ClasseClas skrev:
Sen är ju skruven i vägen för vissa mätningar. Det är därför tex Hultafors har sin skruv på det enda vettiga stället:
[länk]
[bild]
Hade en sådan (inte hultafors, något billigt märke, kanske var BT) men gillade inte det och gjorde ett nytt handtag i trä med skruven på gammaldags vis...

Då var det nog något kvalitetsfel.

Riktiga smygvinklar har skruven i ändan så som till exempel Hultafors och Hällstedts och Valmet brukar ha.

På biltema köper man inget alls... Den lösningen har jag tillämpat i många år, och har det oftast problemfritt med mina saker..

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Så sant....

Som någon skrev i en annan tråd. Bil-buttericks

Det är fel på den du har, på bilderna på hemsidan ser det bättre ut.
16-3014_xl_1.jpg
Stack rundningen ut även när den var ihopfälld?

MathiasS skrev:
Vissa saker ska man inte köpa på biltema.

Köpte för länge sedan en stållinjal där. Den var krokig redan innan jag fick hem den. Tittade på en idag när jag var där, den diffade nästan en millimeter på 50 cm. Böjd alltså. Vad använder man en sådan till?
Kurvmall?

Eld skrev:
Excenter är ännu bättre: [länk]
Jag tycker nog bäst om min hemmagjorda ändå... Jag gillar skruven där uppe på gammaldags vis själv, estetisk preferens kanske...

123abc skrev:
Stack rundningen ut även när den var ihopfälld?
Ihopfälld är den väl på bilden du visar?

Men för att förtydliga, på min andra bild har jag alltså försökt trycka in den så långt som möjligt för att kunna mäta en invändig vinkel.

Nerre skrev:
Ihopfälld är den väl på bilden du visar?

Men för att förtydliga, på min andra bild har jag alltså försökt trycka in den så långt som möjligt för att kunna mäta en invändig vinkel.
Du har rätt jag tänkte galet.
Jag är van vid en som försvinner in i "handtaget" när jag fäller ihop den (inte biltema).

ClasseClas skrev:
Sen är ju skruven i vägen för vissa mätningar. Det är därför tex Hultafors har sin skruv på det enda vettiga stället:
[länk]
[bild]
Så har också tänkt men hittills har jag aldrig använt en smygvinkel på ett sånt sätt att skruven skulle vara i vägen. Nyfiken på att höra ett exempel.
/B

Mycket kan man handla på biltema.
Men precisionsinstrument är inte en av sakerna... ;)

Indeed, så samma med Jula. När jag köpte en fräs från Meec var inte basen vinkelrät mot spännhylsan! Lite svårt att använda den då... Vill dock ge kudos för hanteringen av reklamationen, den gick väldigt smidigt.

On topic: skönt att höra att det löste sig. Man ska inte underskatta hur dåliga verktyg av låg kvalla kan vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.