobbet och tog reda på timpriset som var ok. Materialet firman behövde köpa för att komplettera förutsatte jag borde ligga på ca 15-20% mer än nätbutikerna med tanke på deras rabatter hos grossisterna och att de borde ha ngt för att de ligger ute med pengarna tills jobbet är avklarat. Hantverkaren gjorde ett bra jobb och jag blev nöjd och tänkte att jag borde sparat några tusenlappar.

Fick dock en chock när fakturan på 24 500 kr kom och de listat upp vad varje pryl kostat men varit "snälla" och gett mig 15 % i rabatt. När jag slog RSK-nr på två nätbutiker fick jag fram en materialkostnad på ca 10 200 kr istället för deras 21 600 kr före rabatten. Efter rabatten skulle jag betala ca 18 400 kr för materialet. Jag mejlade då firman och bestred materialpriset då jag inte förstod mig på hur deras material kunde vara ca 8 000 kr dyrare. Hörde inget under semestern så jag ringde upp firman när jag, via min kollega, fick reda på att de åter var på plats.

De hade sett mitt mail men mindes inte exakt vad det gällde så jag drog då samma sak som jag mailat om och ifrågasatte hur de kunde ta så mycket mer för materialet. De förklarade då att de inom VVS-branchen jobbar efter sina listpriser och att om jag skulle köpt materialet själv så skulle de sagt att de inte hade haft tid förän om ett halvår! Jag sa då att jag var införstådd med att de skulle ha ett påslag men att deras var orimligt högt. De bad då att få återkomma när de hade kollat lite närmre på fakturan. Jag bad då att de skulle ringa mig när de satt med min faktura så att vi kunde ha en öppen dialog kring priserna.

En vecka senare kommer ett mail att det bästa de kunde göra var ytterligare 10 % på materialet men att jag i gengäld skulle betala fakturan samma vecka... GUD VAD SNÄLLT!. Jag tyckte fortfarande att det verkade oskäligt så jag tog kontakt med en konsumentrådgivare för att höra deras synpunkt. Fick då svaret att VVS-firman var skyldiga att redovisa deras materialkostnad med ev ett påslag och att det var den kostnad jag skulle betala då de utfört en tjänst som de tagit betalt för.

Tog då åter kontakt med VVS-firman och förklarade samt klargjorde att jag bara borde betala vad som var skäligt – men för att inte behöva lägga ner mer energi i fallet kunde jag tänka mig att sträcka mig till 40 % över nätbutikernas priser då han inte hade redovisat hans kvitton/fakturor på materialinköpen.

Fick då ett argt svar där de klargjorde för mig att eftersom jag anlitat dem på löpande så var det deras listpris minus rabatt som gällde och vad jag kunde köpa materialet för själv var oväsentligt då de var tvungna att stå för "garantier osv". (Observera ordet osv) Eftersom jag dessutom inte accepterade 25 % när de i normala fall bara utlämnade 15 % så skulle de lämna ärendet vidare till INKASSO!

WOW vad kul! tänkte jag... inte. Svarade åter att jag nu följde konsumentrådgivarens råd och betalade in den i överkant skäliga summan för materialet, jobbet och servicebilen och att jag även kom att bestrida inkassobrevet och samtidigt anmäla företaget till ARN. Jag ifrågasatte dessutom vad de menade med garantier osv då jag trodde att det var tillverkarna som stod för materialgarantin och att deras timarvode borde innefatta garantin för att det blev fackmannamässigt utfört.

Tror inte att han kommer gå vidare utan bara försöker skrämmas men är det någon som gått hela vägen till tingsrätten och fått en avgörande dom?

Vet inte vad man ska göra... Går man på löpande timme tar de sjuka påslag på materialet. Tar man fast pris så lägger de istället kostnaden på arbetstiden och hämtar hem det via ROT-bidraget. I bästa fall hade de kunnat upplysa om deras påslag innan de påbörjade jobbet så att man i förväg fick bedöma om det var skäligt. Men hade man då tyckt att det var oskäligt så hade de å andra sidan inte åtagit sig jobbet.

Tycker alla borde ifrågasätta mer för att få stop på detta lurendrejeri!
 
  • Gilla
jeppeknaster och 1 till
  • Laddar…
Jag blir lika förvånad varje gång, varför gör ni inte upp om priset innan ni beställer jobbet????? Gör ni lika oavsett vad ni ska köpa??? Personligen frågar jag alltid vad en sak kostar innan jag handlar om "varan" inte är prissatt.
Sedan undrar jag vem som avgör vad ett SKÄLIGT påslag är?? Kund, säljare, fristående organsation???Man hittar ju varor med lååångt över 100% påslag över allt ute i "butikerna". Men det vet köparna kanske inte om och tycker då att priserna är OK??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.