mogge_73 skrev:
Kan du lösa detta att genom ett enkelt sätt föra över en prislista till ett CRM program som ex. Fortknox eller Visma.
Då lovar jag att du är en rik man.
Okej, vad kan du då tänka dig att betala för en dylik tjänst? Vad skulle det vara värt? ;)
 
M
mogge_73 skrev:
Kan du lösa detta att genom ett enkelt sätt föra över en prislista till ett CRM program som ex. Fortknox eller Visma.
Då lovar jag att du är en rik man.
Har jobbat med CMR en del. Förmodligen har du inte ställt rätt krav och saknar vettigt underlag från dina leverantörer för att hantera prislistorna i ditt system. Tips. Gör det inte för svårt och komplicerat!

Men återigen. Vad är problemet som gör att det tar timtals med tid att lämna ett förslag till kunden som gör att det måste till hutlösa påslag på materialet?

Från vad som är skrivet i forumet här går det att tänka sig som att vissa hantverkare medvetet undanhåller priserna på materialet från kunderna tills efter jobbet är gjort, så att kunden blir tvingad att betala ockerpriserna. Eller vad menas med påståenden som "Det kan man inte fakturera, men när kunden fått fakturan och vet vad som det gick åt för grejor. Då sitter man på rinkabyrör och jämnför del för del och tycker att det är orimligt att lägga på 30% i marginal."
 
Redigerat av moderator:
Problemet på VVS och elsidan är väl att jobben i regel är ganska korta och att det blir rätt mycket ställtid däremellan. Då räcker inte 400kr/h till för att få det att gå runt, då försöker man ta in pengar på materialet.

Men om priserna bara ligger 30% över Rinkabys priser, så är väl det inte speciellt dyrt. Jag har sett tredubbla Rinkabys priser.

Man kan jämföra med en vitvarureparatör, som kostar 700kr/h.

Sedan, allt prat om att automatisera, med något excelblad etc. Det blir nog svårt att genomföra, däremot, kan någon med erfarenhet få ihop ett offertpris för hand på ganska kort tid.

Men vi ska komma ihåg att det jobb som drog igång den här diskussionen var ett jobb för runt 22000. Ett sånt jobb är ett skruttjobb för de flesta hantverkare, som de kan både ha och mista, även om det är mycket pengar för dig och mig.

Jag har personligen resignerat och insett att man blir lurad på priset. Jag brukar numera titta till kvaliteten på jobbet och svälja att jag får hosta upp lite mer pengar. Annars är alterantivet att göra det själv.
 
M
Automatisering eller inte... poängen var ju att kunna hosta fram ett hyffsat underlag och ge till kund efter fördra besöket...dvs att kunna ge ett ptisfördlag. Timmarna ska ju en yrkesman kunna uppskatta, och då återstod priset på materialet. Ta fram dem så slipper vi sånna här trådar. Det kan ju hända att marknaden är sån att viss installation måste kosta mycket pengar. Jag tror att ni (uppdragstagatna) gör er själva en björntjänst när ni döljer det verkliga priset. Ni skapar en omöjlig ich orimlig konkurrens mellan er om kunderna inte kan avgöra kvalitet och pris.

Ja, det är bättre att höra jobbet själv - det är ju därför vi sitter på Byggahus forum hela dagarna ;) Synd att hemmapulande av el är olagligt.
 
Redigerat av moderator:
magnu skrev:
Problemet på VVS och elsidan är väl att jobben i regel är ganska korta och att det blir rätt mycket ställtid däremellan. Då räcker inte 400kr/h till för att få det att gå runt, då försöker man ta in pengar på materialet.
magnu skrev:
Men vi ska komma ihåg att det jobb som drog igång den här diskussionen var ett jobb för runt 22000. Ett sånt jobb är ett skruttjobb för de flesta hantverkare, som de kan både ha och mista, även om det är mycket pengar för dig och mig.
Nu får du bestämma dig. Antingen har hantverkarna svårt att få det att går runt, ELLER så är ett 22000 nånting man kan både ha och mista. Inte båda samtidigt.
 
blackadder skrev:
Menar du att polacker och balter inte klarar av att sköta kundkontakten på ett proffesionellt vis? :)

Eller kommer man få se annonser där det står "vi är dyra, men vi blåser dig inte"

Appropå det....min första slogan på div reklamgrejer (de få jag överhuvudtaget beställde första året som företagare) var: "vi är inte störst, säkert inte bäst och absolut inte billigast men vi gör ett bra jobb"
sen om det gav någon kund vet jag inte men jag hade också bara under mitt första år privatkunder som merparten av mina kunder, gled över genom gamla kontakter mer och mer på byggföretag, fastighetsägare, restaurang osv så att jag de två sista åren hade kanske 1-2 privata kunder per kvartal och dessa var i regel sådana jag hade varit hem till tidigare i samband med stamrenovering och liknande.


Till syvene och sist överlever ju alla skojare för att det finns en marknad för dom, och så länge det finns det, kommer det alltid att finnas skojare.

Svårt att bli av med dem men skojare är ju ett relativt begrepp. Jag skulle kunna tycka att lilla bilverkstan i kvarteret kan vara en skojare då den visserligen är billig i både material och arbetskostnad men lagningarna blir aldrig 100% men bilen funkar lika som att stora volvo-verkstaden är svindyr men bilen går förjäkla fint sen i flera år......som jämförelse med hantverkare alltså....allt är relativt och beror även på förväntningar lika som att man ska kräva att arbetet utförs korrekt.


Själv har jag inte släppt in en enda hantverkare (elektriker, rörmokare) som inte kan visa upp ett yrkesbevis.

Blev lite nyfiken där som gammal elinstallatörsföretagare....vad har du krävt av elektrikern och vad har denne då visat upp? Själv har jag aldrig fått frågan, inte ens blivit tillfrågad om f-skattesedel eller org.nr.....någonsin.

3st har fått gå igen med sura miner för att dom inte haft något, men dom andra har blivit glada för att man frågar, det är tydligen ovanligt.

Precis, säkert lika ovanligt som att småskuttar kollar upp kundernas kreditvärdighet.

Så varje gång jag läser sådana här trådar undrar jag alltid vad för krav som kunden har haft? Är det en hantverkare eller en ulv i blåkläder?

Jag tror att många kunder har en vision och en jäkla massa krav samt är väldigt bestämda på hur slutresultatet ska vara men när sedan kontakten med hantverkare kommer så är det inte lika enkelt att dels förklara, vara hård och rak osv. Sen tror jag också att de som är de oseriösa har en jädra munsvada och pratar bort kunderna i ett nafs, så låter det ju som när man sett avsnitt ur fuskbyggarna och liknande.

Visst tar certifierade firmor också mycket betalt, men min erfarenhet är att ju fler utbildningar och certifikat dom har, ju mer är dom intresserade av att få nöjda kunder.

Absolut, det där har många försökt förklara i trådar som handlar om debiteringar, det är ju ändock även för kundens skull man lär sig mer/repeterar det man en gång lärt sig.

Det är ju vi konsumenter som håller i taktpinnen. Man får den regering man förtjänar, det kanske är likadant med hantverkare?
Inte omöjligt alls.....slarv vid upphandling av kund kan mycket väl ge en slarvig hantverkare medans vid noggranhet så sorteras nog en del firmor bort.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Vad är problemet?

Varför kan hantverkaren inte ha en egen prislista ink moms som kan lämnas över i samband med avtalet, istället för att hymla med formler och påhitt?
De flesta har en prislista, speciellt inom vvs och el då dessa företag inte bara är säljare av tjänster utan även varor också men inte fan vill väl du ha en prislista som tar med alla produkter som finns (elektroskandias som jag utgick ifrån har fyra kataloger på runt 1000 sidor vardera) utan man måste invänta kundens önskemål om vad denne vill ha så man kan speca och är det löpande och/eller ett jobb där man micklar på lite efter kundens nycker så vet man ju inget förrän det är klart egentligen. Vid offert med fast pris så är det ju enkelt att speca det man vet förstås.
Så, vid tillfällen då man inte vet exakt vad som kommer att monteras så får man nog acceptera vad hantverkaren säger.
 
elmont skrev:
Visst är det lite konstigt att så många som driver "hantverkföretag" inte har någon som helst koll på hur det ska göras och ändå så överlever dom flesta. Och att alla som vet hur det ska gå till av någon outgrundlig anledning sysslar med nått annat. Och när man ger dom förslaget att sadla om, tjänar dom så bra att dom inte vill, det måste väl betyda att dom "skinnar" sina uppdragsgivare än mer än "hantverkarna".
Det stora problemet är inte hantverkarna och deras priser (tänker främst på de oseriösa) utan att kunderna åter och åter igen anlitar dem. Egentligen borde de som har problem med saker som tex denna tråd tar upp ta och göra en öppen och allmän utskällning av dessa kunder istället, för så länge hantverkarna blir anlitade så finns de kvar.
 
elmont skrev:
På 400:- i timmen går det runt, men genererar inga fantasivinster. Nått som folk har svårt att förstå att företagen måste ta så mycket betalt att dom kan betala ut lön till "gubben" även för dom timmar som dom inte kan fakturera. Den tiden per arbetad timme tenderar att öka dess mindre företaget är. Kan man ta betalt för 8 timmar per dag 5 dagar i veckan hela året kan man ha lägre debitering men så är det inte i "hantverksbranshen".
Det där är ju en lite rolig grej, folk kräver kunskap, up to date osv av hantverkarna men firmorna får inte ta betalt så att de får en buffert att skicka sina anställda på kurser och liknande......lite moment 22 över det hela.
 
Mikael_L skrev:
Nä lönekostnaden är den absolut största kostnaden.
Så vill man tjäna mer pengar, eller kunna sänka timpenningen (eller både och) så gäller det "helt enkelt" att öka sina debiterbara timmar.
Eller dra in "det som fattas" på försäljning av material......
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Eller dra in "det som fattas" på försäljning av material......
Fast det blev ju liksom samma sak i slutänden - en smyghöjning av timarvodet.
= gör kunderna förbannande sen när räkningen kommer och man ser vad man ska bli lurad på materialpriserna.

Nä, återigen så vill jag peka på att det är beläggningsgraden som är nyckeln till lägre (på riktig) timpenning, högre lönsamhet och bättre konkurrenskraft. Jag vet inte ens för vem jag skriver detta, självklart vet både du glufsen, elmont och de flesta andra att det är just så. :surprised:

Och samtidigt är jag medveten om att vägen till hög beläggningsgrad inte är lätt att finna.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Nu får du bestämma dig. Antingen har hantverkarna svårt att få det att går runt, ELLER så är ett 22000 nånting man kan både ha och mista. Inte båda samtidigt.
Nja....det som menas är att det är svårt att gå runt på x kr/h, inte att det är svårt att gå runt överhuvud taget. Dvs att ett jobb på 22000 kr kan vara kattskit för en firma om de har andra jobb som genererar mer vinst och ett jämt flöde i själva arbetet, tex ett jobb som kräver en man 8 h/dag i flera dagar i realiteten, ingen spilltid. Kan även vara så att tid inte finns för detta jobb för att man tagit åt sig för många jobb där spiltid som är odebiterbar gör så att gubbarna helt enkelt inte hinner med men kostar ändå.....osv....det ena utesluter inte det andra så länge ett företag inte går på knäna pga dåligt kundunderlag.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
400 kronor/h nämns ofta här i tråden. Det måste vara före moms antar jag? Här finns då varken vvs-are, elektriker eller snickare för den pengen. Kanske målare men det har jag aldrig anlitat.
 
Mikael_L
Jag skrev för en massa inlägg sen:
Mikael_L skrev:
Vad menar du, att hantverkaren inte går runt på 400:-/ timme i debitering?
Och det var med avsikt lite utmanande, för nog vet jag att rörmokarna och elektrikerna brukar mena sig behöva ha bortåt 600:-/h + moms för att klara sig (+ materialvinsten ... :x).
(Sen vet jag en snickare borta i dalarna, ingen överhettad byggmarknad där, som när jag sist frågade inte kunde ta ens 400:-/h om han ville ha några uppdrag.)

Märkligt nog fick jag inga mothugg om dessa 400:-. Utan plötsligt blev det nästan accepterat som standard. :)



Jag hade även en dold agenda med att avsiktligt ange en, jämfört med verkligheten, ganska låg timpenning.

Det är för att inte bidra till den prisinflation som förekommer både i forumet som i verkligheten.
man måste förstå att det finns ett visst egenvärde (och syfte) med att hantverkarna hela tiden anger så höga timpenningar som dom öht törs. Och hela tiden klagar och låter som att världen kommer gå under om det sjunker en krona under det.
Det hjälper ju dom att successivt höja sina inkomster, då allt nya högre timpenningar anses som en realitet.

Och för dom som tvivlar så rekommenderar jag att läsa några år bakåt i forumet.
Runt 2006, då jag klev in här, kunde en tråd börja med:
"Jag har fått en offert från en rörmokare, och han vill ha 400:-/ timme, är det verkligen korrekt".
Och svaren kunde vara att någon hade en för 320:-/ timme, eller 350:- osv

Så, på 7 år har alltså rörmokarna alltså lyckats lobba fram nästan 100% avgiftshöjning.
Hur mycket har konsumentprisindex ökat?

Är det någon som tror att rörmokarna utför 80% mer arbete per timma idag, så prishöjningen kan motiveras med effektivisering?
 
Jag anlitade en röris härom veckan för ett mindre jobb. Eftersom jag nyss blivit anklagad för att svartmåla hantverkare ska jag säga att jag är mycket nöjd med jobbet och hantverkaren i fråga. Jag hade två krav, dels att vi gjorde arbetet ihop och dels att jag kunde köpa materialet innan. Inga problem med det! Rörisen ville ha ca 400:-/h + moms vilket jag betraktade som helt ok.

Trots denna superduktiga och trevliga hantverkare så finns det en baksida som jag själv inte drabbades av eftersom jag hänger på detta forum några timmar per dag... Material som hantverkaren tillhandahöll gick efter Lundagrossistens prislista med 10% rabatt. Snabb googling gav svaret att denna prislista är ungefär lika verklighetsfrämmande som andra grossistprislistor. Jag hade missat material för ett par tre hundralappar, bl a några 22mm klämringar som kostade mig 30:- styck + moms. Det var fina Vatette klämringar, men på Sigro hade jag köpt exakt dessa för 8:- styck + moms.

Jag är supernöjd, men faktum kvarstår: den som inte har kunskapen att köpa material själv (vilket ibland är mycket svårt och kräver nästan lika mycket kunskap som att göra allt jobb) blir lurad vare sig det är uttalat från början eller om det blir en kul överaskning när räkningen kommer!
 
  • Gilla
Byggvargen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.