29 744 läst · 70 svar
30k läst
70 svar
Billiga verktyg av god kvalitet?
Sida 1 av 5
Jag tänker köpa en del verktyg till en person som snart fyller år. Tänkte mig sånt som ett antal skruvmejslar i olika storlekar och utföranden, en fogsvans, en hammare, ett vattenpass, några tvingar, en hovtång, en kniv, några filar osv.
Det behöver inte vara några värstinggrejer för de kommer inte att användas så otroligt flitigt men det får inte vara något strunt som går sönder direkt heller.
Jag bor nära Stockholm och funderar över följande inköpsplatser: Micro Bildelar, Biltema, Clas Ohlsson, Bauhaus eller Coop Forum.
Är någon av dem på tok för dyr? Någon som är riktigt usel kvalitet? Vad ska jag undvika? Något verktyg som jag glömt och som är viktigt för en mindre händig person som ändå måste fixa en del med ett ickefärdigt hus?
Det behöver inte vara några värstinggrejer för de kommer inte att användas så otroligt flitigt men det får inte vara något strunt som går sönder direkt heller.
Jag bor nära Stockholm och funderar över följande inköpsplatser: Micro Bildelar, Biltema, Clas Ohlsson, Bauhaus eller Coop Forum.
Är någon av dem på tok för dyr? Någon som är riktigt usel kvalitet? Vad ska jag undvika? Något verktyg som jag glömt och som är viktigt för en mindre händig person som ändå måste fixa en del med ett ickefärdigt hus?
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Lycke skrev:Jag tänker köpa en del verktyg till en person som snart fyller år. Tänkte mig sånt som ett antal skruvmejslar i olika storlekar och utföranden, en fogsvans, en hammare, ett vattenpass, några tvingar, en hovtång, en kniv, några filar osv.
Skruvmejslar: Utan tvekan biltemas med 10års garanti. Toppengrejor (köpte en hel uppsättning till brorsan i julas).
Du vill ha vanlig platt mejsel, kryss samt pozidriv.
Fogsvans: Byggvaruhusen brukar sälja fogisar från Bacho/sandviken med orange handtag för en femtiolapp. Köp en sådan - byt en gång om året när den blir dålig. Glöm 250SEK sågarna - inte värt pengarna.
Hammare: Biltema
Vattenpass: Biltema
Hovtång, kniv: Biltema
Fil/rasp: Här skulle jag faktiskt köpa kvalitetsverktyg - har aldrig varit riktigt nöjd med billiga raspar. Titta på tex sandviken/bachol. Kostar lite mer men håller antagligen resten av livet för dig....
Det du inte köper på biltema kan du köpa på Bauhaus/silvan (kolla pris!)
Hm ja bara kände att ja va tvungen att kommentera lite. Jag är elektriker som många kanske fattat, och är det nått som jag verkligen avskyr så är det dåliga verktyg. Jag skulle aldrig köpa en grej från varken co eller biltema. Deras grejer duger säkert om man bara använder dom sporadiskt men varje dag, näe.
Får säkert massor med hugg nu men så upplever iaf jag
deras kvalitet.
Får säkert massor med hugg nu men så upplever iaf jag
deras kvalitet.
Köp ETT bra verktyg och gör sedan som jag: så fort ni kommer till ett byggvaruhus så köp ETT nytt verktyg av bra kvalitet. På så vis känns det inte lika tungt att endast få med sej endast en skiftnyckel för 400 kr.
Att köpa på sej en hel arsenal fina verktyg på en gång är ju omöjligt, rent ekonomiskt.
För övrigt anser jag att endast bra tumstockar från Hultafors UTAN tum (centimeterstockar?) kan användas.
Det enda som kan köpas billigt är fogsvansar - har nog en 8 st liggandes hemma, varav 5 är slöa pga spiksågning och gipssågning (de orange bachosågarna för 50 bucks funkar finemang).
Att köpa på sej en hel arsenal fina verktyg på en gång är ju omöjligt, rent ekonomiskt.
För övrigt anser jag att endast bra tumstockar från Hultafors UTAN tum (centimeterstockar?) kan användas.
Det enda som kan köpas billigt är fogsvansar - har nog en 8 st liggandes hemma, varav 5 är slöa pga spiksågning och gipssågning (de orange bachosågarna för 50 bucks funkar finemang).
Nu fick jag lära mig lite nytt! Köpte häromåret en fogsvans som kostade 250 kr på rea! Det var alltså rätt onödigt, vad jag kan förstå på er.
På Clas Ohlsson har de ju en del Fiskars och annat, så jag tänkte att de överlag har rätt god kvalitet.
Biltema har jag bara studerat på nätet. Vågar man alltså lita på att deras grejer är ok?
På Coop Forum där jag handlar all mat har de nästan enbart verktyg av kända märken, som hänger i snygga rader och ser designade ut - jag blir suktad men avskräckt när jag ser priserna.
Ingen av er kommenterade hammare, väl? Ska man ha en stor eller liten, med trähandtag eller svart gummi, kofotsliknande ände eller inte?
Jag håller med er om att billiga verktyg blir man förbannad av. Därför vill jag gärna välja något som inte är billigast möjliga skit från en OKQ8-mack men inte heller så märkvärdigt som vad en yrkesman kan vilja ha.
Jag kan tyvärr inte köpa på mig en dyr grej varje gång vi handlar på ett byggvaruhus, för födelsedagsbarnet behöver en uppsättning verktyg som är rätt komplett redan från början. Märkvärdigare saker som skruvdragare, hylsnyckelsatser, geringssåg osv finns att låna av släktingar i närheten så vad jag behöver är ett egenknåpat startkit.
Funderar också på om man vill ha en verktygslåda av plast eller metall - eller om man vill ha en vägg att sätta upp verktygen på istället?
Och något till alla skruvar och spikar förstås! Suck, det låter som att det kommer att bli dyrt...
På Clas Ohlsson har de ju en del Fiskars och annat, så jag tänkte att de överlag har rätt god kvalitet.
Biltema har jag bara studerat på nätet. Vågar man alltså lita på att deras grejer är ok?
På Coop Forum där jag handlar all mat har de nästan enbart verktyg av kända märken, som hänger i snygga rader och ser designade ut - jag blir suktad men avskräckt när jag ser priserna.
Ingen av er kommenterade hammare, väl? Ska man ha en stor eller liten, med trähandtag eller svart gummi, kofotsliknande ände eller inte?
Jag håller med er om att billiga verktyg blir man förbannad av. Därför vill jag gärna välja något som inte är billigast möjliga skit från en OKQ8-mack men inte heller så märkvärdigt som vad en yrkesman kan vilja ha.
Jag kan tyvärr inte köpa på mig en dyr grej varje gång vi handlar på ett byggvaruhus, för födelsedagsbarnet behöver en uppsättning verktyg som är rätt komplett redan från början. Märkvärdigare saker som skruvdragare, hylsnyckelsatser, geringssåg osv finns att låna av släktingar i närheten så vad jag behöver är ett egenknåpat startkit.
Funderar också på om man vill ha en verktygslåda av plast eller metall - eller om man vill ha en vägg att sätta upp verktygen på istället?
Och något till alla skruvar och spikar förstås! Suck, det låter som att det kommer att bli dyrt...
Vi kör nästan bara billigt skit och det funkar hur bra som helst. Vissa verktyg lägger av efter hårt användande men det har jag erfarenhet av att dyrare märken också gör. Använder du inte verktygen i jobbet så anser jag att det går lika bra med billig selleri.
mvh
David
mvh
David
En bra hammare är A och O när det kommer till kritan. vi spikade takstolarna själva (=9000 ankarspik) och jag kan säga att efter den uppgiften var jag nära att kasta våra hammare. Vi hade köpt fina 250-kronorshammare på Jula (hultaforshammare) men
1) gummihandtaget gav blåsor i händerna på alla som byggde.
2) De var för lätta = man var tvungen att ta i för mycket = tröttsamt.
Slutsats: Hultaforshammarna är jättebra i balansen, fina smidda klor (inga sunkiga gjutna som är odugliga att dra ur spik med) men gummihandtaget och den lätta vikten gjorde att de inte passade för rejält hamrande. Dyckert och listspik funkade de bättre för. Hultafors HAR tyngre hammare vilka jag ska prova på nästa gång jag är i ovan nämnda butik.
Hultafors grejor anser jag vara mycket bra över lag; vattenpass, snickarpennor, vinkelhakar, hammare, koben osv osv.
1) gummihandtaget gav blåsor i händerna på alla som byggde.
2) De var för lätta = man var tvungen att ta i för mycket = tröttsamt.
Slutsats: Hultaforshammarna är jättebra i balansen, fina smidda klor (inga sunkiga gjutna som är odugliga att dra ur spik med) men gummihandtaget och den lätta vikten gjorde att de inte passade för rejält hamrande. Dyckert och listspik funkade de bättre för. Hultafors HAR tyngre hammare vilka jag ska prova på nästa gång jag är i ovan nämnda butik.
Hultafors grejor anser jag vara mycket bra över lag; vattenpass, snickarpennor, vinkelhakar, hammare, koben osv osv.
Produkter som diskuteras: "snickarpennor"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
189 kr inkl moms
Läs mer
När det gäller skruvmejslar: Köp inga billiga med klena genomskinliga plasthandtag. Aj :'(, vad det gör ont när ett sådant brister eller splittras i handen. Vet av egen erfarenhet. Satsa på rejäla greppvänliga handtag!
Apropå Hultafors. Deras klyvyxa är riktigt bra, men den är ändå helt kass jämfört med Gränsfors dito.
Jag har rätt bra erfarenheter av Biltemas 10-årsgaranti-prylar. U-ringnycklar, hylsor, osv är riktigt bra, men Bacho, Kamasa och andra dyrare märken är mycket smäckrare och håller ännu bättre. Biltemas prylar med garanti duger alltså om man inte ska använda dom yrkesmässigt.
Jag har rätt bra erfarenheter av Biltemas 10-årsgaranti-prylar. U-ringnycklar, hylsor, osv är riktigt bra, men Bacho, Kamasa och andra dyrare märken är mycket smäckrare och håller ännu bättre. Biltemas prylar med garanti duger alltså om man inte ska använda dom yrkesmässigt.
Det är som vanligt. Vissa grejor på Biltema är jättebra, andra suger tungt...
Det verkligt positiva är att man har råd att hoppa i galen tunna. Prylarna är så billiga att det inte alls gör ont att kasta dem, ha dem som reserv eller nere vid boden - man köper nytt av bättre kvalitet nästa gång istället.
Det verkligt positiva är att man har råd att hoppa i galen tunna. Prylarna är så billiga att det inte alls gör ont att kasta dem, ha dem som reserv eller nere vid boden - man köper nytt av bättre kvalitet nästa gång istället.
En mix av billiga grejor och lite bättre kvalitetssaker är min variant.
Skruvmejslar, tänger, kofot och andra småpryttlar kommer från Biltema, 10års garanti modellerna där det finns, och de är faktiskt mycket bra till det mesta.
Såg, hammare, skärverktyg, borrar är lite bättre grejor, jag blev framförallt förvånad över skillnaden på bra och dåliga hammare.
Hade en , som jag tyckte, helt OK hammare från C O men så tyckte jag lite synd om mig själv en dag och insåg att jag behövde en present. Råkade halka in på ett byggvaruhus och de råkade ha rea på hammare så det blev en ny sådan.
Sen dess har C O mest fått ligga i lådan och det är inte för att den nya ser mycket ballare ut, man blir helt enkelt inte lika trött i arm/hand av att använda den. Ska man bygga ett helt hus är det inte att förakta.
Sen är det ju så att just hammare är väldigt svårt att rekommendera. Det är olika balans och handtag o.s.v, en kompis är supernöjd med sin likaledes dyra pjäs men den kommer jag inte alls överens med.
Skruvmejslar, tänger, kofot och andra småpryttlar kommer från Biltema, 10års garanti modellerna där det finns, och de är faktiskt mycket bra till det mesta.
Såg, hammare, skärverktyg, borrar är lite bättre grejor, jag blev framförallt förvånad över skillnaden på bra och dåliga hammare.
Hade en , som jag tyckte, helt OK hammare från C O men så tyckte jag lite synd om mig själv en dag och insåg att jag behövde en present. Råkade halka in på ett byggvaruhus och de råkade ha rea på hammare så det blev en ny sådan.
Sen dess har C O mest fått ligga i lådan och det är inte för att den nya ser mycket ballare ut, man blir helt enkelt inte lika trött i arm/hand av att använda den. Ska man bygga ett helt hus är det inte att förakta.
Sen är det ju så att just hammare är väldigt svårt att rekommendera. Det är olika balans och handtag o.s.v, en kompis är supernöjd med sin likaledes dyra pjäs men den kommer jag inte alls överens med.
Frasse: Prova att patcha upp din kofot med en riktig märkesdito kommer du få samma aha-upplevelse
Just kofötter är blir man ju helt galen på när de är gjutna, tjocka och trubbiga. En smidd fot är helt enkelt ovärdelig när man ska bryta brädor och dra elefantspik.
Just kofötter är blir man ju helt galen på när de är gjutna, tjocka och trubbiga. En smidd fot är helt enkelt ovärdelig när man ska bryta brädor och dra elefantspik.
Hej.
Har för mig att jag läst ett ordspråk i stilen med:
"En dålig hantverkare skyller på sina verktyg"
Jag skulle nog säga att en mix av kvalitet och "billiga" verktyg är en bra blandning. Det är inte speciellt ekonmiskt att köpa en hammare för ca. 700 :- om ban bara ska ha den i hemmet för att sätta upp lite tavlor. Då duger nog 50:- hammaren. Men å andra sidan kanske man sätter upp de där tavlorna som inte kommit upp pä ett par år eftersom man alltid klagat på att man inte har en bra hammare.
Said
Har för mig att jag läst ett ordspråk i stilen med:
"En dålig hantverkare skyller på sina verktyg"
Jag skulle nog säga att en mix av kvalitet och "billiga" verktyg är en bra blandning. Det är inte speciellt ekonmiskt att köpa en hammare för ca. 700 :- om ban bara ska ha den i hemmet för att sätta upp lite tavlor. Då duger nog 50:- hammaren. Men å andra sidan kanske man sätter upp de där tavlorna som inte kommit upp pä ett par år eftersom man alltid klagat på att man inte har en bra hammare.
Said
Jo jag vet, gjutna kofötter kommer ej över tomtgränsenFasting65 skrev:
Biltema har faktiskt en smidd variant, har för mig att den kostade ca 130 spänn eller så och den har hållit mycket bra. Men visst, en riktig Hultafors är bättre, det håller jag fullständigt med om.
Ett tips till er som gillar verkliga kvalitetsgrejer är Weras "nya" grön svarta mejslar med räfflad klinga. Helt oöverträffad mejsel vad det gäller att få grepp om skruven. Man slipper många sönderdragna skruvar tro mig.
En annan värsting i verktygsväskan är weidmullers knipax skaltänger.
En annan värsting i verktygsväskan är weidmullers knipax skaltänger.