7 309 läst · 37 svar
7k läst
37 svar
Biologisk trädgårdsgång?
Frun har haft krig mot några insekter inomhus som är så små att jag inte tror de finns. Hon kallar dem tripsar och på kvällen ser man henne smyga runt och lurpassa på alla möjliga blommor, och sedan dammsuger hon dem ett par gånger dagligen. Har aldrig haft så rena blommor. (Hon duschar dem också och sprejar dem med någon ekologisk olja från ett fjärran land som luktar obehagligt.) Hon är livrädd att utechilisarna ska ta med sig sådana kryp in, så jag tror hellre hon låter dem dö än riskerar en ny attack.Anna_H skrev:
Men jag ska tipsa om det. Vi har en ljus varm fönsterbräda i köket. Ovanför radiatorn och solljus rakt in från någon gång nu i slutet av augusti. Vore kul med egna chili, även om dessa knappt räcker till en enda 麻婆豆腐!
Jag har malt ner lite fler träd till flis och tycker det ser rätt trevligt ut med färgkontrasterna. Nu funderar jag: hur fungerar det att lägga flis runt mina små barrväxter? Jag tänker mig att flisen ju bryts ner ännu långsammare och därför borde stjäla mindre näring per tidsenhet från jorden. (Kan också slänga på en näve kobajs per planta om det skulle behövas.)
Tror det kommer se så tråkigt ut med täckbark både på sidan och i mitten; det behövs kontrasterande färger. Snyggast vore flis i mitten men det är mindre barfotavänligt.
(Flisen är inte sållad för jag tänkte lägga bark ovanpå. Lägger jag den till vänster så sållar jag den nog för att få bort lite barr och löv osv.)
Tror det kommer se så tråkigt ut med täckbark både på sidan och i mitten; det behövs kontrasterande färger. Snyggast vore flis i mitten men det är mindre barfotavänligt.
(Flisen är inte sållad för jag tänkte lägga bark ovanpå. Lägger jag den till vänster så sållar jag den nog för att få bort lite barr och löv osv.)
Flis bryts ner snabbare än täckbark eftersom den innehåller mer kväve. Om du har med löv och barr så blir det ännu mer kväve.
Dels är risken att ett täckmatetial skulle stjäla kväve överdriven och dels så har du ett material som inte kräver lika mycket kväve från annat håll så jag ser inga problem med det. Däremot att gödsla med kväve nu är ingen bra idé då växtligheten nu vill gå i vila inför vintern.
Dels är risken att ett täckmatetial skulle stjäla kväve överdriven och dels så har du ett material som inte kräver lika mycket kväve från annat håll så jag ser inga problem med det. Däremot att gödsla med kväve nu är ingen bra idé då växtligheten nu vill gå i vila inför vintern.
Jaså? Jag hade uppfattningen att bark bröts ner snabbare än flis. Intressant! I så fall är bark bättre till gången för den är större volym och där är det skönt att slippa fylla på så ofta.
Ja, gödsla nu tänkte jag inte ge mig på. Det blir i så fall till våren.
Ja, gödsla nu tänkte jag inte ge mig på. Det blir i så fall till våren.
Det är bara i början av nedbrytningsprocessen som bark/flis tar kväve, sedan frigörs ju kvävet igen. Lägg du på lite kväverikt gödsel till plantorna till våren, det blir kanon.
Jag täcker med bark, flis och löv (mest häckklipp med pinnar och löv) funkar jättebra. Gångar blir fina (bark) och jorden i odlingsytor får fin struktur och fukten hålls kvar. Bra för mikroorganismerna också.
Jag täcker med bark, flis och löv (mest häckklipp med pinnar och löv) funkar jättebra. Gångar blir fina (bark) och jorden i odlingsytor får fin struktur och fukten hålls kvar. Bra för mikroorganismerna också.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Bark är den minst motståndskraftiga delen av trädet.
Jag har träflis i trädgården som har legat i 3,5 år och som fortfarande är fräscht. Täckbark brukar förmultna på den tiden.
Jag har träflis i trädgården som har legat i 3,5 år och som fortfarande är fräscht. Täckbark brukar förmultna på den tiden.
Okej, det låter mer som mina erfarenheter. Barken går åt rätt snabbt.S sinuslinus skrev:
Ja precis. Jag tänker att gången blir en fabrik för jordförbättring. Bara att krafsa fram när man behöver.Jiji skrev:
Ja, så här blev det då. Flisen till vänster är inte riktigt så ren som jag vill ha den – det är lite löv och smågrenar och barr och grejer i den – men dels har jag inte bättre att tillgå (kan inte riktigt sitta och rensa bort barr för hand) och dessutom är det här ju i skogen, så inom kort kommer det att finnas tallbarr, kottar och jox i den i alla fall. Får väl se när jag behöver fylla på eller byta ut, men jag hoppas att det kommer att räcka så här ett par år i alla fall. Sedan får jag ju finfin kompost.
Som en uppföljning ett par månader efteråt (jag tycker själv mycket om trådar där man får läsa "slutet" på historien) så kan jag nämna att täckbarken bryts ner riktigt ruskigt snabbt och nu har börjat ... mögla? På sina ställen finns där vita pudriga fläckar fläckar och om man krafsar lite så dammar/ryker det om det, som av mögelsporer. Jag vände upp en bit och kände med handen om det kändes varmt, men så intensiv var inte komposteringsprocessen. Det verkar främst vara ställen där barken ligger rätt tjockt (15 cm eller mer) som det blir så; ligger lite bark på några andra rabatter och där är det tunnare lager, och inget sådant här mögel. Barken är riktigt smulig, kladdig och nerbruten redan nu och då har det visserligen varit rätt blött men inte särskilt varmt. Jag måste säga att jag imponeras över hur snabbt nedbrytningen går: har en varmkompost med blandat trädgårdsavfall (innehåller löv och gräs och pinnar och grejer och borde vara bättre ur C-/N-kvotssynpunkt) som knappt har samma fart.
Nej, det där med bark verkar fungera bra bara om det är i tunna lager. Nu tror jag att det helt enkelt blir alldeles för blött under ytan. Det är konstigt, för det står på påsen att man ska ha ett tjockt lager.
Nu tror jag att jag ska försöka kolla runt om man kan hitta träflis till vettigt pris. Ska försöka kolla runt med folk i närheten som sågar ner träd för att se om de vill bli av med flis. Har någon annan någon idé om var man kan köpa leverans av flis till vettigt pris? Det känns sådär att lägga över 3000 kronor per kubik på "Weibulls Fritidsflis" eller liknande... särskilt med tanke på att man ser högar av flis i skogen som någon säkert skulle vilja bli av med gratis.
Nej, det där med bark verkar fungera bra bara om det är i tunna lager. Nu tror jag att det helt enkelt blir alldeles för blött under ytan. Det är konstigt, för det står på påsen att man ska ha ett tjockt lager.
Nu tror jag att jag ska försöka kolla runt om man kan hitta träflis till vettigt pris. Ska försöka kolla runt med folk i närheten som sågar ner träd för att se om de vill bli av med flis. Har någon annan någon idé om var man kan köpa leverans av flis till vettigt pris? Det känns sådär att lägga över 3000 kronor per kubik på "Weibulls Fritidsflis" eller liknande... särskilt med tanke på att man ser högar av flis i skogen som någon säkert skulle vilja bli av med gratis.
Kolla priset på eldningsflis, kol i bulk eller hitta ett sågverk eller snickeri som vill sälja skräpet. Personligen tycker jag det verkar bra att det bryts ner snabbt, det tyder på att du har en fungerande jord under. Gräver du en grop där gången är och en på en motsvarande yta bör du redan se att jorden under gången är porösare och mörkare. Fyller du på med mer flis, bark, sågspån etc så kommer den effekten att bli mer tydlig för varje år.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 222 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 222 inlägg
Kolla med en lokal lastbilscentral eller åkeri vad flis kostar. Weibull produceras av Econova. Här kan du se vad det kostar att hämta hos dem.halper skrev:Som en uppföljning ett par månader efteråt (jag tycker själv mycket om trådar där man får läsa "slutet" på historien) så kan jag nämna att täckbarken bryts ner riktigt ruskigt snabbt och nu har börjat ... mögla? På sina ställen finns där vita pudriga fläckar fläckar och om man krafsar lite så dammar/ryker det om det, som av mögelsporer. Jag vände upp en bit och kände med handen om det kändes varmt, men så intensiv var inte komposteringsprocessen. Det verkar främst vara ställen där barken ligger rätt tjockt (15 cm eller mer) som det blir så; ligger lite bark på några andra rabatter och där är det tunnare lager, och inget sådant här mögel. Barken är riktigt smulig, kladdig och nerbruten redan nu och då har det visserligen varit rätt blött men inte särskilt varmt. Jag måste säga att jag imponeras över hur snabbt nedbrytningen går: har en varmkompost med blandat trädgårdsavfall (innehåller löv och gräs och pinnar och grejer och borde vara bättre ur C-/N-kvotssynpunkt) som knappt har samma fart.
https://econova.se/img/2021/5/31/8517027.pdf
567kr per kubikmeter
Ja nä jo, det är himla fart i jorden här. Extremt mycket maskhögar i gräsmattan också, så biologi verkar inte saknas. Men det blir mycket jobb med gången. Hade hoppats den skulle hålla 2–3 år i alla fall!Z z_bumbi skrev:Kolla priset på eldningsflis, kol i bulk eller hitta ett sågverk eller snickeri som vill sälja skräpet. Personligen tycker jag det verkar bra att det bryts ner snabbt, det tyder på att du har en fungerande jord under. Gräver du en grop där gången är och en på en motsvarande yta bör du redan se att jorden under gången är porösare och mörkare. Fyller du på med mer flis, bark, sågspån etc så kommer den effekten att bli mer tydlig för varje år.
bra tips om flis för eldning. Ska kolla upp det.