Tossegubbe skrev:
*Mr Rör är isf en kass affärsman eftersom han skulle tjäna så mycket mer om han köpte in ett eget lager från en billig importör/grossist och hade en stor del med sig i bilen direkt.
Normalt kan han göra en större vinst på materialet än arbetstiden så han tjänar mer på att göra ett snabbt jobb ute hos kunden och kan komma till nästa och sälja mer material.

Dessutom skulle kunden tjäna på detta när denne slipper betala tiden för att hämta ut material och extraresor mm så alla borde bli glada av detta?
Det stämmer nog ganska väl, det är därför det är så dyrt.

Rent krasst, min uppfattning är nog att Mr. Rör har så många kunder att serva, att han inte hinner tänka ut ett sätt att tjäna ännu mera pengar...

Det är lite som ett citat jag läste härom dagen, "Jag har inte tid att slipa yxan, eftersom jag har så många träd att fälla"
 
-MH- skrev:
Om han höjer priset kommer han få färre (potentiella) kunder. Men om man fortfarande har tillräckligt, så kommer han tjäna mer.

Nog tror jag att ett bra jobb leder till fler kunder än dåliga jobb?
Jo, men bara om tiden räcker till för att ta sig an fler kunder. Om han har fullt upp kan han inte få fler kunder hur bra jobb han än gör eller hur lågt pris han har. Naturligtvis finns det en gräns för hur dåligt jobb han kan göra eller hur högt pris han kan sätta innan antalet kunder sjunker så lågt att han inte är fullt sysselsatt. Ju större efterfrågan på tjänsterna är ju mer kan dessa gränser tänjas. Eftersom situationen är som den är, dvs det finns väldigt många fler kunder än säljare av vvs-tjänster så är Mr Rörs möjligheter att ta hutlöst betalt för ett dåligt jobb stora.
 
Fler POTENTIELLA kunder skulle jag skrivit. Med fler potentiella kunder kan man höja priset, så att antalet potentiella kunder går jämnt upp med de man hinner med. Dvs höj, tills bara de bästa betalande kunderna är kvar. Och om man gör ett bra jobb, kan man höja mer och ändå ha fullt upp.
 
Nu ska vi inte lära dessa utsugare klassiska prissättningsstrategier.
 
Jag skulle gjort tvärtom och sänkt priset så att väldigt mga kunder kom till mig och jag kunde plockat ut dom trevligaste kunderna/jobben att göra och sluppit göra ngt jag inte känner för att göra.
Trots allt så går det iaf i min värld ut på att ha så trevligt som möjligt när man arbetar och inte att tjäna så mycket om möjligt.



-MH- skrev:
Fler POTENTIELLA kunder skulle jag skrivit. Med fler potentiella kunder kan man höja priset, så att antalet potentiella kunder går jämnt upp med de man hinner med. Dvs höj, tills bara de bästa betalande kunderna är kvar. Och om man gör ett bra jobb, kan man höja mer och ändå ha fullt upp.
 
Det var en konstigt värld du lever i, tiossegubben. :)

Jag föredrar få så mycket som möjligt, så att jag kna göra andra saker än att jobba hela tiden.
 
Well det beror kke på att jag älskar mitt arbete och skulle sträva efter samma sak även utan betalning för jag kan inte komma på ngt jag hellre skulle vilja göra ;)
Att man dessutom tjänar nga slantar på att göra det gör ju bara saken bättre för då kan man göra det ännu mer utan att behöva dras med ngt drygt 7-16 jobb bara för att klara sig. Det skulle jag nog inte klara i många dagar faktiskt och vet av erfarenhet att pengar inte hjälper då jag en period var ngn typ av grupp/platschef på banverket och tjänade typ 100k i månaden och hade det "hemskt" med fasta tider och en massa dryga mäniskor att ha att göra med.

Tur att alla är olika iaf för mga av mina vänner tycker jag är tokig som föredrar att arbeta 360dagar om året för ca 10k i månaden istället :p

-MH- skrev:
Det var en konstigt värld du lever i, tiossegubben. :)

Jag föredrar få så mycket som möjligt, så att jag kna göra andra saker än att jobba hela tiden.
 
J
Det låter som att många har dåliga erfarenheter av just rör hantverkare, tråkigt att det verkar finns många lycksökare, jag är verksam i närområdet och inte alls sällan ser man att kunden har en driven lust att jaga "en" kronor, Rusta och vad heter dom OBS stormarknad, och alla matvaruaffärer formligen spyr ut sig farlig utrustning, dåliga och farliga lågpris alternativ handlar den duktige och pris medvetne fixar frasse som bäst, hittar ofta en racklig plastbit och trumfar högt över sitt köp, vatten installationer är den bit tillsamans med el entrepenader där jag absolut inte kan rekomendera någon okunnig och utrustning som varmvatten beredare från lågpris kedjor, nja, farlig ström, takdusch, och jordad i vattnet, kan ju låta för den ovise, en varm skön dusch, för mig en mardröm, vill du ställa ditt barn i den, för att spara in nga tusenlappar, och hoppas att det funkar i ur och skur, kvalitet lönar sig, det är bara så, lycksökare / oseriösa är en annan historia, men faktum att det kostar en massa pengar kommer man inte ifrån, och även om en installation blev dyr, att investera i, är den betydligt billigare än om fixar frasse och hans kompis är hemma hos dig och svart knegar, med produkter från en matvaruaffär / tack för mig leverpastej
 
Johan Bergman skrev:
Det låter som att många har dåliga erfarenheter av just rör hantverkare, tråkigt att det verkar finns många lycksökare, jag är verksam i närområdet och inte alls sällan ser man att kunden har en driven lust att jaga "en" kronor, Rusta och vad heter dom OBS stormarknad, och alla matvaruaffärer formligen spyr ut sig farlig utrustning, dåliga och farliga lågpris alternativ handlar den duktige och pris medvetne fixar frasse som bäst, hittar ofta en racklig plastbit och trumfar högt över sitt köp, vatten installationer är den bit tillsamans med el entrepenader där jag absolut inte kan rekomendera någon okunnig och utrustning som varmvatten beredare från lågpris kedjor, nja, farlig ström, takdusch, och jordad i vattnet, kan ju låta för den ovise, en varm skön dusch, för mig en mardröm, vill du ställa ditt barn i den, för att spara in nga tusenlappar, och hoppas att det funkar i ur och skur, kvalitet lönar sig, det är bara så, lycksökare / oseriösa är en annan historia, men faktum att det kostar en massa pengar kommer man inte ifrån, och även om en installation blev dyr, att investera i, är den betydligt billigare än om fixar frasse och hans kompis är hemma hos dig och svart knegar, med produkter från en matvaruaffär / tack för mig leverpastej
:S Prova gärna nästa gång att inte skriva en mening på typ 25-30 rader.. det blir fullkomligt obegripligt.:(
Vet inte riktigt vad du hade att säga, det verkar handla om matvaruaffärer och leverpastej och om jord i duschen i ditt närområde. :S
 
priserna är saltade, dock håller våra delar bättre kvalitet än dom du hittar på JULA osv... Vi måste ju lämna 10års garanti på arbetet och om jag gör en instrallation som ska hålla i 20-25år så ska man inte snåla på saker som är viktiga.
 
Dr.L skrev:
priserna är saltade, dock håller våra delar bättre kvalitet än dom du hittar på JULA osv... Vi måste ju lämna 10års garanti på arbetet och om jag gör en instrallation som ska hålla i 20-25år så ska man inte snåla på saker som är viktiga.
Vore trevligt om du kunde dela med dig av en källa till ditt påstående ang "era" fantastiska kvalitetsnivåer jämfört med allt man kan köpa på "osv"
:)
 
Dr.L skrev:
priserna är saltade, dock håller våra delar bättre kvalitet än dom du hittar på JULA osv... Vi måste ju lämna 10års garanti på arbetet och om jag gör en instrallation som ska hålla i 20-25år så ska man inte snåla på saker som är viktiga.
Men köper man samma delar "osaltade" någon annanstans så är det väl ingen skillnad;) Diskussionen rör väl oftast precis det du skriver att priserna är saltade och inte att man som kund kan köpa något billigare på exempelvis ÖB av något helt annat fabrikat. I det fallet så jämför man äpplen och päron vilket knappast är särskilt rättvist. För kvaliteten på produkten hänger väl knappast samman med vem som köper ut materialet och var det sker?
 
Nej, men man kan som privatperson köpa material på tex, dahl eller ahlsell och betala me kort, då ser du priset direkt. Det är samma pris som vi sedan fakturerar. :)
 
Dr.L:Vette fasen vad det är med Jula men skräp de säljer de, det mesta jag kommit över där som inte är märkes är banne mig uselt :rolleyes:

Kopplingarna de säljer på Bauhaus skulle jag inte sätta i vedboden en gång.
 
v-g det är bara hemmafixare som handlar vvs på Jula/biltema o då är dom ju inte mer än hemmafixare heller...... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.