thomasx skrev:
Mycket kan man handla på biltema.
Men precisionsinstrument är inte en av sakerna... ;)
Jamen detta handlar väl inte om precision, till skillnad från en icke rätvinklig vinkelhake som lider av sunkiga tillverkningstoleranser är detta ett konstruktionsfel i den högre skolan.

[OT] Mitt senaste biltemaköp, bra precision och djup i basen och väldigt likt ett riktigt grymtande, funkar klanderfritt även om färgen både bleknat och flagnat en aning.

20160428_205249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jamen detta handlar väl inte om precision, till skillnad från en icke rätvinklig vinkelhake som lider av sunkiga tillverkningstoleranser är detta ett konstruktionsfel i den högre skolan.
Nja, jag tror nog mer på produktionsfel än konstruktionsfel. Men ett precisionsinstrument är det allt lika fullt ;)

ClasseClas
bengtn skrev:
Så har också tänkt men hittills har jag aldrig använt en smygvinkel på ett sånt sätt att skruven skulle vara i vägen. Nyfiken på att höra ett exempel.
/B
Ja, när jag byggde hus för 16 år sen så hamnade jag i situationer där jag var tvungen att placera smygvinkeln med skruven mot ämnet. Ett exempel som jag kommer ihåg var att ta ut vinkeln för en taklist på övervåningen med förhöjt väggliv där vinkeln går från vertikal vägg till snedtak. Högervinkel funkade men inte vänstervinkel för då var skruven i vägen. Fattar du? :)

D
ClasseClas skrev:
...var tvungen att placera smygvinkeln med skruven mot ämnet. ... Högervinkel funkade men inte vänstervinkel för då var skruven i vägen. Fattar du? :)
Nej, jag fattar inte riktigt. Varför gick det inte bara att vända smygvinkeln så skruven kom på andra sidan?

Även om jag inte kan redogöra i detalj för situationen, så kan jag meddela att jag hamnat i liknande situationer.
Det kan ha att göra med att linjalen inte ligger an mot underlaget, eller att skaftet är kortare, t.ex. Minns som sagt inte exakt orsak.

ClasseClas skrev:
Sen är ju skruven i vägen för vissa mätningar. Det är därför tex Hultafors har sin skruv på det enda vettiga stället:
[länk]
[bild]
Har en som ser likadan ut som hultaforsen från biltema den är väl ca 10 år gammal och fungerar ännu hur bra som helst. Har en kvalitetsverision också med skruven på sidan kommer inte just nu på tillverkaren men den är gjord i Eskilstuna. Båda låser lika bra och fungerar lika bra.

ClasseClas
DIY_freak skrev:
Nej, jag fattar inte riktigt. Varför gick det inte bara att vända smygvinkeln så skruven kom på andra sidan?
Fattar inte jag heller för det var ju ett dåligt exempel jag gav... I vilket fall som helst så har jag hamnat i sitsen att skruven har varit i vägen och det har inte gått att ta ut vinkeln som tänkt, ej heller att vända vinkeln.

Men skruven är väl ändå en vagnsbult plus en vingmutter, d.v.s. det går att byta plats på dem om man behöver vänta den åt fel håll?

Men alla smygvinklar jag sett har varit symmetriska i den tjocka delen, så det borde inte spela nån roll åt vilket håll man vänder den. Linjalen hamnar ändå lika långt från underlaget.

En av tre låser i bakändan. Alla låser stabilt så inställningen inte ändras om man råkar peta lite på den.
DSC_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/B

Uppdatering 2020: Biltema säljer INTE längre den felaktiga varianten, utan nu är problemet åtgärdat. Köpte en själv idag nämligen, och det var även så jag halkade in på denna tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.