Håll oss underättade om hur det går... Har sett tidigare kommentarer om att B&D/DeWalt haft problem med dåliga batterier och då kan man ju fundera om DeWalt nu gått över till bättre batterier, om B&D också gör det eller om dom stannar kvar på det som fanns tidigare. Det kostar säkert lite att höja kvaliten.

Mikael_L skrev:
Black och Rackel heter dom väl ???    ;D
glapp och läcker  eller dewalt  ;)

Var och klämde på en BD XT slagskruvdaragre, men jag blev inte imponerad av känslan. Hade tänkt investera en sådan men den kändes hård och plastig och saknade finish.

Kan tilläggas att det var på Rusta i Luleå, känns inte riktigt stabilt att de säljer BD XT och DeWalt 907:er.

907:an Kan bara INTE vara en äkta DeWalt, Stenhård, vass plast runt växelväljaren, inte ens minsta tillstymmelesen till gummering eller något komortabelt i handtaget :surprised:

Jag vägrar tro att det är äkta vara !

Black och äckel heter det...

Tyckte maskinen var otroligt tung. Min Festool C12 väger 1,7 kilo med 3,0Ah batteri...

Mikael_L skrev:
Black och Rackel heter dom väl ???    ;D

Uppdatering:

Nu har jag fått 2 nya batterier.
Jag har ladadat dom 4 gånger (kört slut på dom mellan laddningarna)
Och jag märkte att den blev starkare efter varje laddning.

Jag kommer att testa hur många självborrande skruvar som den klarar av nu.

Dom förra batterierna höll i 25-30 skruvar.
Och blir det inte bättre så kommer jag att kräva att säljaren tar tillbaka maskinen.

Jag återkommer med info hur det går.

Det är en vanlig missuppfattning att man skall tömma batterierna helt, t.ex genom att sätta isoleringsband på avtryckaren. Ett sådant förfarande kommer med stor sannolikhet att förstöra batterierna. Dett finns mycket tips och råd på nätat om hur batterier skall hanteras. Googla!

mattiasp skrev:
Det är en vanlig missuppfattning att man skall tömma batterierna helt, t.ex genom att sätta isoleringsband på avtryckaren. Ett sådant förfarande kommer med stor sannolikhet att förstöra batterierna. Dett finns mycket tips och råd på nätat om hur batterier skall hanteras. Googla!
När jag "tömde" batteriet så fick den jobba med belastning.
Så det va inte så att jag bara tryckte på avtryckaren.

Men nu ska jag skruva med den och låta batterierna svalna för att sen sätta dom på laddning.
Detta borde ju vara det "rätta" sättet att få upp kapaciteten i batteriet, eller ?
Det är ju dumt att ta dö på batterierna.

Man får inte tömma batterierna så att de blir helt slut. Vad som kan hända är att den eller de celler som har lägst kapacitet kan kortslutas. Cellerna i ett batteri är individer med litet olika kapacitet. Batterier av hög kvalitet har mindre spridning mellan de olika individerna.

Ett bra standardråd är att köra maskinen med normal användning tills man upplever att maskinenen börjar tappa orken. Då laddar man upp den. Ibland skall man låta batteriet vara kvar i laddaren över natten för att "toppa av" de celler som har lägst kapacitet.

Försök att undvika att köra batterierna varma, då värme är batteriers värsta fiende.

Mikael_L
Hur batterier ska behandlas skiljer sig också åt beroende på battertyp !! (NiMH, Li-jon, Ni-Cd osv)

Det är främst NiCd som måste cyklas fulla cykler. Fulladdat - tomt - fulladdat.
NiCd kan kortsluta alt polvända när dom når absoluta botten, men då pratar vi om absoluta botten...

Hur de andra typerna reagerar på total tömning vet jag tyvärr inte.
Min GSM, med NiMH, har iaf den dåliga egenheten att ha någons sorts kapacitetstapp i "mitten" av urladdningscykeln. När den senare är lite mer urladdad fungerar det plötsligt bättre ... :-?

B&D har vad jag vet inte värdens bästa rykte.
Så...

Jag köpte i våras en
Bosch PSR 12VE-2 med 2st 1,5Ah batterier.

Trodde att den skulle upfylla kraven kraven jag hade. Men icke.
Saker jag irriterar mig på är:
* Batteritiden, batteriet tar slut för snabbt
* Den är för svag
* Den överhettas för lätt....

Denna maskin faller väl också in i facket "semi proffs maskiner"

Men jag är inte nöjd för 5 öre med maskinen.

Sneglar redan på en ny och bättre sak.

ClasseClas
FarbrorMartin skrev:
B&D har vad jag vet inte värdens bästa rykte.
Så...

Jag köpte i våras en
Bosch PSR 12VE-2 med 2st 1,5Ah batterier.

Trodde att den skulle upfylla kraven kraven jag hade. Men icke.
Saker jag irriterar mig på är:
* Batteritiden, batteriet tar slut för snabbt
* Den är för svag
* Den överhettas för lätt....

Denna maskin faller väl också in i facket "semi proffs maskiner"

Men jag är inte nöjd för 5 öre med maskinen.

Sneglar redan på en ny och bättre sak.
Snegla å dregla in på Makita BDF440, 1.6 kilo med 3.0Ah batteri + datorstödd laddning. :p
http://www.essve.com/upload/BHP440_BDF440_view.pdf

Äe det VE-2 som är malaisya byggd?

Vet att GSR 12V-BD är gjord i malysia men bara själva huset inte laddaren och ackarna.

Patrik.A skrev:
Har du nån uppdatering angående detta?

Har själv samma problem med en B&D HP146F3BH skruvdragare köpt på Coop.
Man tycker att ett fulladdat batteri ska kunna dra mer än 30 gipsskruv, eller?

Tack för svar.

P.
Jag har tyvärr inte mycket positivt att säga :(
Det är samma sak med dessa batterierna, jag har använt den mer än 4 gånger om man säger så.
Men dom verkar inte bli bättre.  jag är riktigt sur på B&D, men jag vet inte hur jag ska göra med maskinen.

Dennis W skrev:
Jag har tyvärr inte mycket positivt att säga :(
Det är samma sak med dessa batterierna, jag har använt den mer än 4 gånger om man säger så.
Men dom verkar inte bli bättre.  jag är riktigt sur på B&D, men jag vet inte hur jag ska göra med maskinen.
Gör som jag då jag köpt ett verktyg som inte håller måttet; om inte B&D kan ta den i retur eller fixa den så ställ den i en hylla innehållande påminnelser om missar eller ge bort den till någon som skall skruva väldigt lite. Köp sedan en bra och prisvärd dragare, kanske en Bosch GSR12SD, dvs den lättare och billigare. Du blir garanterat nöjd med tanke på din erfarenhet med B&D.

Jag tycker inte om besvikelser så därför köper jag aldrig mer budgetverktyg. Köp sällan men bra istället. Det lönar sig i längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.