7 256 läst · 37 svar
7k läst
37 svar
Biologisk trädgårdsgång?
Också bra tips! Finns ett lokalt företag som har diverse stenprodukter till vettiga priser, så de kanske kan köra ut även flis och dylikt.S sinuslinus skrev:
Jag använder den nedbrutna barken från gångarna till växterna. Jag blandar ju egen jord och då bli gångarna barkkompost samtidigt som vi går på dem. Men det behövs påfyllning varje år för att det ska vara snyggt. Ogräs blir det inte längre om vi missar att fylla på en säsong.
Jag slänger häckklipp på gångarna också och täcker med bark för att det ska se snyggare ut.
Men nu har jag kommit på en ny idé jag ska testa. I vebon i vårt andra hus är golvet täckt av ett decimetertjockt lager "bös" från decenniers vedhantering. Det ska jag skyffla i säckar nästa år och ta med till gångarna. Det ska bli spännande och se hur det blir.
Grannarna på landet har också en gammal sågspånghög från en nedlagd såg, den har jag också funderat på...
Jag slänger häckklipp på gångarna också och täcker med bark för att det ska se snyggare ut.
Men nu har jag kommit på en ny idé jag ska testa. I vebon i vårt andra hus är golvet täckt av ett decimetertjockt lager "bös" från decenniers vedhantering. Det ska jag skyffla i säckar nästa år och ta med till gångarna. Det ska bli spännande och se hur det blir.
Grannarna på landet har också en gammal sågspånghög från en nedlagd såg, den har jag också funderat på...
Ja, det blir ju finfint med barken och planen var att använda den just som jordförbättring. Men att det skulle gå så snabbt …
Jag tror ditt vedbös blir perfekt. Man önskar att man kände någon som hade en såg
Snabbgrus säger att de har flis men verkar inte ha det. Är också generellt sett kanske en aning dyra, så jag ska kolla lite med lokala företag här först baserat på tipsen jag fått. Perfekt vore att hitta någon som vill bli av med flis, för jag får inte intrycket av att det är ett superpopulärt material. Tror inte jag sett någon privatperson används det.
Jag tror ditt vedbös blir perfekt. Man önskar att man kände någon som hade en såg
Snabbgrus säger att de har flis men verkar inte ha det. Är också generellt sett kanske en aning dyra, så jag ska kolla lite med lokala företag här först baserat på tipsen jag fått. Perfekt vore att hitta någon som vill bli av med flis, för jag får inte intrycket av att det är ett superpopulärt material. Tror inte jag sett någon privatperson används det.
När jag jobbade i Alnapsparken (för tusen år sedan) kom det en gång per år en stor flismaskin dit och flisade upp alla grenar och träd som klippts och fällts under året. Sedan la vi det på gångar och stigar och gjorde kompost av det. Det blev väldigt bra.
Har man plats eller har grannar som inte förstår vad de slänger bort går det att bli självförsörjande med flis genom att antingen köpa eller hyra en kompostkvarn. Har man plats kan man också odla salix och lägga i gångarna utan att flisa. Ettårsskotten bildar ett soltätt lager men eftersom den blir mer luftig än flis komposterar den inte lika snabbt. Vill man gå barfota är det kanske inte första alternativet men ingen flis är hellet särskilt bekväm att gå på.
Vi har ju lite träd, men de är rätt stora. Svårt att köra 50-åriga tallar i en kompostkvarn som man köper på bygghandeln Det som ligger under tujorna är hemgjort, så lite har jag fått ihop. Hoppas att det håller något längre. Får se lite hur jag gör till våren. Nu har man några månader på sig att planera och fundera...