1 762 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Biltema 46902 ojordat infält dubbeluttag, endast en skruv på plastkåpan...
Vet inte om nån annan har reagerat men det sitter bara en skruv i en av brunnarna på uttaget (?)... helskumt då det inte finns nått annat som styr in plastkåpan då det är ett ojordat uttag och jag kan snurra plastkåpan utanpå uttaget när inget är tillkopplat. Jag hittar inga styrpinnar utan det är endast en slät ansats på kontakten.
men sätter inte standarden SS 428 08 34:2004 något krav på funktionalitet? dvs om någon av misstag kommer åt ett uttag så det vrider sig 10 grader på väggen så kommer ju ingen kunna ansluta något i det. jag kan limma då limmet fortfarande är mycket billigare metod än trippla priset mot liknande uttag...elmont skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Tja, utan att ha sett uttaget så låter det ju skumt. Ring eller anmäl till elsäkerhetsverket vet jag och återrapportera vad de säger här. Det fullkomligen väller ju in direkt farlig materiel med fina "Chinese Export"-märken på idag, så det vore inte första gången...
Att limma är väl knappast en metod som har nått godkännande så det blir väl lika dåligt. Men att det kåpan kan göra uttaget oanvändbar är ju inte per automatik samma som att det är farligt.
OCH för alla som inte vet köper man billiga produkter så får man räkna med att man får just "billiga" produkter det är nästan alltid så.
OCH för alla som inte vet köper man billiga produkter så får man räkna med att man får just "billiga" produkter det är nästan alltid så.
Skall enligt dokument http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ECDeclaration/46902_DoC.pdf överensstämma med standarder: IEC 60884-1:2002 och SS 428 08 34 :2004 Stickproppar och uttag för allmänbruk - Särskilda fordringar på stickproppar och uttag använda i Sverige.
Är det nån som kan standarden och om så vet om det finns krav på funktionalitet?thomas33 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Har bläddrat i en del och det är ju främst säkerheten som behandlas, att det är exakt 19 mm mellan stiften etc. Funktionen är något som tillverkarna får konkurrera med.
Ok. Jag har mailat Biltema med frågan hur det är tilltänkt att centrera kåpan. kommer posta svaret här om jag får nått svar... Jag ser inte riktigt att det är ett case för elsäkerhetsverket då jag bara ser det som ett funktionellt problem. Har monterat samma serie av uttag men jordade och de hade inga problem att bli centrerade.Bo.Siltberg skrev:
Bara en uppföljning då jag fick ett svar från Biltema:
Detta uttaget låser fast sig i urfasningarna vid korrekt montering. Då ytterdelen av uttaget inte blir korrekt inskruvat, och då sitter lite på snedden kommer detta inte att fungera, då du inte kan få in en stickkontakt. Detta kan du endast när den är korrekt centrerad. Intertek (som sätter S-märket som denna produkten har) har testad denna produken just på dessa gällande normer.
Jag tittade på uttaget och det finns inget som styr själva kontakterna mot petskyddets baksida. Urfasningen ser jag inte, finns en liten vinge mitt i uttaget på någon millimeter men inget som kan hålla mot att rotera uttaget. Skumt. Dock är jag helnöjd med den jordade varianten på detta uttaget då det blir centrerat av jordbyglarna direkt in i brunn.
Detta uttaget låser fast sig i urfasningarna vid korrekt montering. Då ytterdelen av uttaget inte blir korrekt inskruvat, och då sitter lite på snedden kommer detta inte att fungera, då du inte kan få in en stickkontakt. Detta kan du endast när den är korrekt centrerad. Intertek (som sätter S-märket som denna produkten har) har testad denna produken just på dessa gällande normer.
Jag tittade på uttaget och det finns inget som styr själva kontakterna mot petskyddets baksida. Urfasningen ser jag inte, finns en liten vinge mitt i uttaget på någon millimeter men inget som kan hålla mot att rotera uttaget. Skumt. Dock är jag helnöjd med den jordade varianten på detta uttaget då det blir centrerat av jordbyglarna direkt in i brunn.
Det kan ju vara så att deras leverantör har ändrat ngt. efter godkännande testen. prova att uppmärksamma Biltema på det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
tillåtet att ansluta en jordad förlängningssladd i ojordat uttag?
El -
Har någon målat väggar i källaren med Biltemas Mur- och putsfärg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Koppla in gammal lampa i ojordat kronuttag
El -
Måla betonggolv i garage - hur är Biltemas färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ok kvalitet på strömbrytare från Biltema/Jula?
El