11 997 läst · 40 svar
12k läst
40 svar
Biltema smygvinkel, felkonstruerad?
Jamen detta handlar väl inte om precision, till skillnad från en icke rätvinklig vinkelhake som lider av sunkiga tillverkningstoleranser är detta ett konstruktionsfel i den högre skolan.thomasx skrev:
[OT] Mitt senaste biltemaköp, bra precision och djup i basen och väldigt likt ett riktigt grymtande, funkar klanderfritt även om färgen både bleknat och flagnat en aning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, jag tror nog mer på produktionsfel än konstruktionsfel. Men ett precisionsinstrument är det allt lika fulltOla C skrev:
Ja, när jag byggde hus för 16 år sen så hamnade jag i situationer där jag var tvungen att placera smygvinkeln med skruven mot ämnet. Ett exempel som jag kommer ihåg var att ta ut vinkeln för en taklist på övervåningen med förhöjt väggliv där vinkeln går från vertikal vägg till snedtak. Högervinkel funkade men inte vänstervinkel för då var skruven i vägen. Fattar du?bengtn skrev:
Även om jag inte kan redogöra i detalj för situationen, så kan jag meddela att jag hamnat i liknande situationer.
Det kan ha att göra med att linjalen inte ligger an mot underlaget, eller att skaftet är kortare, t.ex. Minns som sagt inte exakt orsak.
Det kan ha att göra med att linjalen inte ligger an mot underlaget, eller att skaftet är kortare, t.ex. Minns som sagt inte exakt orsak.
Jag har hamnat i liknande men har då kunnat vända om vinkeln. Ska bygga om den enligt liknande design, så borde problemet vara ur världen: http://www.woodcraft.com/product/143016/crown-rosewood-and-brass-sliding-bevel-1012.aspx
Har en som ser likadan ut som hultaforsen från biltema den är väl ca 10 år gammal och fungerar ännu hur bra som helst. Har en kvalitetsverision också med skruven på sidan kommer inte just nu på tillverkaren men den är gjord i Eskilstuna. Båda låser lika bra och fungerar lika bra.ClasseClas skrev:
Fattar inte jag heller för det var ju ett dåligt exempel jag gav... I vilket fall som helst så har jag hamnat i sitsen att skruven har varit i vägen och det har inte gått att ta ut vinkeln som tänkt, ej heller att vända vinkeln.DIY_freak skrev:
Men skruven är väl ändå en vagnsbult plus en vingmutter, d.v.s. det går att byta plats på dem om man behöver vänta den åt fel håll?
Men alla smygvinklar jag sett har varit symmetriska i den tjocka delen, så det borde inte spela nån roll åt vilket håll man vänder den. Linjalen hamnar ändå lika långt från underlaget.
Men alla smygvinklar jag sett har varit symmetriska i den tjocka delen, så det borde inte spela nån roll åt vilket håll man vänder den. Linjalen hamnar ändå lika långt från underlaget.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Uppdatering 2020: Biltema säljer INTE längre den felaktiga varianten, utan nu är problemet åtgärdat. Köpte en själv idag nämligen, och det var även så jag halkade in på denna tråd.
Produkter som diskuteras i tråden