Den svetsen blir säkert bra. Nästan en aning i överkant tilltagen men det här blir väl inte ditt livs sista svetsprojekt. En bra svets är lättare att svetsa med än billigskiten och behåller sitt värde i många år.

Var beredd att träna på skrotjärn en stund varje dag i minst ett par veckor innan du börjar med det riktiga svetsandet. Det krävs träning för att svetsa med stickor och när man blir frustrerad eller arg är det bäst att sluta träna för dagen och fortsätta träna en ny dag.

Ok vad bra. Kan ni rekommendera något mindre billigare med bra kvalitett som kanske passar mitt ända mål? Nä det vill jag lova att det är inte det sista jag svetsar

ESABen är ju inte så farligt dyr.
Den har ju fördelen av att ha teknisk service lite runt om i landet kan troligen lagas om den pajjar under 10-15år framåt (om det är värt en lagning...) http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=8872

Ett billigare alt är http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7613
De svetsarna hör man bra om emellanåt på forumen. Lagningsmässigt kan en duktig svetsverkstad med elkompetens laga den.

Ett sista allt är en beg likriktare från blocket.
Men det är rimligen runt 1500-2000:- för en sån, och den brukar väga som en mindre... typ 30-40kg.

Beg inverter skulle inte våga köpa, om det inte är ett toppmärke, och då är de minst lika dyra som Esaben eftersom det är proffsmaskiner som regel.

Den där svetsen du först kom med tycker jag var kanske det bästa möjliga valet ur pris och kvalitétssynpunkt om du ska ha nytt. Annars skulle jag söka efter begagnade Kemppi eller ESAB svetsar. 150A och uppåt.

En tusenlapp till ungefär kan du få den lilla proffsmaskinen som jag har, troligen ganska stor skillnad på dom!!

Andreas Ludde Lundell skrev:
Ok vad bra. Kan ni rekommendera något mindre billigare med bra kvalitett som kanske passar mitt ända mål? Nä det vill jag lova att det är inte det sista jag svetsar
Kemppi har en 150 amperes inverter som har väldigt gott rykte. Du kan ju fråga priset på den men sannolikt kostar den ungefär det samma som Esaben du har tittat på.

Om du skall ha en billigare svets blir det en begagnad likriktare i samma effektklass.
Själv har jag en 200 amperes Unitor från 1960-talet. Kemppi och Esab är andra bra märken.
Problemet med begagnat är att dioderna brukar ta slut med åren. Då måste de bytas och det kostar ett par tusen kronor plus arbetet.
Dioder av originalmodell till min Unitor gick inte längre att få tag på för rimliga pengar så nu har vi byggt om diodbryggan så att den skall passa nutida dioder. Om allt går bra får vi igång den i morgon.

Att köpa en svets som inte ger minst 150-170 ampere är som att skita och hålla för. Det blir inget vettigt arbete uträttat om man inte kan svetsa 3,2 mm stickor.
Växelströmssvetsar är billiga men dels är de extremt svåra att svetsa med och dels blir svetsfogarna alldeles värdelöst svaga med nästan alla stickor som är gjorda för växelström.

Min uppfattning är att det är bortkastade pengar att köpa svets av något billigmärke. Det är tillräckligt svårt att lära sig svetsa med en ordentlig sticksvets och skall man ha en dålig svets ännu till så är sannolikheten stor att man aldrig lär sig. Det blir bara måsskit av svetsfogarna.

Jag kollade på Kemppin själv och den verkar ha samma pris som ESABen, så man får 30A mera på ESAB svetsen för samma peng. Så den ser verkligen ut som mest "bang for the buck".

Jag? Jag har en begagnad gammal Kemppi likriktare (super kempak 150) från 80-90 talet. 1000:- gav jag för den och det priset inkluderade 400:- värt med 3,2mm pinnar. Jag är ganska insnöat på begagnat...

Caddy arc 151 har jag, köpte den för 5000kr på kampanj. Den bränner på fint. Har inte kört jättemycket med den men brukar gå ner i källaren och dra ett par strängar ibland! :) Den är mycket lättsvetsad, läst om Buddy arc, en del verkar ha haft mycket problem med dom, jag tänkte köp en sån först. Men slog till på en caddy arc då det skiljde så lite i pris. :)

heimlaga skrev:
Att köpa en svets som inte ger minst 150-170 ampere är som att skita och hålla för. Det blir inget vettigt arbete uträttat om man inte kan svetsa 3,2 mm stickor..
Njae...man får nog ha ett rätt smalt perspektiv för att resonera så. För de allra flest hemmafixare kommer den absoluta majoriteten av svetsning vara långt under 150A och med mindre än 3,2mm elektroder. 2,5or kan behövs upp till 110A och på dessa klarar man väldigt mycket. Ägnar man sina dagar till att reparera grävmaskiner så är det såklart inte rätt...

I övrigt håller jag helt med dig

Daniel_N skrev:
Njae...man får nog ha ett rätt smalt perspektiv för att resonera så. För de allra flest hemmafixare kommer den absoluta majoriteten av svetsning vara långt under 150A och med mindre än 3,2mm elektroder. 2,5or kan behövs upp till 110A och på dessa klarar man väldigt mycket. Ägnar man sina dagar till att reparera grävmaskiner så är det såklart inte rätt...

I övrigt håller jag helt med dig
Mja...... på normala redskap till en mindre traktor och normala vedmaskiner och snickerimaskiner och annat liknande så kör man väldigt snabbt fast med reparationerna om man inte kan svetsa någon enstaka 3,2 mm sticka när det behövs. En 150 amperes svets klarar just det. Någon enstaka 3,2a emellanåt. Kör man många 3,2or i rad överhettas svetsen.
Såvitt jag förstår klarar en 120 amperes svets bara enstaka 2,5 millimeters stickor. Skall man ha svetsen att svalna mellan 2,5orna blir ingenting vettigt gjort.

Det här fenomenet kallas på svetsarspråk för intermittens. Ingen normal svets tål att köras på maxeffekt utan långa avsvalningspauser mellan stickorna.

heimlaga skrev:
Mja...... på normala redskap till en mindre traktor och normala vedmaskiner och snickerimaskiner och annat liknande så kör man väldigt snabbt fast med reparationerna om man inte kan svetsa någon enstaka 3,2 mm sticka när det behövs. En 150 amperes svets klarar just det. Någon enstaka 3,2a emellanåt. Kör man många 3,2or i rad överhettas svetsen.
Såvitt jag förstår klarar en 120 amperes svets bara enstaka 2,5 millimeters stickor. Skall man ha svetsen att svalna mellan 2,5orna blir ingenting vettigt gjort.

Det här fenomenet kallas på svetsarspråk för intermittens. Ingen normal svets tål att köras på maxeffekt utan långa avsvalningspauser mellan stickorna.
Traktorer, även mindre, är generellt sett inte riktigt genomsnittsbehovt för medlemmarna här...
120A kör du en 2,5 pinne rätt varmt (tex 48.00 är specad t max 110). För den som behöver fråga här om en svets så är problemet typiskt sett inte intermittensen, utan svetsen hinner gott o väl svalna - det blir mer tänkande o fixande än svetsande.

Inte kan ni väl allihop bära ut veden ur skogen i Sverige?

Hela min uppväxt högg vi metersved som vi bar ut ur skogen och klöv med yxa och kilar och så lånade vi en traktor av någon bybo för att köra hem den och så blev det ju att arbeta av traktorhyran och hjälpa till med deras ved.
Då jag fick studierna färdiga och fick första arbetet sparade jag så mycket jag någonsin kunde och köpte traktorn. Ett år senare hade jag sparat ihop till vedklyvare och kärra och vajerkran. De sparar oerhört mycket arbete för pappa och mig.
Det här är ju inte aktuellt för folk som är väldigt rika eller för folk som bor i storstäder och inte har tillgång till ved..... men jag har svårt att tro att alla forummedlemmar hör till den gruppen?

Öh, nu är jag väldigt förvirrad... var kom veden ifrån...?

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.