Nja, 3m på återledaren och 5 på primären.... om de är 25mm2... ; )

16 mm2 är inga problem på små svetsar original kablarna tror jag inte är mer än 6mm2.
Har 5+5 meter på min egen minarc evo jag har aldrig haft problem trots att jag har kört långa tider på 130-140 A.

Var nere och drog några strängar med caddy arc... Fyfan så fint den går.. :) Nu är källaren rökfylld! ;)

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Visst är det härligt att få köra loss ibland. Jag har en tjock stålplåt som jag brukar svetsa några strängar på med riktiga grova elektroder som bara ligger och skräpar. Fint fyrverkeri. Grannarna tror det åskar ute :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
telwin 130Ah MIG duger bra för hemma & små svetsning av tunn plåt vill man svetsa tjockare saker behövs 150+ men då sticker priset upp ganska mycket

Jag har även en Esab caddy C200i mig med, som sagt det hjälper resultatet mycket att ha en bra svets som hemmasvetsare, dessutom roligare! :) Sålde min Esab C170 sim jag tyckte var lite för klumpig för att släpa upp ur garaget när nåt behövde svetsas på bilen.

Har också en Esab Miggy 125 3-fas som behöver lite kärlek, men den ska säljas av.

J.B. skrev:
16 mm2 är inga problem på små svetsar original kablarna tror jag inte är mer än 6mm2.
Har 5+5 meter på min egen minarc evo jag har aldrig haft problem trots att jag har kört långa tider på 130-140 A.
Originalkablarna på telwinsvetsen är 16mm[SUP]2[/SUP].

Då levereras dom med vad dom har på hyllan. Våra två på jobb hade cirka 1,2meter kabel och Max 10 mm2 och en jordklämma från en startkabel. Klykan kunde inte greppa om en 3,25 pinne. Men svetsarna fungerar bra lite svårtända med 3,25 48.00.

Jag tror att det är Forcera 165 den svetsar Max 150 À intermitensen är inget att hurra över 2st 3,25 i följd sen bryter den. Det är jävligt jobbigt när kunden står över en och vill ha igång maskinen snabbt. När dom dör så blir det Kemppi minarc igen.

Jag har min för hobbybruk och är inte heller proffssvetsare Dessutom har jag sällan användning av mer än 2,5. Så itermittensen är inget problem för mig. Hade jag varit proffs så skulle jag nog köpt Kemppi eller något annat av de bättre märkena.

JB Kanske dags att köpa en med bättre intermittens om du svetsar mycket proffesionellt? Tiden kostar mer än själva svetsen i slutänden.

Dom används som rep svets i servicebilarna. Dom går inte många timmar om året och med 2,5 så funkar det dom får vilan när man slaggar och slipar ur. Problemet med märkes svetsar är att dom får väldigt lätt ben när någon tittar in i bilen. Jag skall prova och måla en Kemppi Biltema blå och se om den får vara ifred.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hej alla hoppas på att kunna få lite hjälp här.

Jag ska svetsa en konstruktion bestående av fyrkantsstål (kkv) med en godstjocklek på 5-6 mm. Vad rekommenderas för detta? Har kollat på en ESAB Buddy Arc 180 http://www.maskinochverktyg.se/#!m=v&l=7408&pg=1&p=80732&r=1559426 skulle denna funka för endamålet tror ni?

Mer än väl... Det är snarare din svetserfarenhet som sätter begränsningen.
Men med bra fixtur av rören och ett par timmar övande på annat mtrl så går det utmärkt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.