F
T Thomas' skrev:
Vad är felet med rajgräs? Jag frågar för jag förstår inte nackdelen, det jag har sett av vår gräsmatta är att den är väldigt tjock och ser väldigt välmående ut.
Det är relativt grovt och bredbladigt, dyrare premiumblandningar har tunnare och mer finlemmat gräs som växer mycket långsammare. En annan sak med raj (lite beroende på sort) är att det dör det när det blir skapligt kallt. Det är helt ok och i många blandningar är det just det som är syftet men när en del dör och inte allt så kan det bli ordentligt fläckigt ut med fält med mycket raj och ingenting på andra delar av gräsmattan. Men i det stora hela så är det världsliga problem man högaktningsfullt kan skita i.
 
T
F fsn skrev:
Det är relativt grovt och bredbladigt, dyrare premiumblandningar har tunnare och mer finlemmat gräs som växer mycket långsammare. En annan sak med raj (lite beroende på sort) är att det dör det när det blir skapligt kallt. Det är helt ok och i många blandningar är det just det som är syftet men när en del dör och inte allt så kan det bli ordentligt fläckigt ut med fält med mycket raj och ingenting på andra delar av gräsmattan. Men i det stora hela så är det världsliga problem man högaktningsfullt kan skita i.

Tack för informationen, jag har googlat lite på det förut men det står mest att det kan växa ihop till klumpar.


Vi får se som sagt hur det ser ut i vår.

Såhär såg gräset ut 27/9. Cirka 2.5 vecka efter att jag sått.

Nysått gräs som spirar från mörk jord, cirka 2,5 veckor efter sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RilleRock och 2 till
  • Laddar…
T
Detta var lite drygt 1 vecka efter jag sått:

Nysått gräs som börjar spira i jord, med ojämna tätheter och några stenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
T Thomas' skrev:
Detta var lite drygt 1 vecka efter jag sått:

[bild]
Det är 100% rajgräs du har nu. Det finns alltså en hel del frön kvar där en del troligtvis fryser och dör så lite beroende på vinter så kanske du behöver göra en stödsådd i vår.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
T
F fsn skrev:
Det är 100% rajgräs du har nu. Det finns alltså en hel del frön kvar där en del troligtvis fryser och dör så lite beroende på vinter så kanske du behöver göra en stödsådd i vår.

Ok, det hade jag räknat med också. Skulle bli förvånad över annat.
 
Tja,

Därav frågan var gräsmattan låg. Lycka till, och hoppas den är ännu finare nästa år!

Har även jag lärt mig att man får utvärdera gräs efter en vinter . . .

Men det är ju som sagts redan ett världsligt problem. Man kan alltid så i mer.

Min lilla erfarenhet är: ju längre etableringstid, desto vintertåligare matta. Har man inte särskilt kallt spelar det nog mindre roll.

Ditt biltemagräs verkar helt otroligt på att gro, fantastisk skönt att slippa vattna som en galning. Funderar på om man skulle sluta dalta med gräsmattan och istället köpa biltemafrön och så över hela varje år tidigt på våren. Även om det inte skulle klara vintern så slipper man det eviga lagandet, vattnandet och ogräsborttagandet medan man väntar. Och dessutom billigt.

En blandning av olika sorter har funkat bäst hos mig - dör en art så fyller en annan på. Jag har nog minst sju arter i mattan. Och 20 ogräs.
 
Sjukt snyggt foto ovan, härligt grönt
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T
C camelspin skrev:
Tja,

Därav frågan var gräsmattan låg. Lycka till, och hoppas den är ännu finare nästa år!

Har även jag lärt mig att man får utvärdera gräs efter en vinter . . .

Men det är ju som sagts redan ett världsligt problem. Man kan alltid så i mer.

Min lilla erfarenhet är: ju längre etableringstid, desto vintertåligare matta. Har man inte särskilt kallt spelar det nog mindre roll.

Ditt biltemagräs verkar helt otroligt på att gro, fantastisk skönt att slippa vattna som en galning. Funderar på om man skulle sluta dalta med gräsmattan och istället köpa biltemafrön och så över hela varje år tidigt på våren. Även om det inte skulle klara vintern så slipper man det eviga lagandet, vattnandet och ogräsborttagandet medan man väntar. Och dessutom billigt.

En blandning av olika sorter har funkat bäst hos mig - dör en art så fyller en annan på. Jag har nog minst sju arter i mattan. Och 20 ogräs.
Ogräset är något som gräsmattan tagit hand om. Innan jag sådde så var hela baksidan full av ogräs. Men det är nästan borta nu.
 
F
C camelspin skrev:
Tja,

Därav frågan var gräsmattan låg. Lycka till, och hoppas den är ännu finare nästa år!

Har även jag lärt mig att man får utvärdera gräs efter en vinter . . .

Men det är ju som sagts redan ett världsligt problem. Man kan alltid så i mer.

Min lilla erfarenhet är: ju längre etableringstid, desto vintertåligare matta. Har man inte särskilt kallt spelar det nog mindre roll.

Ditt biltemagräs verkar helt otroligt på att gro, fantastisk skönt att slippa vattna som en galning. Funderar på om man skulle sluta dalta med gräsmattan och istället köpa biltemafrön och så över hela varje år tidigt på våren. Även om det inte skulle klara vintern så slipper man det eviga lagandet, vattnandet och ogräsborttagandet medan man väntar. Och dessutom billigt.

En blandning av olika sorter har funkat bäst hos mig - dör en art så fyller en annan på. Jag har nog minst sju arter i mattan. Och 20 ogräs.
Det är ju inte direkt så att en påse gräsfrö är ”one cask single malt” direkt. Det brukar bestå av 6-7 olika sorter av rödsvingel och ängsröe på premiumblandningar som Granngårdens Slottspark och Weibulls Extra Green. Granngården Slottspark är relativt prisvärd i 15kg säck, klart under hundringen/kg. Det går mer frö/kvadratmeter med finare blandningar med skall man ha klart för sig.
 
Fairlane
Jag som sådde med biltema-frön under sommaren fick lov att vattna. Missade jag det så fungerade det inte. Jag är dock ändå klart nöjd med resultatet.
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag som sådde med biltema-frön under sommaren fick lov att vattna. Missade jag det så fungerade det inte. Jag är dock ändå klart nöjd med resultatet.
Hur klarade sig ditt gräs till våren? Hade något dött?
 
Fairlane
Det återstår att se. Jag sådde i år, men när det var varmt och torrt. Åkte bort en vecka på semester så det som såddes precis innan blev det inget av.
 
Hej hej

Jag menar arter inte sorter. Ehuru, med mitt bistra klimat så klarar sig inte rajgräs över vintern. Jag tror det är isskorpan som nyper det.

Jag har sått ängsgröe rödsvingel fårsvingel rödven hårdsvingel kärrgröe rajgräs och säkert någon mer (och av varje säkert flera sorter). Hittils är det ängsgröen som verkar mest robust. Även fårsvingeln har stått kvar i viss mån.

Men det är ju bara det att det är så olidligt beige att vänta på att det skall gro och vattna. Särskilt eftersom jag har en kort höst, måste så tidigt för att det skall hinna etablera sig. Därav iden att köra rajgräs på våren och ha det som säsongsväxt. Engångs alltså.
 
F
C camelspin skrev:
Hej hej

Jag menar arter inte sorter. Ehuru, med mitt bistra klimat så klarar sig inte rajgräs över vintern. Jag tror det är isskorpan som nyper det.

Jag har sått ängsgröe rödsvingel fårsvingel rödven hårdsvingel kärrgröe rajgräs och säkert någon mer (och av varje säkert flera sorter). Hittils är det ängsgröen som verkar mest robust. Även fårsvingeln har stått kvar i viss mån.

Men det är ju bara det att det är så olidligt beige att vänta på att det skall gro och vattna. Särskilt eftersom jag har en kort höst, måste så tidigt för att det skall hinna etablera sig. Därav iden att köra rajgräs på våren och ha det som säsongsväxt. Engångs alltså.
Så en combo. Blanda rajgräs med tex extra green. Efter första vintern dör rajgräset och du har riktigt gräs kvar.
 
F fsn skrev:
Du kan inte jämföra ett premiumgräs med en dominerande del rödsvingel med Biltema som troligtvis har en stor del rajgräs. Du har igen den långa etableringstiden men du kommer inte att se nåt etablerat gräs i nån större omfattning i år.
Ja, det tänkte jag inte på... Nu har någon enstaka lite grön "plutt" tittat upp men såklart surt om det nu fryser och dör över vintern (för det kostade ju någon hundralapp). Det tog då drygt 4 veckor för de första fröna etablera sig (och så får vi se hur det går för övriga 99%'en sen) men nu har det ju varit en vecka med över 10 grader och sol ett par dagar så det kanske var det som sparkade igång det... Jag vattnade bara första veckan sen har regnet tagit hand om det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.